Test MTB Cube Stereo 140 HPC SL 625 29

21.03.2021

Test MTB Cube Stereo 140 HPC SL 625 29

Značka Cube je u nás poměrně známá a populární. Vyrábí klasická kola i elektrokola. Celé portfolio značky využívá motorů Bosch, především pak špičkovou verzi Performance CX.

 Firma sídlí v německém Waldershofu u Marktredwitz pouze 20 km od českých hranic, 28 km od Chebu. Její historie sahá do roku 1993, kdy začínala v prostorách nábytkové firmy, v prvním roce vyrobila 300 kol, v roce 2015 to bylo již přes 500.000.

Model Cube Stereo 140 HPC SL 625 29.

Jedná se o e-bike z kolekce 2020, ale model pro sezonu 2021 je osazen v podstatě stejně. Testované kolo jezdí na 29" pláštích pluskové šíře 2,6, Schwalbe Hans Dampf. Duše mají galuskové ventilky, ráfky šířky 30 mm jsou připraveny pro montáž bezdušových pneu.

Kolo s 20" rámem, na moji výšku 180 cm úplně ideální posez, teleskopickou sedlovku mám vysunutou 4 cm z rámu (kolo je tedy určeno na výšku cca 175-190 cm). Přední část rámu je karbonová, zadní stavba s přepákováním 4-čep je z hliníkové slitiny 6061. Na spodní rámové trubce jsou otvory pro upevnění láhve. Katalogová váha je 23,5 kg (2020), já navážil 24,5 kg (o 1 kg více) ve velikosti L 20" (u modelu 2021 se uvádí 24,8 kg) je vzhledem ke karbonovému rámu vyšší než konkurence (podobnou i nižší mají hliníková kola). To je asi největší zápor E-biků (obecně), jejich vysoká hmotnost (při jízdě nijak výrazně nevadí a nevnímáte to), ale když kolo přenášíte (například přes padlý strom), nebo nesete domů do schodů či nakládáte do auta, tak je velmi těžké.

Jedná se o druhý z pěti modelů se zdvihy 140 mm. Všechny vyšší modely jsou na Foxu a mají přední zdvih 150 mm, základní model má RockShox 35 Silver se 140 mm. Vidlice je základní Fox Rhytm 34 se 140 mm zdvihem a zamykáním z korunky. Přední vidlice i zadní kolo mají pevné boost osy, což je u celoodpružených kol již standart. Řidítka mají šířku 760 mm a standartní průměr 31,8 mm, představec je dlouhý 50 mm, teleskopická sedlovka z produkce Cube (stejně jako představec a řídítka) má zdvih 150 mm (u velikosti L a XL) páčka na ovládání vlevo na řídítkách. Sedlo Natural Fit Venec je krátké a poměrně dost tvrdé.       

Řazení a brzdy jsou kompletně v režii Shimana. Řadicí páčky 12rychlostní Shimano Deore SL-M6100 (loni 2020 SLX), přehazovačka Deore XT RD-M8100-SGS, vzadu kazeta s velkým rozsahem 10-51 zubů, u modelu 2021 také jen z řady Deore (2020 SLX). Řazení Shimano probíhá přesně, jen není dobré řadit v tahu motoru, šetříte tím přehazovačku, řetěz i kazetu. Motor Bosch rozezná, když uberete tlaku na klikách a řadí pak plynule a potichu bez rázů. Hydraulické brzdy Shimano jsou z nejvyšších řad Shimana XT, přední 4-pískové Deore XT BR-M8120, vzadu jsou jen dvoupístky Deore XT BR-M8100 s kotouči SLX SM-RT 64 o průměru 203 mm (uchycení centerlock), mají krátké nastavitelné páky a brzdí velmi dobře.

Kolo pohání špičkový motor Bosch Performance CX 4. generace, plně integrovaný do rámu, pod motorem je plastový kryt. Motor má nominální výkon 250 W (norma EU pro elektrokola) jako většina E-kol, ale špičkový výkon je přes 700 W, točivý moment udává výrobce 85 Nm (model 2021 nebo update softwaru 2020 ze 75 Nm). Elektrický systém se zapíná tlačítkem na displeji Kiox. Baterie Bosch Power Tube 625 Wh (17,4 Ah) je velmi elegantně integrovaná do rámu, vyjímá se z dolní části rámové trubky, po jednoduchém sejmutí černého plastového pogumovaného krytu, dále pak po odjištění klíčkem. Lanka a bowdeny jsou vedeny vnitřkem rámu.

Dobíjet je možné vyjmutou baterii nebo v rámu, konektor je pod odklopnou krytkou na levé straně sedlové trubky. Nabíječka je poměrně malá a lehká 190 x 86 x 54 mm a váží včetně kabelu 700 g (takže ji případně můžete vézt s sebou v batohu), má nabíjecí proud 4A, nabíjení na plnou kapacitu trvá necelých 5 hodin (na 50% něco přes 2 hodiny) model 2021 má nabíječku 2A (ta je ještě lehčí 495 g a menší než 4A) kde, ale nabíjení trvá dvojnásobnou dobu.

Ovládání motoru je velmi jednoduché - tlačítky na ovladači k barevnému displeji Kiox. Módy - ECO přípomoc 60% (40 Nm) pro jízdu po rovině, případně do mírného kopce. Další mód - TOUR 140% (50 Nm) s tím už můžete bez problémů i do kopce a je bohatě dostačující ve většině terénu a dává slušný výkon. Dále je zde inteligentní mód E-MTB ten vám přidává 140-340 %, pomáhá podle toho, jak šlapete, když pojedete v klidu a na pohodu, bude dávat přiměřený výkon, pokud zaberete, dá vám maximální výkon 340%, v podstatě na něj můžete jezdit stále (v těžším terénu a do větších kopců), je to takový automat a nemusíte se o nic starat. V kopci je potřeba držet kadenci šlapání nad 80 otáček, aby motor táhl, pokud budete točit mezi 100-120 otáčkami bude Vám dávat největší výkon a rychlost. Nejvyšší mód TURBO (340 %) využijete hlavně v prudkém stoupání a v náročném terénu. Celkově je pohon Bosch Performance CX velmi uživatelsky příjemný, výkon dávkuje plynule, nedočkáte se žádných nepříjemných rázů nebo kopanců. Motor není úplně tichý, ale není to nijak nepříjemný zvuk ani při vyšší intenzitě výkonu a otáčkách (jako je to například u motoru Yamaha nebo Brose).

Kolo na velkých a širokých 29 x 2,6" pláštích lehce přejíždí přes překážky a dobře žehlí terén. Tyto pneu mají lepší grip a hlavně lépe tlumí nerovnosti díky větší šířce a nižšímu tlaku pod 2 atmosféry. Jezdím na duších, při bezduších je možné foukat ještě na nižší tlaky.

Vzduchové odpružení Fox funguje velmi dobře, vidlice i tlumič plynule tlumí, nastavíte si tlak vzduchu ve vidlici i rychlost odskoku. Zdvihy 140 mm jsou dostatečné pro většinu terénů a nabízí komfortní jízdu i na rozbitých kamenitých cestách. V kombinaci se silným motorem zdoláte většinu kopců, kam by jste se na normálním kole určitě nepustili a jízdu směrem dolu si užijete ještě více, díky výbornému odpružení a brzdám.

Reálný dojezd v terénu mimo asfaltky v členitém terénu mám dojezd cca 70-80 km. Váha jezdce 83 kg, svižná, sportovní jízda, většinou v režimu TOUR, režim E-MTB využívám jen v prudších stoupáních (TURBO vůbec) ECO minimálně. Při nižší připomoci a více využívání režimu ECO, by byl dojezd někde kolem 100 km.

Motor vám asistuje cca do 25,5 km/h (podle displeje Kiox) nad 26 km/h už šlapete jen za své, to má smysl hlavně v klesáních. Vypnutí motoru v 26 km/h - přechod je velmi plynulý, že to ani necítíte. Poznáte to tím, že přestane vrčet motor. Při šlapání bez asistence samozřejmě vnímáte vyšší váhu kola cca 24,5 kg a drobný odpor motoru a hrubých širokých pneu. 

Ovládací displej Kiox - má možnost si individuálně nastavit zobrazení na displeji (od dvou až po 4 hodnoty), ukazuje celkové a denní km, dobu jízdy, dojezd, průměrnou a maximální rychlost, kadenci šlapání a výkon ve wattech i celkový výdej kalorií. Na hlavní obrazovce při zobrazení rychlosti se graficky zobrazuje výkon motoru a jezdce. Vpravo v rohu se zobrazuje stav baterie v procentech. Ovládání - přepínání obrazovek je na ovladači tlačítky do stran, nahoru a dolu si nastavujete úroveň přípomoci. Přes bluetooth je možné se připojit telefonem ke Kioxu, stahovat aktualizace a připojit se v aplikaci Bosch Ebike Connect. Ve spodní části displeje je konektor, přes ten lze nabíjet mobilní telefon za jízdy. Kiox umí i navigovat, když do něj před jízdou nahrajete trasu, ale grafika navádění je velmi jednoduchá (nevidíte klasickou mapu, na to je vhodný lepší displej Nyon), já osobně používám Mapy.cz. Kiox je upevněn magnety na plastovém držáku - v mém případě na řídítkách vedle představce. Displej Kiox se většinou objevuje až u dražších celoodpružených ebiků v cenové relaci nad 150 tisíc i více (někteří výrobci dávají i na drahá kola kolem 140-160 tisíc jen základní displej Purion), pokud máte možnost výběru určitě volte displej Kiox před základním Purion.

Na kole jsem vyměnil některé komponenty:  

Řadicí páčky 10rychlostní Shimano SLX SL-M670 s displejem, přehazovačka Deore RD-M6000 má zamykání vodítka, což oceníte na rozbité cestě plné kamenů nebo kořenů, kazeta Deore HG 500 11- 42. S 10-tkovou kazetou souvisí i kola ty jsem koupil DT Swiss Hybrid 1900 (určená speciálně pro e-biky, nosnost až 150 kg) vnitřní šíře 30 mm, připravená i pro bezduše. Kotouče jsem dal Shimano Deore XT SM-RT 86 o průměru 203 mm (uchycení 6 děr). Původní sedlo Natural Fit Venec, které je dost krátké jsem nahradil WTB Silverado. Vyměnil jsem i představec a některé drobnosti - modré doplňky - podložky pod představec, krytku představce, gripy s modrými zámky, čepičky a matičky u ventilků, modré pedály Wellgo a kryty klik Zéfal.

Ebike je vhodný na ježdění do terénu - traily, polní, lesní cesty a stezky. Lze s ním bez problémů jet na celodenní výlet 60-100 km, podle terénu a váhy jezdce.

Rozdíly u modelového roku 2021 - dvě jiné barevné varianty (jedna šedá iridium zůstává stejná) řadící páčky a kazeta Deore (12rychlostní) místo SLX, nabíječka 2A místo 4A.

ERV Evropská pojišťovna - Pojištění jízdních kol

Klady:

- silný motor, příjemný průběh výkonu, na TOUR lze běžně jezdit rychle do kopce

- automatický režim EMTB

- výborně fungující odpružení FOX

- příjemný vzpřímený posez, teleskopická sedlovka 15 cm zdvih

- pěkný design rámu - integrace baterie

- možnost nabíjení baterie na kole i přímo na baterii

- výborné brzdy Deore XT s velkými kotouči

- dobrý poměr cena / výbava

- displej Kiox

- vodítko řetězu

- gumový kryt (pod řetěz) zadní stavby

- tři barevné varianty kola

- pět modelů řady Stereo 140 od 112.000 do 236.000 Kč

- nabíječka 4A - nabíjení trvá necelých 5 hodin (model 2020)

Zápory:

- tvrdší krátké sedlo

- vyšší váha 24,8 kg (i s karbonovým rámem)

- náboje z nižší sady Shimano Alivio MT400

- levnější kotouče SLX SM-RT 64

- model 2021 - nabíječka pouze 2A

- model 2021 - řazení a kazeta jen z řady Deore (proti SLX 2020)

- horší dostupnost kol v prodejnách

 

Na tomto ebiku se můžete bez obav vydat i do těžšího terénu, na rozbité a kamenité cesty ty vyžehlí odpružení Fox se zdvihem 140 mm. Reálný dojezd v kopcích a terénu bude kolem 60-80 km, při váze jezdce kolem 85 kg, při nižší váze bude dojezd větší a při vyšší naopak nižší. Pokud byste chtěli enduro kolo do drsnějšího terénu, nabízí se verze Stereo 160 s 27,5+ koly a zdvihy 170/160 mm.

Technický popis Cube Stereo 140 HPC SL 625 29 model 2021:

Celoodpružený karbonový rám, zadní stavba hliníková slitina 6061 - zdvih 140 mm, testovaná velikost L  20“, vidlice FOX Rhytm 140 mm, tlumič Fox Float DPS EVOL, 185x55 mm, středový pohon - motor Bosch Performance CX gen. 4, 85 Nm, baterie - 625 Wh (17,4 Ah) Bosch Powertube - rámová, ovládání - Displej  Kiox, nabíječka 2 A,  řazení/přehazovačka - Deore SL-M6100 / Deore XT RD-M8100, převody 1x12, brzdy XT BR-M8120 / 8100, kotouče SLX SM-RT 64 - 203 mm, kliky Acid E-Crank 165 mm, kazeta Deore CS-M6100, 10-51, 12 rychlostí, řetěz CN-M6100, řídítka Newmen Evolution SL 318.25, 760 mm, představec CUBE Performance Stem E-MTB 50 mm, teleskopická sedlovka CUBE Dropper Post 31,6 mm, zdvih 150 mm, sedlo Natural Fit Venec, ráfky CUBE EX30, 32H, náboje Shimano HB-MT400-B/410 boost, Pláště - Schwalbe Hans Dampf 29x 2,6“. Hmotnost 24,8 kg.

Cena aktuálního modelu 2021 je 125 990 Kč (model 2020 stál 122 990 Kč)

https://www.akumo.cz/cube-stereo-hybrid-140-hpc-sl-625-29-2020-22-3 

Text a foto: Karel Kolečko

gallery  

PŘEDPLATNÉ