Vyzkoušeli jsme elektrokolo Lapierre Overvolt AM 500+

Lapierre je francouzský výrobce horských a silničních kol s více než sedmdesátiletou historií v oboru. Třebaže se elektrokoly aktivně zabývá až posledních několik sezon, na šíři nabídky jako by to vůbec nebylo znát. Sedmnáct různorodě zaměřených modelů s elektrickým pohonem je toho jasným důkazem.

My jsme si k vyzkoušení vybrali model s označením Overvolt AM 500+. Celoodpružené elektrokolo se zdvihem sto čtyřicet milimetrů, který svým zařazením stojí na hranici kategorií trail a enduro, jsme protáhli lesními stezkami i úzkými pěšinami v samém srdci železnohorského regionu. Již od prvních chvil bylo jasné, že tohle kolo je v lese jako doma. Náročný terén působí na tohoto francouzského floutka stejně jako rudý hadr na pamplonského býka.

Kvalitní rám s agresivní geometrií

Kvalitní hliníkový rám se čtyřčepovým systémem odpružení a zdvihem sto čtyřicet milimetrů napovídá, že o poklidné projížďce po polních a lesních cestách si dnes můžeme nechat leda zdát. Agresivní geometrie s na prvním pohled velmi uvolněným šestašedesátistupňovým hlavovým úhlem tento fakt jen potvrzuje. Přidejme poměrně krátké řetězové vzpěry a tak akorát dlouhou horní rámovou trubkou a před námi stojí terénní dravec vyšňořený přesně dle poslední módy.

Geometrie a systém odpružení nejsou ani zdaleka tím jediným, co námi probíraný rám přibližuje současným trendům. Zmínit můžeme také celou řadu funkčních detailů, kuželovitou hlavovou partií počínaje a vnitřním vedení bovdenů a kabelů konče. Novinkou poslední sezony je potom pevná zadní osa o šíři sto čtyřicet osm milimetrů, která zpevňuje nejen zadní část rámu, ale díky širšímu náboji také zadní výplet jako takový.

Rám působí opravdu mohutným, chce se říci až nerozbitým dojmem, k čemuž přispívá také opticky velmi výrazný oblouk horní rámové trubky v prostoru za hlavovým složením. Námitek nemáme ani proti kvalitě dílenského zpracování, která, alespoň z našeho pohledu, působí naprosto neprůstřelně. V tomto směru musíme ocenit řadu drobných detailů, například v podobě krytů ložisek s vygravírovaným emblémem značky.

Osazení na jedničku

Předpokládanému způsobu využití odpovídá také výrobcem zvolená výbava. V přední části kola nalezneme odolnou vzduchovou vidlici RockShox Yari se zdvihem sto padesát milimetrů a patnáctimilimetrovou pevnou osou o šíři moderních sto deset milimetrů. Přední vidlici zdatně sekunduje zadní vzduchový tlumič RockShox Monarch s možností přitvrzení kroku páčkou. Změnu převodů obstarává jedenáctirychlostní sada Sram NX s páčkovým řazením, přehazovačkou s dlouhým ramínkem a kazetou s rozsahem jedenáct až čtyřicet dva zubů. Stejný výrobce je podepsán také pod hydraulickými kotoučovými brzdami Sram Guide R.

Zapletená kola tvoří čtyřicet milimetrů široké ráfky Alex Rims o průměru dvacet sedm a půl palce doplněné spolehlivými náboji Formula Boost. Pokud vám až doteď nebylo jasné znaménko plus v názvu kola, vězte, že námi vybraný model je osazený plášti plusové rozměru, které se v dnešní době těší opravdu mimořádné oblibě. Konkrétně hovoříme o téměř tři palce širokých pláštích Schwalbe Nobby Nic s měkkou gumovou směsí a možností bezdušového provozu. Osazení uzavírají sedm set padesát milimetrů široká řídítka, padesát milimetrů dlouhý představec a teleskopická sedlovka se zdvihem sto padesát milimetrů, vše s logem Lapierre.

Watty & Volty

Elektrické výbavě dominuje středový motor Bosch Performance Line CX s výkonem dvě stě padesát wattů, točivým momentem pětasedmdesát newtonmetrů a nejvyšší rychlostí pětadvacet kilometrů za hodinu. Na hlavní hřídel motoru dosedají hliníkové kliky FSA s ocelovým pastorkem se čtrnácti zuby. Řetězová linka je kvůli šíři zadního náboje posunuta mírně doprava, průchod řetězu jistí plastové vodítko uchycené na pravé řetězové vzpěře. Pohonná jednotka je zespod opatřena masivním plastovým krytem, který ji chrání před nárazy, nečistotami a jinými nebezpečími.

Motor pohání lithium iontová baterie s kapacitou pět set watthodin uložená na spodní rámové trubce. Baterii je možné nabíjet vně kola, ale i přímo v rámu, dobíjecí doba činí přibližně tři a půl hodiny. Informace o stavu baterie, zbývajícím dojezdu, ale i o zařazeném režimu asistence můžete pozorovat na displeji usazeném přímo uprostřed řídítek. Zobrazit můžete rovněž údaje o rychlosti a zdolané vzdálenosti, užitečnou nadstavbou jsou ukazatelé momentu přeřazení a vytíženosti elektromotoru. Pozorným očím neunikne konektor na pravém boku displeje, jenž slouží pro dobíjení přenosných zařízení, například smartphonů či navigací.

Displej je propojen s dálkovým ovládání na levé straně řídítek. Jeho prostřednictvím můžete přepínat mezi funkcemi cyklopočítače a samozřejmě také měnit jednotlivé jízdní režimy. Těch máte k využití hned kvarteto, od nejslabšího Eco až po nejsilnější Turbo. Pohonná jednotka je vybavena snímači rychlosti, frekvence šlapání a kroutícího momentu, v každém režimu tak dodává přesně tolik výkonu, kolik je zapotřebí.  Obecně přitom platí, že čím více úsilí jezdec vydává, tím více mu elektromotor pomáhá.

Zastavení nad nastavením

Ještě než poprvé vyrazíme do sněhem poprášeného terénu, musíme nastavit odpružení a náležitě nahustit pláště. Odpružení nastavíme tak, aby počáteční zanoření pístnice tlumiče, respektive vnitřních nohou vidlice činilo přibližně pětadvacet procent z jejich celkového zdvihu. Věřte nebo ne, s širokými plášti je pořízení o poznání složitější. Jestliže to s tlakem takzvaně přestřelíte, přijdete o přilnavost a pohodlí pro pláště plusové rozměru tolik příznačné. Podhuštěné pláště se naopak stávají nestabilními, bortí se pod vahou kola a negativně ovlivňují jeho celkovou ovladatelnost. S hledáním správného tlaku si dejte na čas a spíše než ručičkou na manometru se řiďte vlastním pocitem. Pamatujte, že tlak vhodný pro vyjížďku po zpevněných cestách se často diametrálně liší od toho, který potřebujete pro jízdu v náročném terénu technického rázu. Mít v batohu funkční hustilku je na kole tohoto typu mnohdy opravdu k nezaplacení.

Cíl zaměřen, zábava může začít

Overvolt je jedním z mála strojů, na které když se jen po očku podíváte, už si sami sebe představujete někde v horách, v náročném terénu, daleko od všeho a od všech. Pokud zrovna máte volné odpoledne, není sebemenší důvod těmto svodům odolávat. Vyhoupněte se do sedla a prstem ukažte na ten nejvyšší kopec v okolí. Cíl zaměřen, zábava může začít!

Ačkoliv máme co dočinění s kolem, které nepatří mezi milovníky silničních přesunů, díky pomoci elektromotoru je jízda po zpevněných cestách velmi pohodlná. Široké pláště i mírně se pohupující tlumič sice kladou jasně zřetelný odpor, nejde však o nic, s čím by se dvě stě padesát wattů výkonu neporadilo. Na širokých silnicích stezkách volíme první, výjimečně druhý stupeň asistence a stoupání nestoupání míříme vstříc opravdovému terénu. Zvýšit dopomoc není třeba ani tehdy, když se pěšina pod koly zúží na šíři ramen. Průměrně zdatnému jezdci postačí první dva stupně pro drtivou většinu jízdních situací, prudší stoupání nevyjímaje. Zbývající výkon pak poslouží jako záchrana v situacích, při kterých už opravdu začíná jít do tuhého.

Neřízená střela z Dijonu

Netrvalo to dlouho a už stojíme na samém vrcholu šest kilometrů dlouhého klesání. V jeho první části nás čeká palba prudkým svahem plným vyčnívajících kořenů a volných kamenů s několika rychlými otevřenými zatáčkami. Overvolt se zde ukázal v plné parádě, radost a jistotu rozdával plnými hrstmi. Zásluhou dravé geometrie s uvolněným hlavovým úhlem a poměrně nízko umístěného těžiště se do údolí valil jako lavina. Ve vysoké rychlosti zůstával ledově klidný a nerozhodily ho ani dvě rychlé zatáčky, v nichž těžil ze zdánlivě nekonečné přilnavosti širokých a objemných pneumatik. Odpružení bylo kolu oporou, v rychlých pasážích pracovalo s náležitou rozvahou a na několika terénních zlomech jasně naznačilo, co od něj dále můžeme čekat.

Druhá část sjezdu vedla po kameny dlážděném chodníčku s množstvím větších či menších terénních schodů a několika uměle vybudovanými skoky. Ani v takových podmínkách jsme kolo nevyvedli z koncentrace, ačkoliv jsme se o to všemi možnými způsoby snažili. Odpružení dostalo příležitost ukázat se v plné parádě, a nutno podotknout, že představení to bylo více než působivé. Tlumič citlivě vyzobával drobné překážky, aniž by se zbytečně nořil do zdvihu, a jakmile se do cesty postavila překážka větší, neváhal se vydat z posledního. To samé můžeme říci také o přední vidlici, která byla zadnímu odpružení ve všech ohledech vyrovnaným partnerem.

Závěrečný kilometr nás zavedl na zamotanou lesní pěšinku. Rychlými zatáčkami, jakož i svižnými úseky mezi nimi jsme prolétli se stejným sebevědomím, jako už tolikrát předtím. V technických zatáčkách projížděných krokem pak kolo vyžadovalo o poznání více pozornosti. S rozvážnou geometrií, danou především šestašedesátistupňovým hlavovým úhlem, potřebuje kolo v těchto úsecích nejen pevnou ruku, ale také nervy z oceli.

Čísla mluví jasně

Pohonná jednotka pracovala po celou dobu našeho testu naprosto spolehlivě. Sepnutí motoru nastává takřka ihned po otočení klikami, a pokud správně a včas řadíte, jeho zátah neopadá až do maximální rychlosti pětadvacet kilometrů za hodinu. Při šlapání není cítit žádné tahání za kliky, a to ani v rychlostech blížících se limitu. Po vypnutí elektromotoru, typicky v rychlostech nad pětadvacet kilometrů za hodinu, je pak v pedálech cítit mírný odpor.

Co se týká celkového dojezdu, při šedesátikilometrové vyjížďce s převýšením na hranici osmi set metrů jsme z baterie vyždímali téměř tři čtvrtiny její celkové kapacity, to vše za téměř bezvýhradného použití prvních dvou jízdních režimů. Zbývající dojezd poté činil dalších dvacet kilometrů na nejslabší jízdní režim Eco. Vzhledem k teplotám kolem nuly jde o velice slušný výsledek.

Verdikt

Lapierre Overvolt je moderním celoodpruženým elektrokolem stojícím na tenké linii mezi kategoriemi trail a enduro. Hliníkový rám svou geometrií, zdvihem i výbavou prozrazuje náklonost k v současné době tolik oblíbenému technickému ježdění. Tomu odpovídá také výrobcem zvolená motorizace, jenž patří k absolutní špičce na cyklistickém trhu. Domovem tohoto elektrokola je náročný terén všeho druhu. Čím prudší sjezd, tím více zábavy. Čím rychleji, tím lépe.

 

Specifikace


Cena: 114 990 Kč

Pohonná jednotka: středový elektromotor Bosch Performance Line CX s nominálním výkonem 250 W a maximálním točivým momentem 75 Nm

Baterie: lithium-iontový akumulátor Bosch s kapacitou 500 Wh

Životnost baterie: 1000 dobíjecích cyklů

Doba nabíjení: 3,5 h

Nejvyšší rychlost: 25 km/h

Dojezd: až 110 km (v závislosti na zatížení, profilu trati a jezdeckém stylu)

Ovládací rozhraní: multifunkční LCD displej Bosch Intuvia s možností nastavení režimu asistence a informacemi o stavu baterie, dojezdu, rychlosti a ujeté vzdálenosti

Rám: celoodpružený rám z hliníkové slitiny Supreme 5 Alloy, vytvarovaný metodou hydroformingu, vybavený čtyřčepovým systémem zavěšení OST+ se zdvihem 140 mm

Odpružená vidlice: vzduchová odpružená vidlice RockShox Yari RC 27+ Boost se zdvihem 150 mm

Tlumič: vzduchový tlumič RockShox Monarch RT

Komponentová sada: mechanická sada SRAM NX s páčkovým řazením, přehazovačkou s dlouhým ramínkem a jedenáctirychlostní kazetou s rozsahem 10-42 zubů

Kotoučové brzdy: hydraulické kotoučové brzdy SRAM Guide R s rotory o průměru 200 mm vpředu i vzadu

Zapletená kola: hliníkové ráfky Alex Rims MD40 zapletené na nábojích Formula DC17 Boost vpředu a Formula DHT148S Boost vzadu

Pláště: Schwalbe Nobby Nic TL Easy (27,5 x 2,8“)

Řídítka: hliníková řídítka Lapierre Nico Vouilloz Signature o šíři 750 mm

Představec: hliníkový představec Lapierre Nico Vouilloz Signature o délce 45 mm

Sedlovka: teleskopická sedlovka Lapierre Dropper Post s dálkovým ovládáním a zdvihem 150 mm

Hmotnost: 24,28 kg (velikost L, váženo s nášlapnými pedály Shimano XT Trail)

Dostupné velikosti: S, M, L

Dostupná barevná provedení: černá/zelená

Kontakt na výrobce: www.lapierrebikes.com

Kontakt na českého dovozce: www.lapierre-bike.cz

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one