Trailová symfonie v sedle Rock Machine Blizz e70

Zatímco ještě před rokem byste hardtaily kategorie trail a enduro napočítali na prstech jedné ruky, s nástupem širokých plášťů plusového rozměru se tato kola znovu dostávají do povědomí běžných cyklistů. Objemné obutí přináší krom zvýšené přilnavosti v zatáčkách také větší míru pohodlí, a tak i kolo s pevným rámem může v náročném terénu nabídnout více než uspokojivé jízdní zážitky.

Rock Machine eBlizz je představitelem nové vlny elektrokol s pevným rámem, která již nejsou určena pouze na polní a lesní cesty, ale především do náročného, technickými výzvami prošpikovaného terénu. Jeho základem je hliníkový rám s moderní geometrií vybavený odpruženou vidlicí s vyšším zdvihem, plášti plusového rozměru a samozřejmě kvalitním středovým elektromotorem.  Ačkoliv nejde o kdovíjak složitý recept, řekněte upřímně – potřebujete víc, abyste se v terénu dokázali královsky pobavit?

Rámový základ

Přes veškeré elektronické pomocníky i nadále platí, že tím hlavním je u horského kola především jeho rám. V tomto případě hovoříme o hliníkovém rámu svařeném ze ztenčovaných trubek s nápadně se svažující horní trubkou a typickým zlomem za trubkou hlavovou. Důvodem takového tvarování je snaha poskytnout jezdci dostatek prostoru nad rámem a zároveň nabídnout vysokou míru torzní tuhosti a schopnosti pohlcovat vibrace. K pevnosti rámu přispívá spodní trubka s proměnným průřezem a v neposlední řadě také výrazně prodloužené sedlové vzpěry, jež k přednímu rámovému trojúhelníku přiléhají daleko větší styčnou plochou, než bývá obvyklé. Stejný účel plní také kónická hlavová trubka s vnější spodní miskou nebo pevná dvanáctimilimetrová zadní osa o šíři moderních sto čtyřicet osm milimetrů. Bovdeny a kabely jsou vedeny vnitřními útrobami rámu, jak je poslední dobou dobrým zvykem u většiny výrobců. Třmen zadní brzdy je pak uchycen napřímo bez nutnosti použití adaptéru.

Také geometrie je zpracována podle posledních módních trendů. V tomto smyslu hovoříme o spíše uvolněném hlavové úhlu, delší horní rámové trubce a co možná nejkratších řetězových vzpěrách zadní stavby. Výrazně se snižující horní rámová trubka jezdci poskytuje velkorysý prostor pro manévrování v terénu. Ovladatelnost kola mají podpořit také sedm set šedesát milimetrů široká řídítka uchycená v pětapadesát milimetrů dlouhém představci.

Menší, lehčí, výkonnější

Pohonná jednotka je stejně jako baterie k ní přináležející perfektně vestavěna do rámu samotného. Zdaleka přitom nehovoříme pouze o oblasti středového složení, kde jsou umístěny úchyty pro montáž motoru. Zmínit musíme také zploštělou spodní rámovou trubku, ke které baterie přiléhá tak těsně, jak jen je to možné. Celkovou uhlazenost narušuje snad jen odhalený kabel spojující motor s baterií, který by si dle našeho přesvědčení zasloužil alespoň provizorní překrytí.

Co se týká pohonné jednotky, výrobce vsadil na druhou generaci elektromotoru Shimano Steps určenou speciálně pro horská elektrokola. Výkon se v tomto případě zastavil na dvou stech padesáti wattech, točivý moment činí sedmdesát newtonmetrů a maximální rychlost obligátních pětadvacet kilometrů za hodinu. Motor je velmi úsporně tvarován, v porovnání se svými konkurenty se může pochlubit nižší hmotností a jeho vestavění do rámu je tak rázem o mnoho jednodušší. Jeho součástí jsou vzhledově nadmíru povedené kliky s dutou osou, převodníkem s čtyřiatřiceti zuby a praktickým horním vodítkem řetězu. Zapomenou nesmíme ani na lithium iontovou baterii s kapacitou pět set čtyři watthodin přichycenou na horní hraně spodní rámové trubky.

Terénnímu určení elektromotoru odpovídá také způsob jeho ovládání. Jednotlivé jízdní režimy se volí pomocí palcem ovládané elektrické řadící páčky, veškeré informace o jízdě jsou pak soustředěny na malý displej uchycený pod řídítky napravo od představce. Displej je opatřen malým tlačítkem pro přepínání mezi jízdnímu údaji, při vstupu do menu stejné tlačítko slouží pro potvrzení zadané volby. Abychom byli úplně upřímní, vzhledem k rozměrům displeje i zvolenému způsobu ovládání není pohyb v nastavení právě jednoduchý, natožpak intuitivní. O to více nás potěšil fakt, že během jízdy se vše v dobré obrátilo. Změna jízdních režimů byla díky skvěle tvarovaná páčce s jasně definovanými polohami vždy nanejvýše rychlá a přesná.

Vyšší zdvih, širší pláště

Rámem a pohonnou jednotkou to ale v žádném případě nekončí. Dalším kouskem skládačky jsou pečlivě vybrané komponenty počínaje vzduchovou vidlicí SR Suntour Raidon se zdvihem sto dvacet milimetrů a pevnou patnáctimilimetrovou osou. Pohonnou soustavu tvoří desetirychlostní sada Shimano Deore s kazetou o rozsahu jedenáct až třicet šest zubů, zadní přehazovačka pak pochází z vyšší řady Shimano SLX. Výsostné znaky japonského výrobce nesou také kotoučové brzdy Shimano BR-M395 s rotory o průměru sto osmdesát milimetrů vpředu i vzadu. Zapletená kola se čtyřicet milimetrů širokými ráfky DB-XD40 a náboji ONE TK CL jsou obuta do plusových plášťů Schwalbe Rocket Ron o rozměrech 27.5 x 2.6“. Sestavu uzavírají široká řídítka uchycená v jak se patří krátkém představci a pevná sedlovka s rychloupínací sponou.

Praktické jízdní dojmy

Co nás na první pohled zaujalo byla volba šířky plášťů. Zatímco jiní výrobci sahají po pláštích mnohdy až třípalcových, Rock Machine zůstal střízlivý a zapletená kola osadil obutím o šíři jen zlehka překračující dva a půl palce. V terénu se jasně ukázalo, že to vůbec není na škodu. Pohodlí ani vyšší míra přilnavosti se nikam nevytratily a kolo se ještě více přiblížilo naší představě o zábavném hardtailu. Tam, kde s širšími plášti můžete pouze naslepo stisknout spoušť, musíte v tomto případě také setsakra době mířit, což technickému pojetí moutainbikingu jen a jen nahrává. S užšími plášti navíc daleko rychleji objevíte ten správný provozní tlak a budete si moc jízdu užít opravdu naplno již od prvních momentů.

Díky moderně dravé, ne však extrémní geometrii se kolo v terénu chová vždy velmi předvídatelně. Ve vysokých rychlostech si je jisté v kramflecích, jezdec může těžit z klidného jízdního projevu a mezi překážkami doslova a do písmene proplout. Pokud máte dost odvahy a citu pro terén, hravě zdoláte každý sjezd, který se před vámi objeví. Široké pláště přitom pohltí většinu drobných nerovností a s těmi většími si snadno poradí odpružená vidlice se zdvihem sto dvacet milimetrů.  Vidlici bychom si propříště představovali o něco málo mohutnější a rozhodně bychom sáhli po modelu se sofistikovanějším systémem tlumení. Výrobcem zvolená vidlice sice nepracuje špatně, jedná se však o spíše základní model, který je zejména při teplotách pod bodem mrazu značně omezen ve své funkci. V prudkých sjezdech nám citelně chyběla teleskopická sedlovka, která na kolo tohoto určení dnes již neodmyslitelně patří. V tomto případě však naštěstí nejde o nic, co by nešlo snadno a relativně levně napravit.

Vyzdvihnout musíme výtečnou ovladatelnost kola v zatáčkách, která je daná přilnavostí objemných plášťů na straně jedné a výrobcem zvolenou geometrií na straně druhé. Rám s nízko položeným těžištěm, poměrně krátkými řetězovými vzpěrami a relativně uvolněným hlavovým úhlem se může pochlubit jistým a zároveň za všech okolností velmi rychlým řízením. Proplést se sérií utažených zatáček není v sedle tohoto kola opravdu žádný problém. K přesnosti řízení přispívají rovněž mohutná, sedm set šedesát milimetrů široká řídítka o průměru pětatřicet milimetrů, jež jsou uchycená v padesát milimetrů dlouhém představci téhož průměru. Také jejich přičiněním má jezdec v každé situaci kolo absolutně pod kontrolou.

Pohonná jednotka v akci

Pohonná jednotka nabízí celkem tři jízdní režimy. První z nich působí velmi civilním dojmem a jako takový nejvíce připomíná jízdu na běžném horském kole. Ačkoliv zřetelně cítíte, jak vám elektromotor pomáhá, na vrcholu stoupání si hlasitě vydechnete přesně tak, jako byste šlapali takzvaně za své. Přes všechen výkon, který v útrobách motoru dřímá, je jeho podpora přesně tak silná, aby vám dvacet kilogramů vážící kolo pomohla sunout kupředu za vynaložení jen mírné námahy. Při rychlostech vyšších než třiadvacet kilometrů za hodinu jsme v pedálech cítili mírné škobrtání, které nám nedovolovalo šlapat tak plynule, jak bychom si přáli. Zmíněný stav nicméně přičítáme tomu, že pohonná jednotka použitá na testovacím kole byla stále ve fázi funkčního prototypu.

Druhý jízdní režim se skvěle hodí do prudších silničních i terénních stoupání a také tehdy, pokud si na chcete užít trochu nefalšované zábavy na cestách i mimo ně. V tomto nastavení již výkon pohonné jednotky ucítíte na vlastní kůži, ne pouze zprostředkovaně. Na své oblíbené lesní pěšince budete díky němu za zatáček vylétávat tak rychle jako nikdy předtím. Ono zmíněné trhání v pedálech, na které jsme si stěžovali výše, jako mávnutím kouzelného proutku zcela mizí. Třetí jízdní režim pak nabízí zážitky jako jiného světa. Bohužel, omezovač rychlosti zasáhne dřív, než stačíte roztáhnout koutky k úsměvu. Na trailech dokáže být tento režim stejně zábavný jako nebezpečný, při jeho používání proto prosím buďte opravdu velmi ostražití.

Za převážného využití prvních dvou jízdních režimů jsme v zasněženém zimním terénu dosáhli maximálního dojezdu okolo osmdesáti kilometrů na jedno nabití baterie. To vše při teplotách kolem nuly, případně mírně nižších. Při extrémních mrazech kolem mínus čtrnácti stupňů celsia pak kapacita baterie vystačila na pětapadesát terénních kilometrů. V takových podmínkách doporučujeme použít neoprenový převlek baterie, který ji udrží v teple stranou všech nečistot. Pokud vám baterie dojde nebo pohonnou jednotku sami vypnete, pokračovat můžete vlastními silami bez jakéhokoliv odporu. Díky celkové hmotnosti kola, která včetně pedálů jen mírně překračuje hranici dvaceti kilogramů, je taková jízda nejen poměrně nenáročná, ale stále také velmi zábavná.

Verdikt

Rock Machine eBlizz je elektrický trailbike moderního střihu, se kterým můžete podniknout běžnou vyjížďku i pořádné terénní dobrodružství. Hliníkový rám s dravou geometrií a řadou technických fines, kvalitní osazení v čele s odpruženou vidlicí a plášti plusového rozměru, kompaktní pohonná jednotka určená přímo do terénu. To vše vytváří svým pojetím jedinečné elektrokolo, na kterém je radost jezdit každý volný den.

 

Specifikace


Cena: 84 990 Kč

Pohonná jednotka: středový elektromotor Shimano Steps E8000 se jmenovitým výkonem 250 W a maximálním točivým momentem 70 Nm

Baterie: lithium-iontový akumulátor Shimano Steps E8000 s napětím 36 V a kapacitou 504 Wh

Životnost baterie: 1000 dobíjecích cyklů

Doba nabíjení: 5 h

Nejvyšší rychlost: 25 km/h

Dojezd: až 110 km (v závislosti na zatížení, profilu trati a jezdeckém stylu)

Ovládací rozhraní: multifunkční displej Shimano Steps E8000 s informacemi o zařazeném jízdním režimu, stavu baterie, dojezdu, rychlosti, kadenci, využívaném výkonu a ujeté vzdálenosti; ovládací páčka Shimano Steps E8000 s možností nastavení režimu asistence včetně aktivace funkce Walk

Rám: ztenčovaný hliníkový rám zhotovený ze slitiny Alu 6061.T6, vytvarovaný metodou hydroformingu

Odpružená vidlice: vzduchová vidlice SR Suntour Raidon se zdvihem 120 mm a možností úplného uzamčení

Komponentová sada: desetirychlostní mechanická sada s přehazovačkou Shimano SLX Shadow, páčkovým řazením Shimano Deore, klikami Shimano Steps E8000 (34 zubů) a kazetou Shimano HG50 (11-36 zubů)

Kotoučové brzdy: hydraulické kotoučové brzdy Shimano BR-M395 s rotory o průměru 180 mm vpředu i vzadu

Zapletená kola: hliníkové ráfky DB-XD40 zapletené na nábojích ONE KT CL (15×110 mm vpředu, 12×148 mm vzadu)

Pláště: Schwalbe Rocket Ron Performance (27,5 x 2,6“)

Řídítka: hliníková řídítka Race Face Ride o průměru 35 mm a šíři 760 mm

Představec: hliníkový představec o průměru 35 mm o délce 55 mm

Sedlovka: hliníková sedlovka Race Face Ride

Hmotnost: 20,56 kg (velikost 19.0“, váženo s nášlapnými pedály Shimano XT Trail)

Dostupné velikosti: 16.5, 19.0 a 21.0“

Kontakt na výrobce: www.rockmachine.us

Kontakt na českého dovozce: www.cyklomax.cz

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one