Zvýšení rychlosti elektrokol je ve Francii trestáno pokutou

08.03.2020

Zvýšení rychlosti elektrokol je ve Francii trestáno pokutou

Stejně jako u nás se ve Francii smí jezdit na elektrokole maximální povolenou rychlostí 25 kilometrů v hodině. Úpravu této rychlosti se nyní Francie rozhodla trestat až vězením.

Pokud si necháte ve Francii upravit výkon svého elektrokola, tedy jej zvýšit, může platit pokutu ve výši 30 000 EUR, nebo dokonce dostat rok odnětí svobody. Případně budete tři roky bez řidičského oprávnění. Trestně odpovědné jsou ale i firmy, které zařízení na zvýšení výkonu motoru nabízejí, vyrábějí, nebo dovážejí, na ně se vztahuje pokuta ve výši 30 000 EUR, do vězení mohou jít až na dva roky. Jak se ale na takové tunningově upravené kolo přijde? Předpokládá se, že jezdce na elektrokolech by mohli namátkově kontrolovat policisté, opět je ale otázka, jak mohou zvýšený výkon kola odhalit? To je totiž venku mimo diagnostiku a vyjmutí motoru/baterie prakticky nemožné. Stejně tak se mohou majitelé očipovaných elektrokol hájit tím, že e-bike s čipem používají pouze mimo veřejné komunikace (pokud by je namátková kontrola zastihla někde v přírodě). Správně by ale neměli s aktivním čipem jezdit ani v provozu, ani po cyklostezkách.

Najít firmu, která nabízí zvýšení rychlosti elektrokola, je u nás jednoduché. I u nás platí maximální podporovaná rychlost 25 km/ h, poté se vypne asistovaná funkce motoru elektrokola. Nicméně očipované elektrokolo není určeno do provozu a na veřejné komunikace, ale pouze do přírody a na lesní nebo polní cesty či uzavřené tratě. Existují i elektrokola s vyšší rychlostí, ta však už náš zákon nepovažuje za kola, nýbrž za motocykl, který je již třeba přihlásit se všemi náležitostmi, mít jej pojištěný a vlastnit také řidičské oprávnění. Výrobci elektrokol se snaží opatřit elektrokola ochranou před navyšováním rychlosti. Například výrobce pohonů Bosch vyrábí zařízení, jehož software nelze údajně obejít. Ale jak víme, tak čipy na elektrokola s motory Bosch jsou běžně k dostání.

Neprosazujeme čipování elektrokol, a když, tak jejich užívání mimo provoz a cyklostezjy s maximální obezřetností a ohledem k ostatním. Nicméně to, co se děje ve Francii, která čelí jako zěmě daleko závažnějším problémům, bude nejspíš výsledek lobbingu ze strany výrobců aut a motocyklů, kterým pro běžný commuting i svižné přesuny v upravených elektrokolech (a vlastně elektrokolech obecně) roste velká konkurence a ukusovatel jejich koláče. Proto ta panika a restrikce. Uvidíme, jak se k problematice postaví ostatní státy.  

PŘEDPLATNÉ

Číslo 1/2020

Vychází 11. března

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Pojištění elektrokol

Naše videa...

Doporučujeme...