Stevens E-Pordoi+ v testu

28. 2. 2019

Stevens E-Pordoi+ v testu

E-Pordoi není u Stevense vyloženě nováčkem. Stejný název měl celoodpružený stroj již před pěti lety, tehdy se ovšem jednalo o zcela jiný design rámu se středovým pohonem Bosch, ten k němu patřil vždy. E-Pordoi si prošel za léta ve výrobě mnoha inovacemi a poslední generaci 2019 nechybí nic z vymožeností, které by mělo současné moderní elektrokolo třídy all-mountain mít.

 

JAK ŠEL ČAS

Na tomto modelu se dá vypozorovat i vývoj elektrokol u této německé značky obecně. Vidíme, jak se postupně integrovala baterie do rámu, měnila geometrie a vylepšovala pohonná jednotka i ovládání. Aby se velký výrobce bicyklů držel pouze jednoho systému pohonu, už dnes vůbec není pravidlem. Značky zkrátka chtějí mít v nabídce alternativy stejně jako u jiných komponentů. U pevných strojů Stevens převládá v drtivé většině Bosch, u celoodpružených zase mělo dříve navrch Shimano. Ovšem právě letos se objevují další nové modely s Boschem, neboť nová integrovaná baterie tohoto výrobce v očích uživatelů zatraktivňuje.

Letos Stevens zamíchal kartami v kategoriích svého speciálního katalogu elektrokol. Vyskládal je pak na stůl do více hromádek, aby bylo opravdu jasno, kam které elektrokolo patří. Z původních šesti kategorií tak vzniklo nynějších osm. U celoodpružených strojů se to rozdělilo na E-Enduro a E-All Mountain. A druhá zmíněná kategorie pak má dva e-biky na Shimanu a dva s Boschem.

  

NEZNIČITELNÝ INGOT

„Tak tohle je fakt motorka,“ prohlásil kolega, který si kolo na testování přebíral. Často hanlivé pojmenování elektrokola zde sedí jak víčko na představci. Nová integrovaná baterie Bosch úplně změnila vzhled tohoto fullu, původní řešení s klasickou baterií celý e-bike rozbíjelo, kdežto nová mohutná spodní rámová trubka dodává celku dojem nezničitelného ingotu. I ta tlustá plusková kola hned vypadají štíhleji. Ovšem pozor, tohle přitom není žádné enduro elektrokolo, jedná se spíše o všestranný univerzál pro terény všeho druhu a toulání krajinou po trailech i neprobádaných cestách. Geometrie je podobná jako u předchůdce, ale rozvor je jen tak pro zajímavost oproti verzi se Shimanem o více než pět centimetrů delší. E-Pordoi+ je vcelku luxusně vybaven. Kdo neskousne nic jiného než Fox, může zůstat v klidu a najde zde osvědčené komponenty na postu vidlice a tlumiče. Rám je svařen z alu slitiny řady 6061 a vzhledem k integrované baterii bylo nutné přijít s úplně novými křivkami. Horní trubka je nyní více zalomená v přední části a hlava je položenější o jeden stupeň (hlavový úhel je nyní 66 stupňů, avšak úhel sedlové trubky zůstává na hodnotě 74°). Pokud se kolo nazývá all mountain, je třeba na něm i vyjet prudké pasáže, takže strmý úhel u sedlové trubky je prostě základ. Pro hravé a živé ježdění však potřebujeme také další potřebné parametry, proto je rám kratší, s nízko umístěnými řídítky a perfektně položenou přední vidlicí. Dá se lehce zvednout na zadní, rychle a snadno položit do náklonu v zatáčkách, hrát si s řízením, jako kdyby to byl obratný cross-country závoďák, a tak dále. Pokud použijeme automobilovou terminologii, je tento Stevens velmi schopné a nadané SUV, navíc často zasahující do kategorie off-roadů.

  

NAHORU A DOLŮ

Jestliže si chcete tohle elektrokolo opravdu užít, je třeba mu patřičně naložit. Jízda po silnici je celkem nuda a u hučení těchto opravdu terénních plášťů by člověk snad i usnul. Jsou to ale držáky za každého počasí, za chvíli si na ně člověk tak zvykne, že i na namrzlém povrchu si dovolí řezat zatáčky s velkou jistotou. Magic Mary a Hans Dampf od Schwalbe jsou skvělý pár, nestyděli bychom se za ně ani na enduro e-biku.

Pokud máte rádi dynamickou jízdu, není problém, zadní stavba se dá díky systému odpružení a tlumiči Fox Float DPS uspat pro případ, kdy budete chtít makat ze sedla, ale proč byste to vlastně dělali? Lepší je nechat se odvézt někam k lesu. Dobře to jde na režim Tour, protože Eco je možná až moc líné, zvláště s třípalcovými gumami, které spolknou docela dost energie. Baterie ukrytá v útrobách spodní trubky má kapacitu 500 Wh, ovšem ani ta není věčná, takže je třeba na to občas myslet při dávkování dopomoci. Baterii lze z rámu jednoduše vyjmout a má příslušné madlo na přenášení. Nabíjet lze samozřejmě i přes konektor s krytkou přímo v rámu – netypicky až na sedlové trubce nad motorem. Ač se tato pozice zdířky pro nabíjení jeví nezvykle, ocení ji každý, kdo se nechce ohýbat až k oblasti středu, kde obvykle bývá. E-Pordoi+ je při silničních přesunech pohodlný stroj, a když rozumně využíváme motor, ani moc elektřiny nespotřebuje. Ale nejsme tu kvůli silničnímu provozu. Už v prvním výjezdu úzkou pěšinkou mezi smrky nás překvapilo, jak se dokáže tohle monstrum ladně protáhnout úzkými zákrutami. Lahůdkou je přejíždění balvanů a kořenů, 140milimetrové zdvihy si s tím hravě poradí. Rozsah kazety 11–46 je dostatečně velký na to, aby pokryl všechny potřebné převody. Maximální počet zubů je v prudkých výjezdech potřeba, abyste ve spojení se silným motorem Bosch CX zdolali i ty nejprudší stěny…

 


Celé znění testu najdete ve vydání Electric Bike Action 1/2019. Lze jej od 1. března zakoupit v trafikách, u vybraných prodejců elektrokol anebo si objednat ihned předplatné zde: https://www.electricbikeaction.cz/predplatne

Odkaz na konkrétní model na webu dovozce značky najdete zde: https://www.cyklosvec.cz/stevens-2019-e-pordoi-27-5-cerna-ean55165.php


 

gallery

Text: Pavel Nekvinda, foto: Mike Koukal

PŘEDPLATNÉ