Zábava pro milovníky oranžové barvy

06.12.2021

Zábava pro milovníky oranžové barvy

Rakouská značka KTM je prostě legenda a její kořeny najdeme v motocyklovém oboru, kde patří k lídrům i dnes. V šedesátých letech se pustila do výroby jízdních kol a vytvořila postupně úplně samostatnou bicyklovou divizi.

Dnešní pozice značky je zřetelná – patří k prominentním evropským brandům, navíc s celosvětovou rozšířeností a známostí. KTM Bike Industries vyvíjí, vyrábí a důkladně testuje své výrobky a zároveň implementuje nejnovější trendy a technologie na každé kolo a elektrokolo. Vše je podtrženo kvalitou a spolehlivostí komponentů, které dokonce značka také sama produkuje.

Námi testovaný e-bike na pomezí endura, all-mountain a trailu jménem KTM Macina Kapoho 2973 je velmi oblíbeným modelem s přijatelným poměrem ceny a výkonu. Zdvihy odpružení jsou 160 mm, rám je hliníkový a ve vyšších specifikacích modelové řady pak pochopitelně může být i z karbonu. Kombinace kol 27,5“ a 29“ jej předurčuje do nejtěžšího terénu. Najdeme na něm to nejlepší od značky Bosch, rozuměj středový motor Bosch CX a integrovanou baterii o kapacitě 625 Wh. To samo o sobě jako základní stimuly pro zvýšení srdečního tepu asi stačí a každou minutu strávenou v sedle tohoto fešáka budete prostě milovat!

Kolo

Ohnivě oranžový rám typický pro KTM je vyroben z hliníku 6061 a má pokročilou geometrii blízkou pohodovému trailovému ježdění, ale přeci jen lehce šmrncnutou prvky enduro geometrie s více položenou vidlicí a delším rámem. Tuhá a odolná konstrukce má typicky profilovanou horní rámovou trubku včetně originálních detailů. V nabídce je u tohoto modelu pouze jediná barevná varianta, a sice tradiční červeno-oranžová s černými prvky. S takovou kombinací prostě každý milovník KTM počítá. Zbytek komponentů je laděn do neutrální černé barvy, a jak jsme uvedli, tak řadu pevných komponentů má značka pod svým brandem. Bosch CX 4. generace je tradičním a kvalitním pomocníkem na cestě do cíle. Jeho propracovanost, síla, nízká hlučnost, nekompromisní záběr, citlivost a v neposlední řadě i design jsou na top úrovni.

Komponenty

Kapoho je osazeno komponenty od Sramu. Speciální řazení i přehazovačka Eagle, která je vyrobena přímo pro e-biky. Dvanáct pastorků s rozsahem 11-50 zubů vzadu a 36zubový převodník vpředu z tohoto biku dělají monstrum, které se dokáže řítit slušnou rychlostí směrem dolů a následně šplhat i do závratných výšek s neutuchající silou. Řazení a chod řetězu je bez připomínek, i když občas tahá za uši hodně syrový a hřmotný zvukový projev. Funkčnost je stoprocentní a řazení s měničem s označením eClick umožní přehazovat kvůli eliminaci nadměrného namáhání řetězu pouze o jeden převod nahoru i dolů. Nejvíce jsem se bál plastové páčky řazení Sram SX, a nakonec musím uznat, že toto „šidítko“ mi bylo příjemným společníkem. A fungovalo lépe než obyčejné řazení Sram NX. Brzdy a brzdové kotouče rakouští návrháři nechali japonskému Shimanu. Čtyřpístkové třmeny jsou dobrou volbou, avšak příliš mi do této kombinace neseděly dlouhé brzdové páky – raději bych uvítal ty sportovnější dvouprsté s výraznějším zalomením, které jsou anatomické a příjemnější. Bohužel, zde to bylo dáno nejspíš konkrétní specifikací a zřejmě i cenovým stropem. Kotouče o průměru 203 a 180 mm jsou tradiční volbou mezi enduro koly. Shimano náboje, dostatečně široké ráfky (30, respektive 35 mm) a špice DT Champion 2.0 tvoří spolehlivé výplety pro tento mullet bike. Obutí bylo zvoleno sofistikovaně – Schwalbe Nobby Nic ve verzi 29 x 2,6“ vpředu a stejný typ 27,5 x 2,8“ vzadu. Tyto pneumatiky držely a až na pár mokrých kořenů si s těžkým e-bikem poradily. Motor je zde Bosch CX Performance 4. generace a ladně integrovaná baterie od Bosche s kapacitou 625 Wh. Vidlice RockShox 35 Silver TK 29“ se zdvihem 160 mm je odpovídající ceně e-biku, plní svou funkci, ale že by nadchla, to ani ne. Tlumení zde bylo pod taktovkou SR Suntour a tlumič Tri-Air 3CR byl při kinematice pružení velmi příjemný a umožňoval nastavení pro správnou funkci pružení i tlumení.

Motor

Pohon Bosch poskytuje špičkový výkon až 600 W a maximální točivý moment je 85 Nm. Abyste takový výkon z pohonné jednotky dostali, musíte ze sebe také vymáčknout to nejlepší ve stoupání. Oproti starší generaci se velmi zvýšila efektivita a ekonomičnost motoru a výsledkem je opravdu vysoký dojezd. Motor je velmi citlivý a má vysoký krouťák hned od startu i při nízké kadenci. Senzory vyhodnocují situaci 1000x za vteřinu a vše řídí s nevídanou precizností. Režimy podpory jsou zde Eco, Tour, automatický režim E-MTB a Turbo. Zajímavostí je právě „chytrý“ režim E-MTB, který reaguje na šlapání a styl jízdy a dodává podle toho optimální dopomoc motoru. Pohonná jednotka Bosch Performance CX v poslední generaci má skutečně nižší tření než v minulosti a neklade takový odpor při šlapání bez asistence.

Co se týče ovládání na tomto kole, tak si myslím, že konkurence je již lehce napřed a displej Bosch Purion má z pohledu ergonomie a celkem nepraktické vzdálenosti od palce levé ruky a způsobu přepínání režimů svá nejlepší léta už za sebou. Naopak na něm máme rádi přehlednost jako u klasického tachometru, takže to je zase takové malé plus. Celkový dojem z motoru je vynikající zejména v lehkém terénu. V těžších pasážích – a možná je to jen můj subjektivní dojem – jsem se s motorem nedokázal sladit. Je na mě prostě moc agresivní a zbytečně hrne krouťák už od nízkých otáček. Proto je pochopitelně oblíbený u milionů uživatelů z řad rekreačních cyklistů, neboť jim dává pomyslná křídla hned od startu. Je to ale subjektivní pocit. Co nelze opomenout, je spotřeba nejnovějšího Bosche. Ve spolupráci s vysokokapacitní baterií je dojezdová vzdálenost naprosto fantastická a ukazatel baterie vám připadá neustále plný. Tichý, ekonomický, kompaktní a dobře vypadající motor je opravdu to, co e-biker potřebuje. Při hlavní testovací jízdě v horách, kdy jsem převážně volil přípomoc Turbo nebo E-MTB, zmizela za tři hodiny jízdy zhruba polovina kapacity baterie. Za mě je tento nový motor rozhodně posunem vpřed a patří k premiantům celého segmentu.

Pro koho je kolo určeno

Tento stroj nabízí pohodlí a výkon v jednom a také velký potenciál pro eventuální výzvy a náročnější dovádění. Sice není určen do extrémních sjezdů, ale ani vás nebude bavit na asfaltu. Každý milovník oranžové barvy si najde to svoje. A pokud je třeba odkojen motocyklovým endurem anebo kroskou značky KTM, pak si splní sen a rozšíří možnosti právě volbou tohoto stroje. Skvělé zpracování, hezký design, špičková kvalita zpracování a volba funkčních komponentů v rámci maximální ceny – to vše jsou argumenty pro koupi. A navíc ta barva!

Jízda

Jízdní vlastnosti a projev tohoto KTMka jsou velice příjemné. Ze začátku bylo nutné věnovat čas nastavení tlumiče. Poté se daly s tímto „trailovým endurkem“ podnikat různé kousky. Testování proběhlo víceméně za cyklisticky příznivého, letního počasí, kdy byly mokré a bahnité úseky spíše výjimkou. Vyzkoušeli jsme prudké výjezdy, technické úseky, ale i ostré sjezdy. Bosch nové generace je o poznání hbitější a agilnější než jeho předchozí verze. Dále se mi na motoru líbil zanedbatelný mechanický odpor šlapacího středu při jízdě bez přípomoci a rovněž poměrně tichý chod, snad jen o chlup hlučnější, než je například Shimano EP8. Motor je skvěle ochráněn proti nárazům a jeho zabudování do rámu je oku lahodící. Když se vydáte střemhlav dolů z kopce, tak zjistíte, jaké možnosti KTM nabízí. Suntour tlumič při dokonalém vyladění působí spolehlivě a je dostatečnou oporou, aktivnější spíše na začátku zdvihu. V kombinaci s vidlicí bylo projetí jakéhokoliv terénu příjemné a na kole jsem měl pocit jistoty. Bavila mě i kombinace kol dvou různých průměrů, kdy jsem si užíval neohroženosti velké devětadvacítky vpředu a kompaktnějšího menšího průměru vzadu, díky kterému se snadněji zatáčelo. Zásluhu na té jistotě měly též pluskové pneumatiky, které svým rozměrem na těžký e-bike zkrátka ideálně pasují. Brzdy jako klíčový komponent jsou kapitola sama o sobě. Nejdříve jsem nemohl přijít na chuť dlouhé páce, tak se to ve mně trochu mlelo. Po nějakém čase jsem si zvykl a zjistil, že tento model brzd není snad ani o chlup horší než vyšší modely. Brzdný účinek byl příjemným překvapením. Podobně zazářila také skvěle fungující teleskopická sedlovka od KTM, dnes již nepostradatelný doplněk všech fajnšmekrů. Stejně tak řazení od Sramu, kterého jsem se nejdříve bál, zanechalo ten nejlepší dojem a musím uznat, že k řetězu je opravdu šetrné, a přitom spolehlivé a přesné. Pláště hodnotím na výbornou, protože trakce byla vždy dokonalá. KTM se zkrátka podařilo osadit tento model tím nejlepším v dané cenové hladině.

Verdikt

Sportovec na této Macině dokáže nalítat nespočet kilometrů a využití kola na trailech a singlech anebo prostě všude možně ve volném terénu je nekonečné a brutální. S geometrií a mullet kombinací kol je e-bike předurčen k terénním radovánkám a zážitkům. Plusem pro KTM oproti konkurenci je atraktivní design, kvalitní zpracování, historie a renomé značky, a především touha spousty mužů vlastnit ohnivě oranžovou mašinu KTM. Mínus jsem žádný neshledal, kromě mých individuálních požadavků a zvyklostí, jako je délka brzdové páky či moc agresivní nástup motoru.

Cena: 118 690 Kč

Text: Petr Chaloupka, foto: Martin Půlpán, www.scottmtb.cz

MoTOR:

BOSCH PERFORMANCE CX 85Nm

BATERIE:

Bosch PowerTube 625 Wh

DISPLEJ:

Bosch Purion LCD displej

NABÍJEČKA:

Bosch STANDARD Charger 4A

RÁM:

Macina Kapoho Dimmix Alloy 6061 SLL-LTE

TLUMIČ:

Suntour Tri-Air 3CR 250x70, 160 mm

VIDLICE:

RockShox 35 silver TK 29“ 160 mm 15x110

ŘAZENÍ:

Sram SX Eagle eClick 1x12

PŘEHAZOVAČKA:

Sram SX Eagle 12 speed

KAZETA:

Sram SX Eagle PG-1210 (11-50 zubů)

ŘETĚZ:

Sram NX Eagle 12 speed

KLIKY:

KTM TRAIL ISIS 160 mm Q16, převodník Sram X-Sync 2 Eagle 36 zubů Direct Mount

PEDÁLY:

MTB flat, hliníkové

BRZDY:

Shimano M4100 / MT420 4pístkové

KOTOUČE:

Shimano RT64 CL 203 / 180

NÁBOJE:

Shimano MT410B CL, přední 110-15 mm, zadní 148-12 mm

VÝPLET:

DT Champion 2.0 black, DT Alpine II 2.34 black

RÁFKY:

Přední Ambrosio E30 Trail 32H, 30 mm, zadní Ambrosio E35 Trail 32H, 35 mm

PLÁŠTĚ:

Přední Schwalbe Nobby Nic Perf. Folding 29x2.6“, zadní Schwalbe Nobby Nic Perf. Folding 27.5x2.8“

HLAVOVÉ SLOŽENÍ:

KTM Team eMTB, angle limit zamezující vyvrácení řídítek a ohnutí kabeláže

PŘEDSTAVEC:

KTM Team Trail35

ŘIDÍTKA:

KTM Comp Trail35, 780 mm

GRIPY:

KTM Comp Lock

SEDLOVKA:

KTM Comp teleskopická

SEDLO:

Selle Italia X3 E-Bike flow

HMOTNOST:

25,8 kg

Velikosti: M, L, XL 

Výrobce: https://www.ktm-bikes.at/

ERV Evropská pojišťovna - Pojištění jízdních kol

 

gallery 

PŘEDPLATNÉ