Velká cyklistická loupež

Velká cyklistická loupež

Výraznou komplikaci a další prodlevu v dodávkách kol a elektrokol na trh způsobilo domácímu výrobci BIKE FUN International vyloupení kamionu s díly a komponenty Shimano na konci ledna na dálničním odpočívadle v Německu.

Uloupení nových dílů Shimano bude mít neblahý vliv na dodací lhůty téměř deseti tisíc nových kol a elektrokol Rock Machine i Superior. BIKE FUN International uvádí, že bez těchto součástek není možné dodat na trh zmíněný objem nových kol v celkové hodnotě kolem 250 milionů korun (v doporučených prodejních cenách). Celý incident, o kterém kopřivnický výrobce dnes ráno informoval, připomíná scénář akčního dramatu a současně je dokladem toho, že i cyklistické komponenty jsou dnes cennou komoditou a objektem zájmu organizovaného zločinu.

Jak poškozená firma informovala, tak neznámí pachatelé na odstavném parkovišti uspali řidiče kamionu a odcizili důležité komponenty Shimano. Loupež se odehrála v noci na 21. ledna na dálničním odpočívadle v Německu během pauzy řidiče nákladního vozu. Incident podle všeho provedla dobře organizovaná skupina, která musela mít celou akci dobře naplánovanou. Podle sdělení zástupců BIKE FUN International zloději s největší pravděpodobností kamion sledovali již od nakládky, počkali na nucenou odpočinkovou pauzu řidiče a poté šoféra uspali plynem vpuštěným do kabiny. Nakonec zamaskovali důkazy ve zpustošeném nákladním prostoru hasicím přístrojem, aby znemožnili zajištění stop.

V již tak složitém období, kdy dodávky jednotlivých komponent stagnují, je tento výpadek pro firmu BIKE FUN International výraznou komplikaci. I když je aktuálně schopna část komponent nahradit ze skladových zásob či od alternativních výrobců, je dopad na budoucí výrobu obrovský. „Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory. Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol nám zbylo devět krabic s komponentami nižších tříd. Výroba některých modelů se tak zpozdí takřka o rok, jelikož pro mnoho dílů z této zásilky neexistuje na trhu jiná alternativa,“ uvádí ředitel dodavatelského řetězce BFI Petr Krkoška.

„Tuto situaci jsme opravdu ještě nezažili. Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílů se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná,“ dodává Petr Krkoška.

Během pandemie rapidně vzrostl zájem o jízdní kola. Dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům se však kvůli nedostatku komponent posunuly v některých případech až na dva roky. Svou roli sehrála kromě celosvětové pandemie i zdánlivě krátká krize způsobena uvíznutím kontejnerové lodi v Suezském průplavu, na které měla řada výrobců svůj materiál. Firma BIKE FUN International se nyní kromě problémů na trhu s díly musí vypořádat také s jejich krádeží.

Kauzu budeme sledovat a věříme, že mezinárodní policejní složky už jsou pachatelům na stopě.

PŘEDPLATNÉ