Unikátní microgrid v Auto Kubíček Olomouc

Kdo je připraven, není překvapen. Tato lidová moudrost došla naplnění v podobě letos spuštěného projektu Microgrid v rodinné firmě Auto Kubíček Olomouc. Je to český i středoevropský unikát: Jedinečná, místně řízená inteligentní elektrická minisíť, která dává firmě více nezávislosti, snižuje zátěž na životní prostředí a krotí náklady na provoz celého objektu.

U prodejce značek Renault a Dacia v Šumperku a Olomouci už před dvěma lety přemýšleli o tom, jak využít energii z obnovitelných zdrojů a snížit dopad na životní prostředí, jak zajistit dostatek elektřiny pro nové nabíječky elektromobilů před autosalonem a jak pokrýt poptávku po vysokých odběrech v servisu, kde se mimo jiné také svařuje a lakuje. V neposlední řadě byla už dříve aktuální otázka cen energií, která se ovšem v letošním roce v důsledku energetické krize dostala na čelí místo.

INTELIGENTNÍ SÍŤ

Lukáš Kubíček, syn zakladatele rodinného autosalonu v podhorském Šumperku i v centru hanácké metropole, s úsměvem vypráví, jak začal projekt vlastní decentralizované energetické sítě plánovat se svými partnery, dodavateli know-how a technologií. Bylo jasné, že střechu autosalonu lze využít pro fotovoltaiku. Nakonec je její výkon 19,8 kWp a panely jsou nalepeny na ploché střeše objektu. Nalepení a horizontální poloha sice lehce snižují jejich účinnost (statika budovy neumožnila použít šikmou hliníkovou konstrukci a zejména masivní betonové zátěže), ale i tak dokáže v ideálních podmínkách střecha vyrobit téměř 20 kW za hodinu! Elektřina potom míří buď přímo do firemní sítě, je-li zrovna potřeba, anebo se ukládá v bateriích velkého úložiště s kapacitou 110 kWh. O její efektivní rozdělování se pak stará již zmíněná chytrá řídicí jednotka, takzvaný Microgrid dodaný firmou Schneider Electric. Nastřádanou energii je možné používat v době, kdy je jí nejvíce potřeba. Když dojde k výpadku sítě nebo k výkyvu cen elektřiny, mikrosíť může efektivně, okamžitě a hlavně automaticky reagovat. Protože firma nakupuje u svého distributora za spotové ceny, dokáže také efektivně hospodařit nejen ve výhledu týdne, měsíce nebo ročního období, ale de facto okamžitě. Den předem už ví, jaké budou spotové ceny elektřiny. Program analyzuje výkon na odběrných místech mikrosítě, sbírá data a vždy vyhodnotí, kdy je výhodnější vlastní energii uchovat a dokoupit, kdy absorbovat přetoky od distributora, a kdy spotřebovat energii z baterií. Proto je řešení tak velkoryse dimenzováno jak po stránce výkonu panelů, tak i bateriového úložiště.

INVESTICE SE VYPLATÍ

Lukáš Kubíček je skromný a současně velmi osvícený podnikatel a hospodář. Vytvořit toto řešení, které nedávno velkolepě prezentoval s participací importéra Renault pro nejdůležitější motoristická média v zemi, ho stálo spoustu času a energie. Jak se smíchem přiznává, tak v tom všem shonu, kdy také souběžně rekonstruovali šumperský autosalon, nestačil ani objednat a nechat vyrobit fotovoltaiku na vlastním domku u Šumperka. Pochopitelně investice do moderních technologií a obnovitelných zdrojů na firemním objektu dostala přednost, protože úspory z toho budou značné a ve větším měřítku. „Zkušenosti jsem v této problematice neměl vůbec žádné, ale naši dodavatelé a partneři nám se vším pomohli. Hledal jsem takové dodavatele, kteří zajistí to, abychom byli energeticky stabilní a ušetřili náklady,“ říká Lukáš Kubíček.

S nástupem elektromobility, v níž je značka Renault progresivním hráčem, vznikla potřeba vytvořit u autosalonu pořádnou nabíjecí infrastrukturu pro majitele elektrických vozů. Celkem je venku a uvnitř 16 nabíjecích míst, z toho dvě mají parametry rychlého nabíjení DC. Nabíjecí stanice jsou veřejné na klasickou nabíjecí kartu a majitelé elektromobilů si na ně postupně zvykají. Zdejší elektrická síť je díky elektronice Microgrid stabilizovaná a stačí na to tři 160A jističe, ačkoli původně se počítalo se třemi 400A jističi. Díky tomu firma ušetří na fixních poplatcích. V širokém a dalekém okolí není autosalon nebo servis, který by dokázal najednou nabíjet tolik elektromobilů současně…

ŘEŠENÍ PRO MALÉ I VELKÉ

Toto řešení v Autosalonu Kubíček Olomouc je sice unikátní a první, ale podle jeho tvůrců snadno realizovatelné i pro větší provozy s vyššími odběry. Vyvstává tak otázka, zda nebude inspirativní pro některého prodejce elektrokol, půjčovnu nebo jiné zařízení z oboru cyklistiky. Rozhodně by se to nabízelo!

Jak jsme zjistili, tak standardní distributoři energie zatím takovéto inteligentní sítě nepodporují, ale podle všeho se budou muset přizpůsobit a reagovat na změny. Podle slov Lukáše Kubíčka vznikne u olomouckého autosalonu brzy dalších deset carportů, kde se již počítá s dalšími fotovoltaickými panely na zastřešení. V plánu je díky vylepšování služeb také hodinové plánování spotových cen, což přinese do systému a hospodaření s elektřinou ještě větší efektivitu. Možností je hodně, včetně záměrů dodávat přebytečnou energii okolním odběratelům. Ačkoli investice do těchto věcí nejsou malé, mají obrovskou přidanou hodnotu pro provozovatele, zákazníky i uživatele. Do koruny se také vrátí, při současném růstu cen nejspíš ještě rychleji, než se počítalo.

Foto: Auto Kubíček s.r.o.

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Předplatné

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one