Na vzduchovém polštáři

Otestovali jsme model celoodpruženého elektrokola Lectron Esconder MFX v předprodukční verzi, ještě než byla zahájena jeho výroba v domácím provozu této české značky.

Domácí značka Lectron je mezi elektrocyklisty známá svými městskými, krosovými anebo horskými elektrokoly, dosud dodávanými výhradně s pevnými rámy. Na trhu je už téměř deset let a vývoj designu a finální montáž realizuje v České republice. Postupně vyzrála ve výrobce soustředícího se na středoevropské trhy, zejména tuzemský, slovenský a další. Po nekonečné řadě elektrokol s pevnými rámy tu nyní máme novinku – první elektrofull značky, a hned mimořádně povedený kousek v zářivě žlutém designu, navíc velmi vkusně kombinovaném s temně modrou. Dalo by se říct, že u Lectronu tímto startuje doba odpružená? To snad úplně ne, přeci jen se jedná teprve o první model. Nemohli jsme ovšem odolat vábení a hned jsme se tomuto zajímavému stroji podívali na zoubek. A to pozor – stále ještě ve fázi, kdy byl k dispozici pouze první vzorek a na webu výrobce o tomto modelu dosud nebyla sebemenší zmínka! Jeho výroba je totiž plánována až na konec roku 2022 a následující sezonu.

KONCEPCE STROJE

I když je to ještě předprodukční model a novinka, nedostali jsme e-bike v nějaké prototypové kamufláži a maskování. Nic takového! Nový Lectron Esconder MFS na nás zasvítil v zářivém designu a hned bylo jasné, že tu máme chytlavý a velmi atraktivní stroj! Finální verze se může drobně lišit osazením, což je dnes, v době nedostatku dílů a důležitých komponentů, celkem normální věc. Zachován nicméně bude hlavní parametr každého modelu značky Lectron, a sice to, že za danou cenu dostanete vždy maximum muziky a kvalitní mix světových značek, se kterými výrobce pracuje. To znamená většinou Shimano, Sram, Tektro, Suntour, RST, Bafang a u bateriových článků Panasonic nebo Samsung.

Tento nový full používá hliníkový rám se zadní stavbou na čtyřčepové konstrukci a přepákovaným tlumičem. Na první pohled se nejedná o žádné divoké enduro, nýbrž o pohodlný dostavník, jehož odpružení se stará především o komfort jezdce a o to, aby byl pohyb v terénu a přes různé překážky za všech okolností bezpečný a stabilní.

RÁM A KOMPONENTY

Na rámu najdeme moderní vedení bovdenů a hadic vnitřkem, což je chvályhodný počin a přispívá to k vysokému estetickému dojmu z elektrokola. Nutno říct, že vše je zde dobře uspořádáno a má svou funkci. K pohodlnému posedu a pocitu lepší kontroly nad e-bikem přispívá šikmá horní trubka, jež je ve spodní části u sedlové trubky ještě prohnutá a snížená. Hlavová partie je oproti tomu celkem vysoká, takže zešikmení je opravdu strmé a nedokáže úplně eliminovat celkový dojem hodně vysokého a hmotného kola, což se ovšem dá akceptovat. Zejména s přihlédnutím k této kategorii terénních elektrokol, kdy hovoříme o celoodpruženém stroji pro rekreačně-sportovní účely za adekvátní cenu 75 tisíc korun.

Z komponentové skladby se tu o řazení a převodový systém stará americký Sram, i když v produkční verzi bude osvědčené jedenáctirychlostní Shimano Deore. Brzdy naopak od Shimana nejsou kvůli zoufalé nedostupnosti některých položek v portfoliu japonského výrobce, a tak zde byly velmi dobře a chytře zvoleny čtyřpístkové brzdy Tektro Orion. K jejich funkci nemáme jedinou připomínku. Odpružení zajišťují tlumič a vidlice Suntour Raidon a oba komponenty se dají nastavit změnou tlaku vzduchu. Významnou měrou se podílejí na příjemných dojmech z jízdy na tomto stroji. Pro styk s terénem bylo nasazeno obutí od značky Maxxis, a to na širokých a bytelných ráfcích, jež si nechají líbit průjezdy rozbitými pasážemi i případné skoky. Tuhost kol garantují pevné osy, takže ani při razantní jízdě nemáte pocit, že by si kolo dělalo, co chce. Potěšila nás přesnost řízení a dobrá odezva na pohyby řídítek, když už jsme přivykli pozici za řídítky. Hliníkový kokpit je klasického MTB střihu a velmi bychom se v zájmu pohodlnějšího úchopu přimlouvali za trochu ergonomická trailová řídítka namísto rovné „hrazdy“ jako na závodním XC stroji.

JÍZDA

Tento e-bike není žádný střízlík a hmotností nad 23 kilogramů může někomu komplikovat manipulaci anebo přenášení, ale na druhou stranu celou svou hmotu umí ve sjezdech a na přímých úsecích přeměnit ve vynikající stabilitu. Zkrátka dobře drží stopu, nechá se citlivě kormidlovat, a pokud po něm nechceme vyloženě záseky nad 180°a odhazování zadního kola, tak si libuje. Velká kola nemají problém prolétnout loukou i štěrkem nebo kamenitým polem bez jediného zaváhání. Ve stoupáních přichází ke slovu motor a v případě Bafangu M500 můžeme v praxi sledovat, jak se tento středovým motor vyvinul a co z něho vyrostlo za spolehlivou a pozoruhodnou pohonnou jednotku. Vypadá moderně, jede dobře, citlivě reaguje na šlápnutí a dávkování režimů dopomoci je funkční. Jen občas ucítíme dojezd a kopnutí motoru, když přestaneme šlapat. Velký displej na řídítkách má vše, co potřebujeme během jízdy znát a vědět. Zejména nás těšilo sledovat ukazatel ujeté vzdálenosti a zůstatku energie v baterii, neboť akumulátor se vskutku obří kapacitou 756 Wh vystačí na opravdu dlouhý výlet i s mnoha přídavky. Pokud jsme během jízdy měli potřebu jít na brzdy, pak byla reakce okamžitá a dostatečná. Když jsme brzdili z kopce, měli jsme občas nutkání zasunout si níž sedlo páčkou na řídítkách, kterou jsme ale pochopitelně nenašli. Tím chceme naznačit, že teleskopická sedlovka se zde jeví jako hned první možná položka na seznamu potenciálních vylepšení nebo inovací. Doporučili bychom také objímkové gripy, které se neprotáčí tolik jako zde použité gumové a na koncích řídítek velmi neposedné rukojeti.

VERDIKT

Lectronu se při jeho celoodpružené premiéře povedlo vyprodukovat velice zajímavý stroj, jenž perfektně funguje v dané kategorii a pro e-bikery, kteří chtějí své jízdě dodat více pohodlí. Geometrie je stále rekreačně-sportovní, ovšem lze si s ní dovolit i mnohdy zajímavé výstřelky a zvládnout extrémnější terén. V každém případě můžeme takovýto typ e-biku doporučit jako skvělou volbu při nabývání zkušeností s jízdou na elektrofullu.

Technické údaje: Lectron Esconder MFS

Cena: 74 990 Kč

Rám: hliníková slitina, FS 29″, 12 mm pevná osa
Tlumič: SR Suntour Raidon, vzduchový a plně nastavitelný
Vidlice: SR Suntour XCR Raidon, tapered, zdvih 120 mm, pevná osa 15 x 110 mm
Motor: Bafang M500
Baterie: články Samsung, kapacita 756 Wh
Brzdy: Tektro Orion, 4pístkové, kotouče 180 mm
Řadicí systém: 11 rychlostí, přehazovačka Sram NX
Zapletená kola: náboje 32 děr, Ráfky Weinmann 29“, šíře 27 mm, pevné osy (15 x 110 mm a 12 x 148 mm)
Pláště: Maxxis Ardent 29 x 2,4“
Pevné komponenty: hliníková slitina
Výrobce a distributor: www.lectron.cz

Informace o pojištění elektrokol najdete zde.

Foto: Martin Půlpán, www.scottmtb.cz

 

Play Video
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one