Volba rozumem i peněženkou

25.08.2020

Volba rozumem i peněženkou

Otestovali jsme horská elektrokola domácí značky EasyBike, konkrétně model Ego 2.0 pro pány a model Ega pro dámy.

EasyBike jako privátní značka kolosu Auto Kelly (patřícího do skupiny LKQ, což je největší distributor náhradních dílů v Evropě a Severní Americe) není žádná rychlokvaška, protože elektrokola nabízí už téměř deset let a lze ji považovat opravdu za zdomácnělou a „naši“. Za tu dobu se mnohé naučila, například jak zajistit co nejdostupnější a nejkvalitnější servis prostřednictvím partnerských prodejen, ale také jak nešidit výbavu e-biků a za dané peníze je osadit co nejlepšími, respektive maximálně funkčními komponenty. Elektrokola EasyBike jsou v prodeji přes webové stránky (a s osobním vyzvednutím), ale ideálně si je kupte a předtím osobně vyzkoušejte v některé z 84 poboček Auto Kelly po celé ČR! Ve známých prodejnách pochodíte nejen s nákupem náhradních dílů pro váš automobil, ale uspějete také při potřebě koupit elektrokolo. Zpravidla jim patří část prodejny, kde jsou vystavena anebo alespoň zabírají skromnější vytyčený koutek. V něm si vyberete nejen elektrokola, ale i potřebné doplňky, oblečení anebo výbavu na cesty či nářadí a díly na servis.


A MÁME TU PÁREČEK!

Po roce jsme opět dostali možnost prověřit model pánského e-biku EasyBike Ego 2.0. Už druhou sezonu se pyšní integrovanou baterií a pro letošek dostal pěknou červenou barvu. A co víc, narodila se mu sestřička! Tedy, nepředstavujte si miminko v zavinovačce, nýbrž dámský model elektrokola s názvem Ega 2.0. Pyšní se také integrovanou baterií, pochopitelně kratším a sníženým rámem pro ženskou postavu, menšími koly o průměru 27,5“, ale jinak je motorové osazení a komponentová skladba v podstatě totožná. Pardon, ještě něco je jinak: Podle nás dámská verze vypadá ještě líp než ta pánská! Špičkový design a vzezření e-biku o pár desítek tisíc dražšího. Ano, při debatách se čtenáři často říkáme, že barva nejezdí a klíčové jsou základní komponenty a rám, ale pozor, u modelu EasyBike EGA 2.0 barva opravdu jezdí! Povedená a velmi decentní ocelovo-šedo-titanová v kombinaci s tyrkysovými motivy a nápisy je skutečně exkluzivní. Tak by mohlo vypadat i moje elektrokolo, sakryš, povzdechli jsme si s kolegou fotografem a trochu závistivě sledovali testerku, jak hladí rám, opatrně nasedá a s radostí se rozjíždí.



PRO KOHO JSOU URČENA?

Jsou to elektrokola na každý den, pro sport i pro dojíždění do práce, pro příležitostné výlety anebo klidně delší dovolenou a výpravy v kopcích. Kvůli pevným rámům a nepříliš objemným pneumatikám a průměrným komponentům pochopitelně mají své limity, ovšem dokážou uspokojit opravdu široké spektrum zákazníků. Nejdůležitějším faktorem je vysoký koeficient poměru ceny a výkonu. A potom také – překvapivě – i velice nápaditý design a dobré zpracování (není bez zajímavosti, že jsou to elektrokola české značky smontovaná v Česku, v podhůří Orlických hor). Obě elektrokola jsou postavena na rámech z trubek z hliníkové slitiny. Tvary jsou čisté a přímočaře jednoduché. Středové pohony jsou úhledně zabudovány do oblasti středu a veškeré linie dalších trubek jsou hladké a bez rušivých elementů. Ve spodní trubce je šikovně integrována baterie, zámek pro vyjmutí a také konektor pro nabíjení jsou u pánského modelu v horní části, naopak u dámského modelu dole, blíže středu. Je to tím, že se jedná o lehce odlišné rámy a Ega je zkrátka přizpůsobena ženské postavě. Tvarově zajímavé jsou zadní šikmé vzpěry, které také prozrazují příbuznost obou modelů. Rámy jsou dostatečně tuhé a odolné, takže pro utlumení vibrací nezbývá než se spolehnout na přední vidlici, tlak v pneumatikách a polstrování sedla. Na obou modelech jsou sedla designově vyladěna k rámům a upnuta v esteticky úhledných hliníkových sedlových trubkách s rovnými zámky. Řídítka mají na šířku dostatečných 74 centimetrů a celý kokpit je u Ega a Egy přehledný a vše je v dosahu: od brzd, řazení, zámku vidlice až po ovládání pohonu. Uprostřed řídítek najdeme velký a přehledný displej Bafang se všemi údaji a také USB konektorem. Na vysoké úrovni je i vnitřní vedení řadicích bovdenů, brzdových hadiček i kabeláže k pohonu – spodní šikmou trubkou a také horní rámovou, takže za jízdy nikde nic neklepe ani necinká a jízda je příkladně tichá. Na rámu je spousta pěkných detailů a s přihlédnutím k ceně skutečně není moc co vytknout komponentovému osazení. Integrace baterie je dobrá a snížení její pozice a zastavění do rámu přispívá k lepšímu vyvážení celku.



VERDIKT

Geometrie je uživatelsky neutrální až sportovní, v tomto duchu jsou osazeny i delší představce, které společně s podložkami umožní nastavit požadovanou výšku řídítek podle potřeby. Vedení stopy je klidné, změna směru snadná a bez záludností. Sjezdové a stoupací schopnosti obou strojů v lehkém terénu jsou uspokojivé a spojení se středovým Bafangem funguje. Pohon to není složitý, perfektně se k této kategorii hodí a pracuje čitelně. Celkem lineárně přidává dopomoc ke šlapání jezdce podle toho, jaký je zvolený režim na ovladači. Na nejsilnější pětku sice nevytrhává zadním kolem pařezy z okraje lesní cesty, ale sílu má! Hladké řazení bez zbytečných rázů do řetězu usnadňuje užitečná krabička s řadicím senzorem Gearsensor.com, díky kterému je pohon na zlomek vteřiny odpojen vždy v okamžiku, kdy se pohne řadicí lanko a chystáme se přeřadit. Tím jsou extrémního namáhání v tahu ušetřeny řetěz i ozubená kolečka, a celá soustava si tak zachovává delší životnost. V tomto je jasná přidaná hodnota a výrobci patří pochvala, že se k tomuto řešení odhodlal. Pro větší jistotu a tuhost ve sjezdech by nebylo od věci použít náboje s pevnými osami na vidlici i zadní stavbě, ale to už by se promítlo do vyšší ceny. Spolehnutí bylo i na hydraulické kotoučové brzdy. Sice s menšími kotouči, ale dostatečným brzdným účinkem. Za nás maximální hodnocení bez větších výhrad – samozřejmě s přihlédnutím ke kategorii, ve které se nacházíme. Tyto modely bychom klidně mohli mít stabilně v redakční garáži jako každodenní pracanty, kteří makají bez odmlouvání, a navíc vypadají dobře.

Text: Ondřej Vysypal, Pavel Nekvinda, foto: Pavel Urbášek

EasyBike EGO 2.0, EGA

Cena: 42 990 Kč

Motor: středový Bafang MaxDrive M400, 36 V / 250 W

Baterie: Li-ion 36 V / 14 Ah, články Samsung

Rám: Al 6061 (velikosti 17, 19 a 21“)

Displej: LCD Bafang CP10

Řídicí jednotka: integrovaná

Vidlice: 29“ Suntour XCM, uzamykatelná z řídítek

Převody: 1 × 9

Přehazovačka: Shimano Deore, 9 rychlostí

Řazení: Shimano Alivio

Brzdy:     Shimano MT200, hydraulické, kotouče 180 mm vpředu a 160 mm vzadu

Řídítka:    Al 740 cm, průměr 31,8 mm

Sedlovka: Al 40 cm, průměr 30,9 mm

Kliky:        Lasco EB-06

Pedály:     Wellgo

Pláště:      Schwalbe Smart Sam 29 × 2,25“

Nosnost:   až 125 kg (počítá se hmotnost kola, jezdce a nákladu)

Hmotnost: přibližně 23 kg

Kontakt na výrobce a prodejce: www.easy-bike.cz

gallery  

PŘEDPLATNÉ