Víc než jen kurýr

Ačkoliv se s nákladními elektrokoly v našich končinách příliš často nesetkáváme, na západ od našich hranic se jedná o zcela běžný způsob přepravy. Ostatně není se čemu divit, kola jsou to bezesporu velice zajímavá, a jejich tvůrci často patří k těm největším nadšencům, které si vůbec umíte představit.

Cyklistika pro ně není jen životním stylem, ale mnohdy také způsobem, kterak přispět k ochraně životního prostředí. To samé pak můžeme říci také o jezdcích, kteří na těchto kolech denně brázdí ulice.

Zakladatel společnosti Xtracycle Ross Evans vyrobil první nákladní kolo před více než dvaceti lety. Jako mladý student se tehdy vypravil do chudé, válkou zničené Nikaraguy. Jeho cílem bylo s pomocí základních nástrojů vytvořit takové kolo, které by místním zemědělcům pomohlo s přepravou plodin na trh. Nejprve se jednalo o jednoduché nástavby, které se daly snadno přichytit k jakémukoliv jízdnímu kolu, později o plnohodnotné rámy určené k přepravě nákladu. Právě ony dnes tvoří páteř nabídky značky. Poté, co jsme se svezli na jednom ze dvou nabízených elektrobiků, nám stroje tohoto ražení dávají mnohem větší smysl.

Nákladní kola s prodlouženou zadní stavbou neboli takzvané longtaily, bývají častým cílem domácích kutilů. Nepřekvapí proto, že první elektrokolo tohoto určení bylo postaveno svépomocí právě na rámu, o kterém dnes hovoříme – Xtracycle Edgerunner 10E. Ross Evans se cestou domácích pokusů nevydal, když svá kola osadil osvědčenými, do středového složení integrovanými elektromotory Bosch. Středový motor je v tomto případě tou nejlepší možnou volbou, neboť umožňuje použití zapletených kol klasické konstrukce. Jen ta mohou být natolik odolná, aby si poradila i s dvousetkilovým zatížením. Ze stejného důvodu je důležitý také rozsah převodů. Desítka převodů spolu s podporou elektromotoru zajistí, že si snadno poradíte i s těmi nejdelšími stoupáními.

Vzhledem k zamýšlenému způsobu použití je kolo vybaveno nosičem a cyklobrašnami, jejichž úkolem je pojmout až dvě velké nákupní tašky na každé straně. Pro převoz velkých a těžkých břemen je zde k dispozici několik popruhů, které náklad bezpečně zafixují v té správné poloze. Brašny jsou opatřeny klopami na suchý zip, jimiž je možné náklad kdykoliv překrýt. Viditelnosti kola napomáhá množství reflexních prvků. Zásluhou rozdílné velikosti předního a zadního kola je náklad uložen velmi nízko nad zemí, což přispívá ke skvělé ovladatelnosti kola v zatáčkách a nejen v nich. Kola jsou obuta do plášťů odolných proti proražení o rozměrech šestadvacet palců vpředu a dvacet palců vzadu. Přední plášť je přitom výrazně širší tak, aby lépe pohlcoval terénní nerovnosti. Rozměru zapletených kol byla přizpůsobena také volba převodů. Zatímco jiní výrobci osazují pohonné jednotky Bosch převodníkem s osmnácti zuby, Xtracycle dal přednost provedení s dalšími čtyřmi zuby navíc. Zpřevodování, ovladatelnost a konec konců také pozice jezdce za řídítky jasně dokládají, že toto kolo bylo navrženo lidmi, kteří na své práci skutečně rozumí.

Celý článek čtěte v aktuálním vydání Electric Bike Action!

Předplatné najete zde: https://www.electricbikeaction.cz/predplatne

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one