Oranžové dobrodružství na maximum

Otestovali jsme novinku domácí značky Leader Fox, a sice model horského elektrokola Oxnar s pevným rámem, motorem Panasonic a baterií o kapacitě 720 Wh.

Jihočeský výrobce kol a elektrokol Leader Fox už loni jako první nabídl zákazníkům e-biky s motory Panasonic a postupem času je úspěšně zapracoval do několika svých modelových řad. Japonský elektronický gigant se totiž v segmentu elektrokol prosazuje čím dál víc – nejen s bateriovými články, ale právě se svými moderními a výkonnými pohony. Varianta GX Ultimate, se kterou máme nyní opět co do činění, je se svým krouticím výkonem 90 Nm a propracovaným automatickým režimem určena pro horská elektrokola do náročného terénu. Jedno takové hravé horské elektrokolo tu nyní máme, a hned novinku pro nadcházející sezonu. Je to Leader Fox Oxnar – moderní hardtail na výlety, sport a radovánky klidně i ve složitějším terénu. Na podzim míří do výroby a v prodeji se objeví koncem roku.

KONCEPCE STROJE

Jedná se o e-bike s pevným rámem a koly o průměru 29“. Rám je z hliníkové slitiny, nápaditě a moderně tvarovaný s prohnutou a vpředu výrazně zploštělou horní rámovou trubkou. Ta je také spolu s ostatními částmi rámu profilována pro optimální pevnost namáhaných partií a současně tímto snížením přispívá k pohodlnému nasednutí a lehčí manipulaci s kolem. Zadní stavba je snížená, subtilní a zachovává si alespoň minimální flexi a schopnost pohltit vibrace od zadního kola. Patky jsou tvarovány jednoduše a funkčně, bez přehnaného zdobení. Vše je čisté a jednoduché včetně drobného spojovacího můstku mezi horními vzpěrami. Nechybí příprava na montáž nosiče a blatníků.

RÁM A DETAILY

Baterie je schována v šikmé spodní trubce a spolu s motorem je do rámu velice umně a povedeně zapracována. Situována je hned nad motorem, takže se svou délkou (při nadprůměrné kapacitě 720 Wh) vytahuje přední hlavovou část rámu se sloupkem vidlice o něco výš. To ale není vůbec na škodu, protože e-bike tím pádem nabízí více než dostatek pohodlí, dobrý rozhled a kontrolu řídítek. Jejich výšku si před konečným zaříznutím sloupku vidlice můžete ještě doladit, protože podložek pod představcem je ještě dost. Vrátíme-li se k motoru, tak ten je do středové oblasti zapracován v mírném natočení a jeho umístění působí ladně a čistě. Pojďme nyní k výraznému a zářivě oranžovému laku, jenž je skutečným tahákem a Oxnara dělá nepřehlédnutelným. Ve skupině kamarádů na výletě bude už zdálky vidno, že majitel vizuálně vyčnívajícího oranžového Oxnara je mezi jezdci také přítomen. To rozhodně není na škodu a navíc tato neokoukaná barva přispívá k lepší viditelnosti jezdce v provozu. Skoro až neonový odstín rámu je vyveden v luxusním matném finiši a velice jemně a důmyslně si hraje s černými linkami, logy a nápisy. Některé jsou vyloženě minimalistické a všimnete si jich až při podrobném zkoumání. Vše je výborně sladěno a velmi se nám zamlouvá také černá plocha po obou stranách hlavní šikmé trubky plynule navazující na spodní kryt baterie. Tento černý pás se shora směrem dolů k motoru dynamicky rozšiřuje, a tím vytváří zajímavý efekt a zeštíhlení celé hlavní nosné trubky rámu. To se designérům skutečně povedlo.

KOMPONENTY

O baterii již byla řeč, tak tedy pokračujme elektrickým systémem dál. Náš „oranžový ďábel“ se aktivuje na horní rámové trubce subtilním tlačítkem, které je dobře v dosahu a je perfektně zapuštěno do horní rámové trubky. Poté přijde ke slovu zapnutí řídítkového ovladače u přední brzdy a je nastartováno, respektive připraveno ke startu! Na přehledném a barevném LED displeji máme všechny informace v dosahu a z výchozího režimu OFF s vypnutým motorem pomocí tlačítek snadno klikáme na první režim ECO (žluté podbarvení displeje), STD (modrá barva), AUTO (zelená barva) a HIGH (oranžová barva). Zátah motoru je citelně znát už od nejnižšího módu, ve kterém lze v pohodě strávit největší část vyjížďky, má-li trasa spíše lehčí profil. Pokud se sklony kopců zdramatizují, přicházejí ke slovu další tři režimy, z nichž nejintuitivnější je „chytrý“ automatický mód motoru, jenž vyhodnocuje vaši jízdu pomocí senzorů a dávkuje dopomoc podle toho, s jakou frekvencí a silou sami tlačíte do pedálů. V našem testovacím stoupání, kdy jedeme nejprve po prudkém asfaltu, potom šotolině a ve finále utaženými pěšinkami lesem až k vrcholu, nejevil motor ani nejmenší známku únavy nebo zaváhání. Přepínání režimů jde dobře a reakce strojovny je okamžitá. Rozjezd ve stoupání z úplného zastavení je silný, rázný, ale bez nějakého splašeného vystřelení – kůň se dá v pohodě udržet. Jízda přes limit dopomoci a s vypnutým pohonem není zase tak lahodná, že bychom ji museli vyhledávat dennodenně, ale v rámci tréninku anebo výjimečně při vybité baterii se dá naprosto v pohodě zvládnout. Zvukovým projevem patří Panasonic někam do středu pomyslného žebříčku hlučnosti. Není tišší než Bosch nebo Brose a jeho bzučení není zase tak výrazné jako u motoru Shimano. Je to náš subjektivní názor a vždy záleží na konkrétním modelu, jeho zajetí, konstrukci rámu, hmotnosti jezdce a dalších faktorech.

Celý test tohoto elektrokola najdete v aktuálním vydání časopisu Electric Bike Action 3/2022.

Výrobce a distributor: www.leaderfox.cz

Informace o pojištění elektrokol najdete zde.

Foto: Pavel Urbášek

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one