Orbea Gain nyní ještě lehčí, elektromotoru navzdory

3. 7. 2018

Orbea Gain nyní ještě lehčí, elektromotoru navzdory

Když před rokem španělská Orbea představila své první silniční elektrokolo, s hliníkovým rámem, integrovanou baterií, zadním nábojovým motorem a hmotností okolo třinácti kilogramů šlo o jeden z nejzajímavějších strojů v této kategorii. Nyní přichází karbonová verze téhož stroje, která překonává vše, co jsme u silničních elektrokol dosud viděli.


Orbea Gain, první silniční elektrokolo této známé baskické značky, se veřejnosti poprvé ukázala před necelým jedním rokem a způsobila tehdy doslova poprask. Elegantní hliníková silnička s integrovanou baterií, takřka neviditelným zadním nábojovým elektromotorem a hmotností okolo třinácti kilogramů zcela změnila pohled na to, jak by elektrický silniční speciál měl vypadat. Nyní Orbea řadí ještě vyšší rychlost a s novým karbonovým rámem snižuje hmotnost své elektrické silničky o dalších sedmnáct set gramů.

Nízká hmotnost a vysoký výkon

Orbea Gain v provedení s karbonovým rámem váží v nejvyšší výbavě přesně jedenáct kilogramů a tři sta deset gramů. Kromě špičkových komponentů za to může především skvěle zpracovaný karbonový rám s bezchybně integrovanou baterií, kabely i veškerou elektronikou. K nejlehčím patří také použitý pohonný systém se zadním, z profilu takřka neviditelným nábojovým motorem o výkonu dvě stě padesát wattů a integrovanou baterií o kapacitě dvě stě padesát watthodin. Pohonný systém, jehož dodavatelem je španělská společnost Ebikemotion, pracuje přesně tak, jak jezdec potřebuje, a to díky chytrému magnetickému snímači umístěnému v závěrné matici kazety, respektive na zadní patce rámu.

Bez odporu rovnou k cíli

Dojezd na jedno nabití baterie činí přes sto kilometrů. Na skutečně dlouhé vyjížďky pak lze dokoupit baterii externí, kterou je možné umístit na rám stejně jako košík na láhev. Pokud je elektrický pohon vypnutý nebo baterie vybitá, motor neklade žádný odpor a jezdec tak může nerušeně pokračovat v jízdě. Informace o stavu nabití baterie a zvoleném jízdním režimu zobrazuje kruhový led pásek, jenž kolem dokola objímá jediné tlačítko na přední části horní rámové trubky. Pomocí tohoto tlačítka lze elektrický systém zapnou a vypnout a přirozeně také změnit jízdní režim. Podrobná nastavení a mnoho dalších funkcí nabídne zdarma dostupná mobilní aplikace.

Specifikace z pater nejvyšších

Jelikož konstrukce se zadním nábojovým motorem znemožňuje použití běžných zapletených kol, Orbea spojila síly s francouzským Mavicem, který některé své modely upravil speciálně pro použití s elektrokoly Gain. U nejvýše postaveného modelu Gain M10 proto nalezneme karbonové Mavic Cosmic Pro Carbon a samozřejmě také špičkovou elektronickou sadu Shimano Dura Ace Di2 s hydraulickými kotoučovými brzdami. Nejdostupnější varianta Gain M30 naopak přichází s hliníkovými koly Mavic Aksium a mechanickou sadou Shimano 105. Nabídka zahrnuje celkem čtyři silniční modely a k tomu jeden gravelbike, to vše v cenovém rozmezí od  96 990 do 191 490 korun. Více podrobností najdete na internetových stránkách výrobce www.orbea.com.

Soupeřů bude přibývat

Na poli elektrických silničních kol je v současné době velmi nabito. Do kategorie pod třináct kilogramů spadá například nedávno představený Focus Paralane 2 nebo jeho italský soupeř Pinarello Nytro Carbon. O další kilogram lehčí je pak údajně klenot značky Wilier nesoucí označení Cento 1 Hybrid.  Na veletrhu Eurobike by měl své karbonové silniční modely představit také britský Wisper a jistě mnoho dalších výrobců. Nechme se tedy překvapit, komu titul nejlehčího elektrokola současnosti nakonec připadne.


gallery

PŘEDPLATNÉ

Aktuální číslo 3/2018

V prodeji od 15. 6.

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Naše videa...

Doporučujeme...