Nový Rock Machine Blizz e70-29 má rychlost má v krvi

10. 1. 2019

Nový Rock Machine Blizz e70-29 má rychlost má v krvi

Horská elektrokola značky Rock Machine mají už od konstruktérů a stvořitelů v kopřivnické továrně vtisknutý základní DNA kód, jenž obsahuje hesla jako rychlost, dravost, ovladatelnost, odolnost, terén, skoky, kameny, kořeny, trail, zatáčky, výjezdy a sjezdy. S tím se narodí a odmala jim to pak vštěpují.


Naučí je způsobům, ustrojí je do perfektních a padnoucích komponentů, tu a tam padne i pár výchovných facek, a když jsou hotová, tak je na distribuci poplácají po zádech a pošlou do světa, aby dělala radost svým majitelům. Představuju si, že takhle nějak to musí s e-biky Rock Machine fungovat, protože pokaždé, když dostaneme do ruky testovací stroj, tak z něj úplně čiší touha po lesní dřině a současně zábavě a adrenalinu na trailu.

ČISTÉ LINIE

Tentokrát jsme si na vyzkoušení vzali z nové kolekce 2019 pevné horské elektrokolo Blizz e70 s průměrem kol 29 palců. Zaujalo nás čistými liniemi a puristickým přístupem, který se nestydí za přiznanou baterii a použití jen takových průměrů trubek, jakých je nezbytně třeba. Výsledkem je pak elektrokolo do terénu moderního střihu, na kterém sice je vidět baterie, ale esteticky to ani trochu nevadí. Naopak s rámem vkusně splývá díky hydroformingem tvarovanému vybrání ve spodní rámové trubce. Do tohoto žlábku baterie krásně zapadne. Výhodou je snížení hmotnosti a hmoty elektrokola. Rock Machine má v nabídce i varianty s integrovanou baterií v rámu, u pevných horských elektrokol nesou označení eBlizz INT, které jsme testovali naposledy v loňském roce.

Stejně subtilně jako rám s baterií působí i pohon Shimano, který je zapuštěn do středového pouzdra esteticky čistě. Jeho rozměry umožňují použít celkem krátké spodní zadní vzpěry (zde konkrétně 450 mm, například bezmotorový klasický Blizz má délku zadní stavby 427 mm). Vhodnost extra krátké zadní stavby u e-biku je navíc diskutabilní, protože u těžšího elektrokola oceníme rovněž stabilitu ve sjezdech, která je pochopitelně lepší v případě delší zadní stavby. U našeho eBlizze je potřeba obojí – obratnost i stabilita, takže délka je papírově takřka ideální.

ZAJÍMAVÉ DETAILY

Na rámu najdeme celou řadu zajímavých a promyšlených detailů, které souvisejí s použitými komponenty a také vnitřním vedením kabeláže. Zajímavostí je navařený trojúhelníček vyztužující sedlovou trubku v místě jejího spojení s horní rámovou trubkou. Ta je umístěna nízko, respektive klesá ve strmém slopingu, aby byl ladně navazující zadní trojúhelník co nejmenší a nejpevnější, takže jezdec má dost prostoru nad rámem. Jedna z výhod je, že můžete své větší elektrokolo zapůjčit i jezdci s menší postavou, aniž by měl problém se nad rámem rozkročit. V rámu nechybí příprava na vnitřní vedení kabeláže k ovládání teleskopické sedlovky. A potěší i malý blatníček na přední vidlici.

Design je typicky ve stylu značky Rock Machine a jejích posledních kolekcí, totiž že decentní základ, zde ocelovou šedou, dokáže rozsvítit nějakým zářivým tónem, v tomto případě oranžovou. Třetí barvou je pak černá, která je jednak použita v menší míře na rámu, ale zejména na doplňcích a komponentech, jako je vidlice, kola a všechny další drobné díly.

JAK FUNGUJE

Všechny komponenty jsou popsány v tabulce, takže se nebudeme opakovat. Základní ideou eBlizzu je rychlá jízda terénem, cestou necestou. S překážkami si musí poradit přední odpružená vidlice a 29palcová kola s pneumatikami o šíři 2,4". To je rozměr, kterým v podstatě začíná kategorie plusových pneumatik s větším objemem, i když vizuálně se ještě nejedná o žádnou velkou „traktorku“. Řekli bychom, že tato volba je optimální vzhledem k tomu, že kromě zběsilého řádění na klikatých lesních cestách a stezkách je potřeba občas vjet i do civilizace, promluvit s lidmi, podniknout nějaký konvenční výlet po asfaltu nebo šotolině a také se kochat při běžné vyjížďce. Bylo by škoda při každé jízdě na eBlizzu jen plivat hlínu a jehličí a schovávat se pod stromy, když tenhle stroj má rád i delší trasy. Užitečným pomocníkem se ukázala být teleskopická sedlovka, kterou jsme zasunovali při „slaňování“ skalek a strmých strání s těžištěm nalepeným nad zadní kolo, ale využili jsme ji i při nasedání.

VERDIKT

Souhra řazení je skvělá a škála 11 převodů dostatečná včetně největšího pastorku 46 zubů. Pohon Shimano E8000 je náš starý známý. Je potřeba naladit jeho druhý mód Trail, aby se nacházel na středu mezi režimy Eco a Boost, a vy jste tak na prostřední dopomoc mohli zvládnout většinu trasy s příznivou spotřebou baterie. Při rychlé a agresivní jízdě se eBlizz cítí jako ryba ve vodě. Gumy se ochotně zakusují do podkladu a podrží. Díky většímu průměru kol se na překážkách cítíte bezpečně a stabilně a nemusíte se bát pouštět to dolů i roklemi, protože jen tak nějaký výmol vás nemůže rozhodit, i když zdvih vidlice 120 mm má své limity. Lepší je kvůli pohodlí ve sjezdech trochu odlehčovat sedlo, protože zadní stavba nepruží, ale celkově je jízda díky správnému tlaku v pneumatikách a tvaru sedla pohodlná. V sedle eBlizzu se čas jakoby zastavuje a vy se ocitáte ve svém vnitřním mikrokosmu a až nadpřirozeném stavu levitace, kdy se vydáte do lesů cestou-necestou, ztrácíte se a zase objevujete na známých místech, a může vám připadat, že to trvá věčnost. Současně ale čas v sedle může běžet hodně rychle – záleží na tom, jakou trasu zvolíte a jak moc se spolehnete na sebe, anebo naopak na pomoc motoru. Jak známo, tak není problém vypráskat baterii za hodinu a půl, pochopitelně v patřičně dlouhých a prudkých kopcích a při hodně agresivní jízdě. Ale i takových šedesát nebo devadesát minut „na max“ má na vaše tělo i ducha blahodárný účinek. Nechte si tento stroj předepsat od svého obvodního lékaře namísto lázní, a určitě budete spokojeni!

Další informace o tomto modelu naleznete na internetových stránkách www.rockmachine.us.

 

 

SPECIFIKACE


Cena: 74 990 Kč

Rám: Alu 6061,T6 STePS Multibutted

Vidlice: SR Suntour Raidon 34 LO R, 120 mm, Tapered, 15 mm Boost osa

Kliky s převodníky: Shimano 34 zubů, kliky 170 mm

Přehazovačka: Shimano SLX RD-M7000-GS Shadow Plus

Řazení: Shimano XT SL-M8000 Rapidfire Plus

Kazeta: Sunrace MS8-11, pastorky 11 až 46 zubů

Řetěz: KMC X11eS Sport Power

Brzdy: Shimano BR-MT400 hydraulické, kotouče 180/180 mm

Středové složení: Shimano Steps E8000 Middle Drive Unit

Zapletená kola: náboje Shimano 15 × 110 mm vpředu a 12 × 148 mm vzadu, ráfky WTB ST i29 TCS 2,0 32H, dráty Sapim

Pláště: WTB Trail Boss Comp 29 × 2,4"

Představec: Alloy 35 mm, délka 45 mm

Řídítka: Race Face Ride 35mm Riser

Gripy: ONE MTB Lock-on

Sedlovka: ONE 125 mm Dropped Post

Sedlo: RM Peak Race

Velikosti: 16" (M), 18" (L), 20" (XL)

Motor: Shimano Steps E8000, středový (36 V/250 W/70 Nm)

Baterie: BT-E8010 Li-Ion 36 V/14 Ah/504 Wh

Displej: SC-E7000 Sport

Maximální rychlost: 25 km/h

Nabíjení: až 1000 cyklů se zachováním minimálně 60 % původní kapacity

Doba nabíjení: až 5 hodin (80 % kapacity za 2,5 hodiny)

Dojezd: až 100 km (Eco režim)

Kontakt na výrobce: www.rockmachine.us

Kontakt na prodejce: www.cyklomax.cz


 

gallery

 Text: Ondřej Vysypal, foto: Vít Kocián

PŘEDPLATNÉ