Nechte se hýčkat novým  Ghost Hybride SL AMR S2,7+ AL

27.03.2019

Nechte se hýčkat novým Ghost Hybride SL AMR S2,7+ AL

Inovativní a moderně pojatá řada elektrokol Ghost SL AMR (ještě s nutným označením HybRide, aby bylo v hierarchii a modelové škále značky ihned jasné, že jde o e-bike) sbírá od loňské premiéry snad jen úspěchy a pozitivní ohlasy. Ať už to jsou ceny za design a konstrukci, anebo vlastnosti a chování v terénu.


Jsou to e-biky, které jdou cestou puristického a moderního designu i kvalitního osazení a vždy za vynaložený peníz nabízejí velmi vysokou užitnou i estetickou hodnotu. A také vysoký stupeň image a „fun-factoru“ za řídítky. S elektrokoly Ghost máme mnoho zkušeností. Účastníme se press campů a testovacích akcí značky, podrobujeme zátěžovým testům vybrané modely, další stroje jsme protáhli naší E-BIKEškolou a jinými videoprojekty, takže dobře víme to základní: na prvním místě je jezdec, skvělé jízdní vlastnosti a také schopnosti stroje vždy převyšující maximum toho kterého pilota za řídítky (snad s výjimkou profesionálních závodníků). Dotažené zpracování, snadné ovládání a také zmíněný nemalý faktor zábavy. U řady elektrokol SL AMR je to pak ještě jedna věc – pohodlí a rozmazlování svého majitele, zejména u těch modelů, co nabízejí tlumič s pružinou.

 

KVALITNÍ VÝBAVA

Základní koncepcí kola je technicistní a poměrně subtilně vyhlížející celoodpružený rám ve stylu „HybRide MXeer concept“, jak v Ghostu pojmenovali skutečnost, že zadní kolo má průměr 27,5+ pro větší objem pláště a lepší přenos síly. A naopak přední kolo je užší a má průměr 29" pro lepší ovladatelnost. Baterie na spodní profilované rámové trubce je přiznaná a pouze částečně integrovaná, nicméně esteticky celkem splývá s rámem. Výhodou řešení je zachování pevnosti a nenavyšování hmotnosti o další kryty akumulátoru. Motor je do středové části zapracován tak, aby zachoval maximální světlou výšku pod spodní částí rámu pro co nejlepší průjezdnost, ale současně kvůli vyvážení těžiště nebyl umístěn příliš vysoko. Kabeláž zadní brzdy, přehazovačky a ovládání sedlovky je vedena vnitřkem spodní trubky. Na rámu nechybí spousta vychytávek a příjemných detailů, například blokace proti vyvrácení řídítek a jejich protočení (což mnohdy vede k poškrábání rámu, poškození kabeláže nebo brzdových a řadicích páček). Vše je dotaženo do detailu s německou precizností.

Perfektní vzduchové odpružení, tedy vidlice RockShox Revelation RC Debon Air se zdvihem 140 mm a tlumič RockShox Super Deluxe Coil R 140 mm s pružinou (je možná její výměna dle požadované tvrdosti) dává záruku bezpečí, stability a skvělé funkce. Dalšími vítanými komponenty jsou teleskopická sedlovka, tuhé výplety na boost nábojích s pevnými osami a také spolehlivé 4pístkové hydraulické brzdy s kotouči o průměru 203 mm.

  

MAXIMÁLNÍ PÉČE

Přebrali jsme stroj do testu, a protože byl plně nabitý, tak jsme jen zkontrolovali zanoření tlumiče a vidlice pod jezdcem ve statické poloze kvůli určení sagu, a bez většího dolaďování jsme ihned vyrazili do lesa. Znáte to – jako když jedete na dovolenou a víte, že to tam bude parádní. Takže se těšíte a radujete. A pak se tou pohodou tak nějak prokousáváte a je to prostě dobré bez větších výkyvů a překvapení. Jenže dobré, to je za tři. V případě našeho e-biku se po rozjezdu rozpoutá totální odvaz a nirvána! Něco jako kdybyste přijeli na zmíněnou dovolenou, ale k hotelové recepci jeli po červeném koberci a na odpruženém polštáři, personál vám bral z rukou kufry, nutil vám přípitek a něco k zakousnutí a už ukazoval na helikoptéru nebo vzducholoď s připraveným animačním programem a rychlým výletem předtím, než zapadnete do masážního salonu nebo do vířivky. Ano, až tak jsme to cítili, prostě maximální péče! Jezdec je totálně rozmazlovaný, protože pružina reaguje velice citlivě na jakékoli nerovnosti, možná i na zrnka písku nebo smrkové jehličky pod zadním kolem! Protože jinak bychom si neužívali takové pohodlí.

 

PŘEDNÍ PILA ŘEŽE

Řítíme se po testovacím okruhu, zčásti na jen lehce mokrém a ztuhlém lesním podkladu, až klacíky praskají a modřínové i borovicové šištičky odletují od předního kola. V přímé stopě je Ghost neskutečně stabilní. Obě pružicí jednotky pracují v souhře, pouze když tlumič dostane na boulích pár větších cyklických rázů za sebou a rozhoupe se, je potřeba pohnout nepatrně těžištěm a zase chytnout rytmus. Zadní kolo drží stopu skvěle, i přední se podkladu příkladně chytá svým novým vzorkem. Že je přední plášť až moc ostrý a ne zase tak široký jako zadní guma, to zjišťujeme ve zbytcích sněhu a na podmáčené louce, kde se 29palcové kolo dost zařezává a má snahu vést nás ven ze zatáčky svojí rýhou, nikoli naším směrem. Větší objem by v takových situacích byl ku prospěchu a zajistil lepší přilnavost a vyrovnanost v oblouku, na druhou stranu nás obě kola skvěle podržela třeba v krkolomných a ujíždějících traverzech po stráních nad potokem, kde se skvěle zahryzávala ostrými výstupky plášťů Maxxis do skloněného svahu a držela podobně pevně jako přísavky nějakého pavoučího muže. Takže celkově si obutí zaslouží pochvalu.

 

DRŽTE TO PEVNĚ!

Vypozorovali jsme, že čím rychleji to pouštíme z kopce, tím větší pozornost Ghost vyžaduje od méně zkušených jezdců. Řízení je lehké, přední kolo dobře a sebevědomě vede, ale třeba na kořenech nebo mezi většími kameny jsme museli raději občas břibrzdit (alespoň ti opatrnější z nás) a náhlou divokost začít korigovat. Rozumné zpomalení není ostuda, jen signál, že jste už na hranici mezi odvahou a racionálním smýšlením, kde buď budete létat vzduchem a skákat kameny v plné rychlosti jako enduro závodníci, anebo zpomalíte a sjedete nerovnosti s oběma koly na podkladu a jen občasným drobným poskočením. Záleží, jak se kdo cítí a na co si troufne. Takové výzvy a rozcestníky za řídítky tohoto stroje vás čekají za každým pařezem, stále vás láká a svádí k vylomeninám!

Pokud máme zhodnotit naopak standardní, civilnější projížďku, třeba takový pohodový výlet nahoru dolů po lesních cestách na horských svazích okořeněný občas větším sjezdem, tak tam si pohodlí i jistoty za řídítky užijete do sytosti a nebude se vám chtít vracet domů. Vidlice i tlumič se 140 mm zdvihu jsou na rovné cesty zbytečné (ale pochopitelně vám to skvělé žehlení udělá dobře a bederní páteři to prospěje více než nějaké drncání), ale na lesní cesty, kořeny, výmoly a kamenité cesty naprosto ideální – to je jeho svět. Zadní čtyřčepová konstrukce s tlumičem kolikrát navozuje pocit, že zdvih musí být ještě větší než deklarovaná hodnota!

 

POZOR NA PŘEDÁVKOVÁNÍ

Podle délky projížďky jsme vždy volili dopomoc. U dlouhého výletu jsme jeli více v módech Eco a Trail a s větším podílem vlastní síly, když jsme stroj dostávali do otáček a šplhali do kopců. Takže jsme se z takové vyjížďky nejednou vrátili solidně utahaní. Anebo bylo méně času a e-bike jsme vzali jen na hodinku do největších roklí poblíž, abychom z něho i ze sebe dostali co nejvíce zábavy, vzrušení a adrenalinu. Takže v hlavě i na řídítkách jsme navolili Boost mód a jali se brousit stezky maximální rychlostí a držet motor pořád pod krkem a přišlapávat mu maximální frekvencí. Jak to koneckonců Shimano Steps E8000 potřebuje, abyste jeho 70 Nm zapřáhli naplno. Vrátili jsme se rovněž unavení, ale současně také s přihlouplým úsměvem a lehce předávkovaní tou porcí endorfinů, co se nám dostala do krve…

 

VERDIKT

Pokud jeho skvělou výbavu, ke které nemáme nejmenší výhrady, naplno využijete a hodláte s tímto strojem pokořit nové výzvy, vyzkoušet bikeparky a těžký horský terén, pořiďte si ho. Pokud chcete jezdit spíše rozvážně a je pro vás důležitý sportovní výkon v kombinaci s pohodlím a bezpečím, pořiďte si ho taky. Protože ty terénní výzvy přijdou časem samy, až se do toho trochu dostanete a troufnete si více. Tenhle e-bike je schopen takových věcí, že budete překvapeni. Kupte si ho vlastně i v případě, že zatím vůbec netušíte, proč byste to dělali. Až se projedete v lese, tak ten důvod zpětně rychle zjistíte…

Tento článek najdete v aktuálním vydání časopisu Electric Bike Action, které si můžete objednat v tištěné či elektronické verzi v záložce "Předplatné".

 

SPECIFIKACE

Cena: 111 990 Kč

Rám: slitina hliníku

Vidlice: RockShox Revelation RC Debon Air 140 mm

Tlumič: RockShox Super Deluxe Coil R 140 mm

Motor: Shimano E8000 (250 W, 70 Nm)

Baterie: Shmano BT-E8010 504 Wh

Displej: Shimano SC-E7000

Přehazovačka: SRAM NX Eagle, 12rychlostí

Kazeta: Sram PG-1230 11 až 50 zubů

Kliky: Ground Fiftyone 34T

Řadicí systém: Sram GX Eagle, 1 × 12 rychlostí

Brzdy: TRP G-Spec Trail SL, čtyřpístkové, kotouče 203 mm

Řídítka: Ground Fiftyone 780 mm, zvednutí 35 mm, průměr 31,8 mm

Představec: Ground Fiftyone Race

Sedlovka: teleskopická Satori Sorata Fury 31,6

Sedlo: WTB Koda

Gripy: Ergon GA20

Plášť přední: Maxxis Minion DHF 3C MaxxTerra Exo 29 × 2,5"

Plášť zadní: Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra Exo 27,5 × 2,8"

Zapletená kola: Rodi Wheelset, vpředu ráfek 30 mm, pevná osa 15 × 110/vzadu ráfek 35 mm, pevná osa 12 × 148

Dovozce: www.ghost-bikes.cz


gallery

Text: Ondřej Vysypal, foto: autor, Ondřej Šenk

PŘEDPLATNÉ