Uber se více zaměří na sdílení elektrokol a koloběžek

28. 8. 2018

Uber se více zaměří na sdílení elektrokol a koloběžek

Americký poskytovatel alternativní taxislužby Uber hodlá i v příštích letech razantně rozšiřovat síť svých služeb. Zásadní roli v tomto plánu mají hrát elektrokola a elektrické koloběžky, v jejichž pokročilém sdílení, a to především v centrech větších měst, spatřuje nejužší vedení společnosti mimořádnou příležitost.


Individuální způsob přepravy je pro pohyb v centrech velkých měst daleko vhodnější, zní z centrály americké společnosti Uber, oblíbeného to poskytovatele stejnojmenné alternativní taxislužby. Ačkoliv by tato slova mohla být vnímána jako střelba do vlastních řad, ve skutečnosti jsou pouhým předznamenáním toho, jakým směrem se bude Uber v příštích několika letech ubírat. "Během dopravní špičky je velmi neefektivní, aby tuna kovu převážela jednu osobu deset bloků," uvedl pro list Financial Times ředitel společnosti Dara Khosrowshahi s tím, že budoucnost podle něj představují především pokročilé systémy pro sdílení elektrokol a elektrických koloběžek.

Uber se začal elektrokoly intenzivně zabývat již v únoru letošního roku. Pilotní projekt bikesharingu odstartoval v americkém San Franciscu, a to v úzké spolupráci se specialistu na sdílení elektrokol, startupem Jump. O dva měsíce později došlo ke spojení obou společností a rozšíření projektu do dalších velkých amerických měst, jako je Denver, Chicago, New York nebo Washington. Aby toho nebylo málo, krátce po převzetí startupu Jump odkoupil Uber také společnost Lime, jednoho z největších výrobců a poskytovatelů elektrických koloběžek. Tím ovšem expanze nekončí, naopak. Služba sdílených elektrokol bude brzdy dostupná také v německém Berlíně a podle nově zveřejněné obchodní strategie společnosti také v několika dalších městech po celém světě.

Ředitel společnosti Uber Dara Khosrowshahi připustil, že se nově nastolená strategie může odrazit v dalším zhoršení finančních výsledků. "Krátkodobě to pro nás možná není finanční výhrou, ale z hlediska dlouhodobé strategie si myslíme, že to je přesně to, kam chceme směřovat," dodal pro Financial Times. Připomeňme jen, že v loňském roce společnost vykázala ztrátu ve výši téměř sta miliard korun. Ačkoliv výnosy z provozování taxislužby stále rostou, náklady na expanzi do nových oblastí, jako je sdílení elektrokol či dovoz jídel z restaurací, ztrátovost dále prohlubují. Na některých trzích hospodaření firmy brzdí také tlak na legislativní vymezení takovéhoto druhu podnikání, zejména pak v porovnání s klasickými kamennými taxislužbami.

Je nabíledni, že jedna jízda na elektrokole přinese společnosti méně než stejné cesta konaná autem. Obchodní ředitelé však předpokládají, že zákazníci budou elektrokola a elektrické koloběžky využívat především na krátké vzdálenosti a daleko častěji, což by mělo pokles příjmů vyvážit. Řidiči, kteří nástup elektrokol logicky také pocítí, by pak měli profitovat především z lukrativnějších cest na delší a dlouhé vzdálenosti. Do doby, než se tuto křehkou rovnováhu podaří nastartovat, počítá vedení společnosti s krátkodobými ztrátami a ve své strategii je také přímo zohledňuje. Krátkodobé ztráty jsou podle šéfů nutné k dosažení dlouhodobých cílů, mezi které patří mimo jiné snaha o efektivní vytlačení automobilové dopravy z center velkých měst.


PŘEDPLATNÉ