Specialized představil druhou generaci elektrokola Turbo Levo

25. 9. 2018

Specialized představil druhou generaci elektrokola Turbo Levo

Specialized Turbo Levo je jedním z nejpropracovanějších a nejvíce oceňovaných horských elektrokol na současném trhu. Zatímco ještě před pár dny jsme si nedokázali ani představit, že by konstruktéři z amerického Morgan Hill mohli přijít s něčím ještě lepším, dnes je všechno úplně jinak. Nová generace modelu Turbo Levo je tu a nabízí víc než kdykoliv předtím.


Jak je na první pohled jasně patrné, nová generace elektrokola Turbo Levo vychází z dříve představeného trailbiku Stumpjumper. Společných prvků je zde celá řada, nejvíce vynikne asymetrická vzpěra spojující horní a sedlovou trubku v oblasti tlumiče, která celému rámu dodává na tuhosti. Co se týká dalších detailů, kompletně přepracovaný je úchyt motoru a zcela nový je také elektromotor sám. Díky všem těmto novinkám se konstruktérům podařilo navýšit celkovou tuhost rámu a naopak razantně snížit jeho hmotnost. V porovnání s předchozí generací téhož stroje můžeme hovořit o váhové úspoře mezi dvanácti sty a devatenácti sty gramy, to vše v závislosti na konkrétním modelu, jeho velikosti a specifikaci. Hmotnost vyobrazeného modelu Turbo Levo Expert Carbon se ve velikosti Large zastavila na velice příjemných dvaceti kilogramech a šesti stech gramech bez pedálů.

 

Rám, odpružení, geometrie

Nové Turbo Levo přijíždí na devětadvacetipalcových zapletených kolech, vyzbrojeno čtyřčepovým systémem odpružení FSR se zdvihem sto padesát milimetrů. Počátek zdvihu je citlivý na drobné nerovnosti, střed získal více podpory tak, abyste zdvihem neprolétli až příliš rychle. Podpora ve střední části zdvihu pomáhá také ve výjezdech, kde zadní stavbě nedovoluje více se zanořit do zdvihu, pokud je jezdec usazen v sedle. Kromě charakteristiky odpružení byla výrazně přepracována také geometrie, která je nyní ještě o poznání agresivnější, než u tohoto modelu bývalo zvykem. Základem je již tradičně krátká zadní stavba a nízko posazené těžiště, novinkou je mírně prodloužený dosah a více položený hlavový úhel pro ještě více jistoty ve sjezdech. Napřímení sedlového úhlu je pak klíčem ke zvýšené efektivitě stoupání. Geometrii je navíc možné mírně doladit pomocí Flip Chip vložky ve spodním úchytu tlumiče.

 

Elektromotor a baterie

Zbrusu nový je také elektromotor Specialized Turbo Levo, který vychází z osvědčené jednotky Brose Drive S Mag a jako takový zesiluje výkon jezdce až o čtyři sta deset procent. Že se jedná o jeden z nejsilnějších pohonů na trhu, dokazuje hodnota maximálního točivého momentu, která činí celých devadesát newtonmetrů. Díky celé armádě nejrůznějších čidel a snímačů je podpora elektromotoru velmi plynulá a přirozená, a to dokonce i při velmi nízké frekvenci šlapání. Kapacita baterie byla rozšířena o čtyřicet procent až na konečných sedm set watthodin, k dispozici bude také menší pětisetwatthodinová baterie se stejnými rozměry, ale s podstatně nižší hmotností. Baterie je samo sebou vyjímatelná a lze ji dobíjet jak na kole, tak i mimo něj. Praktickým pomocníkem je funkce Smart Control, která coby součást aplikace Mission Control umožňuje nastavit dobu nebo délku plánované jízdy s tím, že systém zajistí rovnoměrnou podporu po celou dobu jízdy bez rizika vybití baterie.

 

Ovládací systém

Mozkem elektrického systému je ovládací jednotka Turbo Connect Unit, která je zapuštěna do horní rámové trubky v prostoru za hlavovým složením. S její pomocí elektromotor zapnete a vypnete, zkontrolujete stav baterie či ověříte, jaký jízdní režim máte právě zařazený. Jízdní režimy můžete přepínat buď přímo na ovládací jednotce, nebo pomocí dálkového ovladače umístěného na řídítkách. Turbo Connect Unit podporuje protokoly Bluetooth a ANT+ a umožňuje snadné a bezpečné propojení se smartphony a vybranými cyklocomputery. Všechny podstatné jízdní údaje je možné zobrazit na příplatkovém displeji Turbo Connect Display, pro chytré telefony Specialized nabízí již zmíněnou aplikaci Mission Control, s jejíž pomocí snadno nastavíte veškeré parametry pohonu.

 

A jak si nové Turbo Levo vede v terénu? S prvními jízdními dojmy a - jak pevně věříme - také s plnohodnotným testem se vám přihlásíme již brzy. Přehled jednotlivých modelů spolu s doporučenými prodejními cenami mezitím naleznete na webových stránkách výrobce www.specialized.com.


gallery

PŘEDPLATNÉ