Otevření nové třídy elektrokol!

12.01.2021

Otevření nové třídy elektrokol!

Dnes si představíme jednu očekávanou novinku pro sezonu 2021. Jsou to vlastně hned dvě novinky v jednom. Premiéra středového pohonu Bosch na elektrokole domácí značky Rock Machine.

A také sázka na unikátní „monorám“, tedy masivní šikmou spodní trubku, která ukrývá baterii a zároveň je sama o sobě nosnou konstrukcí a rámem spojujícím přední a zadní partie elektrokola. Ono to na první pohled tak přelomově nevypadá. To, že má dámské elektrokolo snížený nástup a je praktické a pohodlné, je běžná věc a je to i zde pochopitelně první plán. Ve druhém plánu ale zjistíte, že více než dobře konstruktérům zafungovala strategie použití „cross fun“ geometrie na podporu agilních jízdních vlastností. Jinými slovy: vezměte běžně vyhlížející městské elektrokolo a zachovejte u něho geometrii a proporce sportovního e-biku – to je v praxi použití zmíněné „cross fun“ geometrie.

 

VLAJKOVÁ LOĎ S BOSCHEM

Nejprve ale pěkně popořadě. Rock Machine Crossride INT e500 B Lady Touring je vlajkovou lodí mezi touringovými a plně vybavenými elektrokoly osazenými v kopřivnické továrně nově motory Bosch. Stroj vyráběný u nás přichází s unikátním hliníkovým rámem tvořeným jednou hlavní šikmou trubkou, ke které je vpředu v zesíleném místě přivařena hlavová trubka. V oblasti středu se pak hlavní rámovka rozšiřuje a je zesílená kvůli tomu, že musí udržet spoj se středovým uložením motoru a navazující sedlovou trubkou směrem vzhůru a spodní vzpěrou zadní stavby v dolní části. Z dálky to vypadá jako dámský rám, kterých už člověk teoreticky za život mohl vidět spousty, ale v detailním pohledu zjistíte, že pro tuhost a pevnost bylo uděláno maximum a že tvarování hliníkové slitiny ve formách a pak provaření s dalšími navazujícími částmi se skutečně povedlo.

 

INSPIRACE KAMENY

Z designového pohledu je toto elektrokolo více než zajímavé. Má v názvu určující označení Lady, takže tomu je přizpůsoben design. Zajímavá a temnější modrá s fialovými prvky se povedla! Ona to není jen tak obyčejná fialová, ale přímo achátová, odvozená z konkrétního polodrahokamu. Inspirace vzácnými kameny není vetknuta pouze do tohoto modelu, ale prochází celou kolekcí 2021 a lehce se otře tu o klasický stroj, tu o elektrokolo. Zajímavé barvy vytvořené přírodou jsou pak přeneseny na chladný hliníkový rám vyrobený člověkem, respektive strojem. Jak jsme byli informováni na prezentaci značky Rock Machine od Romana Čechury, marketingového šéfa firmy Cyklomax, která značku Rock Machine na českém trhu distribuuje do obchodů a stará se o její propagaci, přišla inspirace barevností achátových plátků vlastně úplnou náhodou, sama od sebe při tvoření s dětmi a studování pestrosti nerostů. Potom už zbývalo jen dát barvám konkrétní pojmenování, navrhnout to designérům ve výrobě a rozhodnout, kde a jak který odstín použít.

 

NENÍ TOHO MÁLO

Od barev pojďme k výbavě a komponentům. Barevný rám, který rozplesá duši každé e-bikerky, je doplněn černými komponenty a díly, místy s prvky šedé anebo stříbrné – to když hovoříme o stojánku nebo vidlici. Nechybí tvarově zajímavý a minimalistický zadní nosič na případné umístění brašen anebo převoz menšího nákladu staženého gumou či páskem. Dlouhé blatníky s dobrým krytím jsou z plechu a pevně uchycené drží tvar. Místy přiléhají k plášti celkem natěsno, takže na lesní nebo polní cestě tu a tam slyšíte prolétnout rezonující klacík, kámen nebo kus hlíny. Kokpit je jednoduchý a funkční. Zamykání přední pružinové vidlice Suntour je pouze na její pravé noze a provádí se prsty pravé ruky, takže dálkový lock-out neubírá místo na řídítkách a ani by nebyl příliš vytížený. K levé brzdové páce se přesně vešel designově povedený originální kovový zvonek, jenž je akorát po ruce a levým palcem ho můžete kdykoli použít. Na stejné straně řídítek je i jednoduchý a plně dostačující displej Purion od systému Bosch. Na něm také aktivujete stabilně osazená světla napájená z baterie elektrokola – jak přední, tak zadní osvětlení je výrazné a umožní vám být dobře vidět v provozu a také si pořádně posvítit na cestu a bezpečně se dopravit i za snížené viditelnosti. Z prvků zajišťujících pohodlí zmiňme měkoučké sedlo Selle Royal, pohodlné ergonomické gripy a pedály Marwi s příjemným designem a protiskluzovou plochou (ale pozor, máte-li mokrou podrážku na botách, rozhodně trochu kloužou…). Design i funkčnost celku podtrhují zapletené sety kol na nábojích Shimano a ráfcích WTB s fialovými, pěkně ladícími detaily. Kola mají průměr 29“, nejsou to tedy crossové osmadvacítky, ale horské devětadvacítky s úzkými, jen 1,75“ širokými plášti WTB s univerzálním a ne moc terénním vzorkem.

 

HOSPODÁRNÝ PRACANT

Relativně lehký a solidně výkonný motor Bosch Performance Line disponuje krouticím momentem 65 Nm a doznal několika vylepšení. Výrazně ubral na decibelech ve svém zvukovém projevu, zefektivnil chod s ohledem na zvýšení dojezdu a pak také ještě o něco více zklidnil a zkulturnil svůj projev a je přístupný a bezpečný i pro méně zkušené uživatele. Do rámové trubky je úhledně zabudována plně integrovaná baterie Bosch PowerTube s kapacitou 500 Wh, takže lze směle tvrdit, že s tímto cesťákem se dá ujet i 100 kilometrů na jedno nabití. Nemáme důvod tomu nevěřit, ačkoli jsme během jedné vyjížďky najeli vždy zhruba 20 až maximálně 30 kilometrů. Ovšem kopcům jsme se nevyhýbali a na displeji ubyla vždy jen jedna, maximálně dvě čárky. Pochopitelně pokaždé záleží na způsobu jízdy, míře asistence pohonu, venkovní teplotě a hmotnosti jezdce – tyto veličiny mají na hospodaření s energií v akumulátoru bezprostřední vliv. Pohon je spřažen se zadní kazetou s devíti pastorky a měničem Shimano Acera. Přední převodník má 38 zubů a řetěz KMC je určen speciálně pro elektrokola. O zastavení se starají spolehlivé kotoučové brzdy Shimano s kotouči o průměru 180 mm, jež jsou na tuto kategorii dostatečné.

ERV Evropská pojišťovna - Pojištění jízdních kol

JÍZDA

Za řídítka tohoto elektrokola zapluje s radostí a nadšením každý. Nízký nástup umožní bezpečné nasednutí a při správně seřízené výšce sedla zjistíte, že je vše přesně tak, jak má být. Hlavní testerkou byla žena – jak při sportovních jízdách v lehkém terénu a po lesních cestách, tak při projížďkách po městě a výletech po parcích v trochu více společenském nebo chcete-li civilním oblečení. Ani dlouhý kabát nebo sukně nebrání ženám v pohodlné jízdě. Hned při rozjezdu a první zatáčce je něco jinak oproti klasickému krosovému kolu – jako by bylo natažení delší a jízda v přímém směru klidnější, a přitom poloha za řídítky tak akorát a ochota kola měnit směr taktéž. Připisujeme to jiné stopě kola a o něco většímu průměru kol 29“, a tedy i zmíněné geometrii přenesené z horských kol. Výjezdy po nezpevněném povrchu jsou hračkou a není problém nalézt ideální polohu jezdce vzhledem k těžišti kola a síle motoru. Odpružená vidlice má své limity a dokáže zklidnit jemné kořínky a hrbolky na lesní cestě anebo kočičí hlavy v ulicích měst, naopak na mocnější rázy ve vyšší rychlosti moc stavěná není. Použité komponenty nejsou žádný high-end, v podstatě jsou průměrné a úplně normální, ale jakousi zvláštní chemií drží celek pohromadě a teprve ve vzájemné bezchybné souhře se odkrývá ten pravý smysl a duch kola. Ve spojení se systémem Bosch je to prostě nikde nepodceněná a neošizená kvalita. Kapacita baterie je dostatečná, síla motoru taktéž, ovládání jednoduché a intuitivní a jízda zkrátka návyková. Neměli jsme větší velikost rámu pro uspokojení návalů potřeb pánského osazenstva redakce, ale pište si, že i tento menší rám Crossridu si prošel pořádnou zkouškou odolnosti, několika průlety přes kořenové a drncavé pasáže a také podstoupil výjezdový test rozbahněné cesty, kde musel kapitulovat s totálně zalepeným vzorkem pneumatik a takřka neprůchodnými blatníky. Ach, ti muži…Dobrou zprávou je, že všechny modely Crossridu Lady mají i svoje pánské nebo chcete-li unisexové protějšky, takže i muži se mohou těšit na novou výbavu pro civilní dojíždění do práce a současně trochu toho zmáčknutí se a řádění po cestě zpět domů… Designy jsou povedené a jeden neví, po které variantě sáhnout!

 

VERDIKT

Rock Machine tímto modelem na pohonu Bosch a s nadčasovým a perfektně promyšleným rámem de facto otevírá novou třídu. Anebo minimálně ukazuje směr, kterým by se mohla vydat elektrokola určená pro civilně-rekreační použití, tedy pro městskou či příměstskou mobilitu anebo dobrodružnější touring, zábavu a volný čas. Tato elektrokola by měla sloužit, plnit úkoly, dělat radost, vykouzlit úsměvy na tváři a také nabádat k větší aktivitě, sportovní jízdě a příjemnému nasměrování energie do výkonů v sedle. Ano, tohle všechno řada Crossride Touring od Rock Machinu umí naprosto perfektně. A ukazuje, že spojení monorámu a sportovní geometrie bude jasným trendem budoucnosti v této třídě. Bonusem navíc je pak jedinečný design a spolehlivá funkce všech komponentů.

Text: Pavel Nekvinda, Ondřej Vysypal, foto: autoři

Video z testování tohoto modelu:

Rock Machine Crossride INT e500 B Lady Touring

 

Cena:                     69 990 Kč

Rám:                      slitina Alloy Al-6061 T6 Custom MONO tubing, Cross Fun Geometry, Unisex 29er

Motor:                    Bosch Performance Line 250 W (36 V, 65 Nm)

Baterie:                  Bosch PowerTube 36 V, 500 Wh

Displej:                   Bosch Purion Anthracite

Nabíječka:              Bosch Compact charger 2A, nabíjení až 7 hodin

Maximální rychlost dopomoci: 25 km/h

Dojezd:                   až 100 km (na ECO režim a v závislosti na hmotnosti jezdce, teplotě a profilu trasy)

Vidlice:                    SR Suntour NVX30 NLO, 1–1/8“, Coil, QR Type, Lockout, 80 mm

Osvětlení:                přední AXA Compactline 20, zadní Spanninga Pling

Pohon:                     Shimano Altus/Alivio 1 × 9

Kliky a převodník:    Samox EC39-BH3-F9, 38 zubů

Kazeta:                     Shimano CS-HG200-9, 11–36 zubů

Řetěz:                       KMC e9S

Pedály:                     Marwi SP-827 SANDBLOCK non/slip pedal

Řídítka, představec, sedlovka: ONE1 Alloy/Sport

Gripy:                        Velo VLG-1879D2, Ergo Grip

Brzdy:                       Shimano BL-MT401/BR-MT400, 180/180 mm kotouče

Sedlo:                        Selle Royal Freccia

Kola:                          náboje Shimano TX HB-TX505, 32 drátů Sapim Leader, ráfky WTB SX19

Pláště:                       WTB Riddler Comp, 29 × 1,75“, Reflective Tape

Velikosti:                    15“ (S), 17“ (M), 19“ (L)

Hmotnost:                  25,1 kg (M)

Více informací:          www.rockmachine.us/cz/2021/e-tour 

Výrobce:                    www.bikefunint.com 

Distributor:                 www.cyklomax.cz 

 gallery  

PŘEDPLATNÉ