Podbike kombinuje elektrokolo s elektromobilem

16.01.2018

Podbike kombinuje elektrokolo s elektromobilem

Norsko je zemí s tradičně velmi silným ekologickým cítěním. Elektromobily tu sice potkáte doslova na každém kroku, problémy s bující dopravou a nedostatkem parkovacích míst se však stále vyřešit nedaří. Norská společnost Podbike se proto rozhodla zkombinovat elektrokolo a elektromobil a potíže s dopravou tím jednou provždy vyřešit.

Podbike kombinuje to nejlepší z obou světů. Ve své podstatě se jedná o klasické městské elektrokolo, které však svému majiteli nabídne pohodlí a bezpečí srovnatelné s moderním automobilem či elektromobilem. S kompaktními rozměry se takové vozítko vměstná i do těch nejmenších uliček a zaparkujete jej prakticky kdekoliv.

Podbike je tvořen hliníkovým rámem sendvičového typu se čtyřmi nezávisle zavěšenými koly. Aerodynamická karosérie je vyrobena z lehkého a odolného termoplastu a chrání pasažéry jak před vlivy počasí, tak také v případě větší či menší dopravní nehody. Díky tvaru karosérie je jízda maximálně efektivní, propracovaný podvozek zaručí skvělou stabilitu na rovinách i v zatáčkách. Jízdnímu bezpečí napomáhá několik velkoryse koncipovaných deformačních zón, samozřejmostí jsou bezpečnostní pásy i jasně viditelné obrysové i směrové osvětlení. Nástup do kokpitu usnadní výklopné čelní sklo a zadní náprava s možností přizvednutí.

Podbike je poháněn dvěma nábojovými motory umístěnými v obou zadních kolech. Jezdec svým šlapáním roztáčí generátor, takto vyrobená energie slouží k dobíjení baterií. Řetěz ani řemen zde zkrátka nejsou potřeba, přenos sil na zadní kola je řešen čistě elektricky. Také zpřevodování, které známe z běžných elektrokol, bychom tu hledali marně. Přehazovačku nahradila moderní elektronická převodovka. Pod kapotu se vměstnají až tři lithium iontové baterie, každá přitom poskytne dojezd okolo šedesáti kilometrů. Vozítko je navrženo v souladu s platnou evropskou legislativou, a i když to tak nevypadá, stále hovoříme o plnohodnotném elektrokole. Souhrnný nominální výkon elektromotorů činí dvě stě padesát wattů, maximální rychlost asistence nepřekročí hranici pětadvaceti kilometrů za hodinu.

Jak jsme již předeslali, vozítko se může pochlubit vskutku kompaktními rozměry 2300 x 799 x 1100 milimetrů a celkovou hmotností okolo pětašedesáti kilogramů včetně baterie. Do kokpitu se snadno vměstná jeden dospělý člověk a jedno dítě do šesti let věku, v případě potřeby včetně dětské bezpečnostní sedačky. Při parkování je Podbike možné postavit na zadní kola a zajistit stojánkem. Místo více než dvou metrů pak zabere prostor o délce jen něco přes jeden metr. Na běžné parkovací místo se jich tak může vejít i pět.

K norským zákazníkům se Podbike dostane na přelomu tohoto a příštího roku, do zbytku Evropy pak vtrhne přesně o rok později. Prodejní cena činí padesát tisíc norských korun včetně daně, mimo Norsko čtyři tisíce pět set euro bez daně a dalších místních poplatků. V přepočtu z norských korun tedy hovoříme o částce překračující sto třicet tisíc českých korun. V současné době vzniká první funkční prototyp, který co nevidět podstoupí náročnou sérii provozních testů. Podrobnosti na www.podbike.com.


gallery

PŘEDPLATNÉ