Tři motory v testu

V rámci testovacího dne elektrokol v příbramské prodejně Ebike Partners jsme se rozhodli udělat krátký srovnávací test tří populárních středových motorů od značek Bosch, Yamaha a Shimano.

O akci jsme psali zde. Během dopoledne a po prohlídce showroomu jsme si vybrali mezi testovacími stroji svoje favority a domluvili si podmínky. Naše trasa měřila 8 kilometrů a každý stroj jsme měli půjčený zhruba 45 minut.

TESTOVANÁ TROJICE

Nejrozšířenější Bosch Performance CX 4 generace, který je na trhu v nynější generaci už druhým rokem, byl osazen na elektrokole Haibike FullNine 10 (cena 159 000 Kč).

Modernizovaný motor Yamaha PW-X2 na celopéru Haibike AllMtn 7 (cena 172 500 Kč). Jednalo se o topmodel s motorem Yamaha s odpružením Fox Kashima.

A do třetice nový motor Shimano EP8, který je letos v nabídce mnoha světových značek, včetně domácí Rock Machine. V její řadě celoodpružených e-biků jde o druhý nejvyšší model, a sice endurový Blizzard INT e70-297 (cena 125 000 Kč)

Ve všech případech jde o velmi slušně vybavená celoodpružená elektrokola se zdvihy odpružení mezi 140 a 160 mm.

CO JSME ZKOUŠELI

Test maximálního výkonu spočíval ve výjezdu do prudkého kopce v lesíku na Svatou Horu v Příbrami na čas. Rozdíly mezi motory nebyly velké. Úsek byl kratší, asi 80 metrů, abych opravdu vydržel jet na maximum. Ani špičkoví atleti nejsou schopni běžet déle než 25 vteřin naplno. Zkoušel jsem vždy samozřejmě nejvyšší přípomoc. S každým kolem jsem jel třikrát a čas pak zprůměroval. U Bosche byly časy úplně identické, dokonce i na mód EMTB (čtvrtá jízda) byl čas naprosto shodný jako v režimu TURBO. Pořadí ve výjezdu do kopce: První místo a nejrychlejší čas měl Bosch, konkrétně 13,9 vteřiny. O necelou sekundu pomalejší byla Yamaha (14,5 vteřiny). A třetí s de facto ve stejném čase (s odstupem pár desetinek a časem 14,8 vteřiny) byl motor Shimano EP8. To znamená, že jde o rozdíly, které při běžné jízdě nepoznáte a nehrají pro normální uživatele žádnou zásadní roli. Všechny motory mají točivý moment kolem 80-85 Nm (ale každý motor má trochu jiný charakter a jistě si najde své fanoušky). Startoval jsem z místa s pevným startem od sloupku (o který jsem se při rozjezdu opíral jednou rukou, jel jsem s nášlapnými pedály) po stoupající lesní pěšině. U Yamahy mi bylo nepříjemné, že motor začal kvůli citlivému senzoru při zatížení pedálu pocukávat na místě. Shimano i Bosch vyrazily bez tohoto projevu okamžitě po jemném pootočení klik.

A HLUČNOST?

Z hlediska hluku záleží i na uložení motoru v rámu a materiálu (hliník/karbon), která vše rezonuje a dále napomáhá šíření zvuku. Nejtišší mi přišel motor Shimano EP8, těsně za ním byl v závěsu Bosch a nejhlučnější Yamaha. Ale vše je pouze subjektivní pocit, neproběhlo žádné měření v decibelech s měřicí technikou. Proto je dobré se podobné testovací akce zúčastnit (před koupí kola nebo při rozhodování o tom, jaký motor vybrat), ať si každý udělá obrázek sám. Jak o výkonu motoru, jeho projevu i případné hlučnosti. Pokud nemáte možnost být osobně u podobně velkého testování, minimálně se domluvte ve svém oblíbeném obchodě na projetí elektrokola, které si chcete koupit.

Text: Karel Kolečko, foto autor

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one