V Německu testují samořiditelná nákladní elektrokola

13. 3. 2018

V Německu testují samořiditelná nákladní elektrokola

Jdete po ulici a proti vám vyrazí elektrokolo bez jezdce. Tato bizarní představa se již brzy může stát realitou. Tým expertů z univerzity v německém Magdeburgu právě v těchto dnech uvádí do praxe takzvaná samořiditelná elektrokola. V rámci testovací fáze se tyto stroje budou pohybovat v univerzitním areálu, později také v samém centru města.

Projekt samořiditelných nákladních elektrokol, na kterém tým vědců z Univerzity Otto von Geuricke v německém Magdeburgu pracuje již několik měsíců, nyní přechází do testovací fáze probíhající v univerzitním kampusu a později také přímo v ulicích města. Myšlenka, která v současné době zaměstnává tým strojních inženýrů, počítačových a logistických expertů a psychologů, má pomoci k redukci automobilové dopravy v centrech velkých měst a tím pádem také k výraznému zlepšení ovzduší a životního prostředí.

Samořiditelné elektrokolo, přesněji řečeno elektrickou nákladní tříkolku, bude možné přivolat pomocí mobilní aplikace na jakékoliv místo ve městě. Po přistavení se elektrokolo jednoduše přepne do manuálního režimu a vy se za jeho řídítky přepravíte, kamkoliv budete potřebovat. V cílové destinaci sesednete, vyložíte náklad a kolo se samo vrátí do výchozí stanice k dobití baterií, servisu či k další vyžádané jízdě. Stejným způsobem může v centru města naráz operovat několik desítek či stovek elektrokol.

Na to je však ještě příliš brzy. V současné době vědci spouštějí zkušební fázi, v rámci níž bude několik prvních prototypů testováno v reálném silničním provozu. Prototypy budou doslova napěchovány chytrou elektronikou tak, aby bezpečně rozeznaly překážky v jízdní dráze a dokázaly včas zareagovat na úmysly ostatních účastníků provozu. Psychologové budou zkoumat zkušenosti uživatelů a především pak názory a postřehy obyčejných chodců a řidičů, kteří s tímto nevšedním dopravním prostředkem přijdou reálně do styku.

Ačkoliv stále hovoříme o běhu na velmi dlouhou trať, projekt se těší velké důvěře nejen mezi vědci samotnými. Záštitu nad ním převzalo Spolkové ministerstvo školství a výzkumu, které celý výzkum také od počátku financuje. Stephan Schmidt z oddělení autonomního řízení na Fakultě strojního inženýrství vidí budoucnost takových elektrokol pozitivně a jedním dechem dodává: „Již v roce 2020 by se Magdeburg mohl stát průkopníkem v používání malých, ekologicky šetrných autonomních vozidel.“

Foto: Harald Krieg 

PŘEDPLATNÉ

Aktuální číslo 3/2018

V prodeji od 15. 6.

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Naše videa...

Doporučujeme...