Povedený crossover na všechno

Otestovali jsme crossover Leader Fox Axen – celoodpružené cestovní elektrokolo s plnou výbavou a do jakýchkoli podmínek.

Každá změna a originální přístup nás baví. Kdybychom byli konzervativní a nudní suchaři, tak jen těžko přetavíme naše poznatky a dojmy z nových elektrokol do poutavých a čtivých textů v časopisu. Stěží bychom dokázali sdílet naše nadšení pro pozoruhodné věci, co nás zaujmou. A teď je čas podělit se o další objev – narazili jsme na zajímavý celoodpružený hybrid nebo chcete-li sportovně-turisticko-městský crossover domácího výrobce Leader Fox pojmenovaný Axen. Totiž nenarazili jen tak, nýbrž nám jej českobudějovický výrobce zaslal k otestování. Jedná se o elektrokolo, jehož základem je celoodpružený rám spadající svými zdvihy 120 mm a neagresivní, univerzální geometrií někam na pomezí cross-country nebo maratonu či back-country toulání a objevování. Prostě pohodlné a všestranné kolo do terénu zvládající s přehledem vše, co mu přijde do cesty. Kdyby to náhodou měly být nějaké velké extrémy, tak se jim prostě a jednoduše vyhne. Nicméně během několika testovacích jízd jsme nenarazili na pasáž, se kterou by si Leader Fox Axen neporadil. Teď už víte základní filozofii a název, tak se můžeme tomuto stroji podívat na zoubek.

ODPRUŽENÍ I BLATNÍK

Elektrický full je vybaven sportovním rámem, blatníky, zadním nosičem, stojánkem, světlem, odpruženou vidlicí a tlumičem a tváří se, že by chtěl nejen na výlety do lesa a do přírody, ale také třeba do města, na nákupy nebo za zábavou. S tím nemáme problém, objevování nových urban trailů anebo prostě jen poznávání nových míst jde vždycky lépe na schopném e-biku, který se nezalekne žádné neznámé výzvy. „Chci nějakou výzvu,“ řeklo elektrokolo. „Ale beze všeho,“ ozvalo se ze sluchátka, „jak si přejete…“

Ještě než jsme naskočili, tak znovu prohlížíme rám a výbavu této novinky pro sezonu 2023. Hliníkový rám v tlumené a příjemné modré barvě má sportovní vzezření. Horní rámová trubka má sloping a směrem k sedlové je prohnutá, takže nad rámem vzniká dostatek prostoru. Bovdeny a hadice jsou vedeny vnitřkem a vše je logicky a přijatelně uspořádáno. Nechybí dálkově zamykatelná přední vidlice, dálkově ovládaná teleskopická sedlovka a také funkční tlumič, který je potřeba vyzkoušet a podle potřeby upravit tlak vzduchu. Průměr kol 29 palců dodává elektrokolu pořádné rozměry a současně garantuje, že jemné nerovnosti, kořeny, kameny a výmoly už pro nás nejsou podstatné – prostě e-bike to pobere, velká kola se přes překážky převalí a vidlice s tlumičem vše utlumí, aby jezdce neobtěžovalo žádné drncání. Filozofie kola je nabídnout ničím nerušený zážitek z jízdy. A nyní nově ani e-bikerovi v sedle nebude vadit, že sprchlo a trochu stříká bláto a voda z kaluží – od toho přeci jsou blatníky, které mají dostatečné krytí i na širších pneumatikách a dovedou veškeré nečistoty odletující od kol zadržet. Výbava jde v duchu známých modelů horských elektrokol tohoto domácího výrobce, takže nabízí hodně muziky za rozumný peníz. Zatímco u vidlice a tlumiče byly použity alternativní značky, zbytek výbavy je „poctivý“ a v nejvyšší kvalitě, například jako brzdy, řazení a přehazovačka Shimano.

POŘÁDNÝ KUS MOTORU

Ve středové oblasti je umístěn ten zázrak, mnohými už dlouho vychvalovaný motor Panasonic GX Ultimate. My jsme měli tu čest na něm jezdit už několikrát, takže známe jeho parametry i projev. Vždy znovu nás ale překvapí. Je od počátku jiný než Bosch, Shimano nebo Yamaha či Brose, o Bafangu nemluvě. Vyniká hodnotou točivého momentu až 90 Nm, má specifický jemný zvuk a funguje bez závad anebo přehřívání. Dokáže absorbovat i vysoké otáčky pedálů a hodně kmitavou frekvenci šlapání, ze které potom vypočítává příděl elektrické podpory. Čím více do toho bušíme, tím více pomáhá. K dispozici jsou režimy podpory ECO, STD, AUTO a HIGH. Citlivý tlakový senzor pozvedl na úplně jinou úroveň rozjezdy z nuly do prudkého kopce anebo starty na rovině – taková mohutná odezva není obvyklá! Přiznáme se, že naše dva nejoblíbenější režimy jsou ECO pro kondiční vyjížďky anebo pomalé projíždění technických pasáží, a potom AUTO, kdy motor dávkuje svou elektrickou podporu podle stylu šlapání a míry tlaku na pedály. Přísun asistence je plynulý a bez nějakých znepokojivých výkonnostních skoků či výkyvů. Vše máme příjemně pod kontrolou a oblíbili jsme si také ovladač s barevným LCD displejem umístěný na levé straně řídítek. Displej Panasonic zobrazuje zvolený režim motoru, funkci walk jako podporu pro tlačení kola v prudkém kopci, dále ukazuje aktuální, maximální a průměrnou rychlost, ujeté kilometry, stav nabití baterie a navíc umožňuje zobrazení v denním nebo nočním režimu (tedy s podsvícením).

KDO USEDÍ 150 KM?

Motor je napájen baterií sestavenou z výkonných článků LG. Celkem je k dispozici kapacita 20 Ah, tedy 720 Wh. Zatímco průměrný dojezd na hodnotě 120 km je podle nás s lehkou až průměrnou asistencí motoru a v milosrdném terénu bez velkých kopců úplně v klidu dosažitelný, tak druhý deklarovaný maximální dojezd s hodnotou 150 km už vyžaduje větší pozornost jezdce, vysokou vlastní angažovanost a snahu o „ekojízdu“. V prosincových mrazech se nám to jevilo jako hodně vzdálený cíl, možná i proto, že bychom těch několik hodin asi ani neuseděli! Co není, může být, a třeba budme mít šanci podniknout na tomto e-biku nějakou delší výpravu anebo bikepackingovou túru někdy v létě, v teplém počasí. Dalším plusem pro zákazníka a zlepšením uživatelského komfortu je nová rychlonabíječka s proudem 3 A (dříve byla u této baterie pouze verze s hodnotou 1,8 A). Díky tomu se výrazně zkrátila doba nabíjení akumulátoru – ať už ho vyjímáte a nabíjíte v místnosti, anebo dáte konektor do nabíjecí zdířky na boku rámu zaparkovaného a uzamčeného elektrokola.

VYLADĚNO PRO POHODLÍ

Motor není všechno, ačkoli se kolem něj v případě elektrokola točí vlastně veškeré dění. Abychom si ale mohli jízdu náležitě vychutnat, je potřeba mít komfortní posed a pohodlné, ergonomické doplňky. To se značce v případě této novinky podařilo. Již tradiční a osvědčené sedlo je vždy balzámem pro sedací partie, zvlášť u testerů, kteří se také nechávají dobrovolně a ve volném čase týrat tvrdými a sportovními sedly na závodních kolech. To zde opravdu nehrozí. Ke komfortu nasedání a sesedání přispívá teleskopická sedlovka. Zpočátku nám stále samovolně zajížděla, ale po drobném zásahu se to vyřešilo. To platí i o vidlici, která zase nešla dálkově uzamknout. I tento problém jsme odstranili. Na kokpitu nám dělaly příjemnou společnost pohodlné a měkké gripy, nicméně kovové objímky na jejich koncích dříve nebo později začnou v mrazu studit i přes rukavice. Když ne studit, tak alespoň snižovat tepelný komfort jezdce v už tak extrémních podmínkách. Z toho důvodu dáváme na svých osobních kolech přednost jiným typům gripů s uzavřeným koncem, ale tím nechceme nijak ovlivňovat rozhodnutí výrobce.

VERDIKT

Značka Leader Fox tímto modelem dokazuje, že se nebojí avantgardy a experimentu. My její počin chválíme, protože podobné modely elektrokol máme rádi. Přijde nám, že neomezují použití kola na monotónní ježdění na stále stejné trasy a výletní okruhy, ale rozšiřují možnosti jeho dalšího zapojení do života a drobné mikromobility v rámci rodiny nebo komunity. Jeden z autorů těchto řádek se právě vrátil s několika balíčky ze Zásilkovny. Nepřivezl je autem, nýbrž na Leader Foxu Axen. Část se vešla do postranní brašny Ortlieb, část do plátěné tašky na řídítka. No a cesta do výdejního místa vedla zkratkou, pochopitelně o něco delší, komplikovanější a s různými terénními úseky pro zpestření odpoledního psaní. Jen blázen by zbytečně startoval auto v minus deseti! Věříme, že novinka si najde mnoho zákazníků, kteří ocení univerzálnost tohoto elektrokola a schopnost dělat radost a sloužit na více frontách.

 

Technické údaje:

LEADER FOX AXEN

Cena: 89 900 Kč

Rám: Al slitina 6061

Vidlice: Uding, zdvih 120 mm, vzduchová

Zadní tlumič: DNM, 120 mm, vzduchový

Nabíječka: 42 V / 3 A

Baterie: 36 V / 20 Ah, články LG Li-Ion, 720 Wh

Motor: Panasonic GX Ultimate, 95 Nm

Displej: řídítkový Panasonic

Převodník: 38 zubů, ABS kryt

Přehazovačka: Shimano Deore, 10 rychlostí

Kazeta: Shimano, 10 rychostí, 11-46 zubů

Řazení: Shimano Deore

Zadní světlo: LED bateriové

Představec: Exerace, Al slitina, 70 mm

Přední náboj: Formula DC511 Boost, osa 15 mm, 32 děr

Zadní náboj: Formula 148S Boost, osa 12 mm, 32 děr

Pláště: Maxxis Recon Race, 29 x 2,25“

Brzdy: Shimano Deore, kotouče 180 mm

Sedlo: Selle Royal Ariel Vacuum Light

Sedlovka: Zoom Tequilla, ovládání z řídítek

Výrobce a distributor: www.leaderfox.cz

 

Text: Ondřej Vysypal, Pavel Nekvinda, foto: Pavel Urbášek

Informace o polištění elektrokol najdete zde.

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.
LASOUL

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one