Může e-bike nahradit auto?

05.08.2019

Může e-bike nahradit auto?

V dnešním článku zabrousíme za oceán a zamyslíme se nad ideou a možností, zda by šlo auto nahradit elektrokolem. Zvážíme, nakolik je obojí výhodné z pohledu průměrného Američana, a také probereme, na jakých faktorech to závisí.

Mladý muž Eric žije v San Francisku po tři roky a ví, že vlastnit auto je nákladné. Proto se rozhodl jít opačnou cestou. Prodat auto a raději si pořídit e-kolo. Co ho k tomu vedlo?

1. Vlastnit auto v San Francisku je nákladné

Rostoucí ceny aut nejsou jediný zádrhel. Pro mladého člověka je drahé i pojištění, parkování a údržba… A hned jsme na nákladech přes 5 tisíc USD ročně (cca 112 tisíc Kč).

2. Řízení auta ve větších městech a hledání parkování je frustrující

Ve městech jsou často k vidění dvě věci, jež systematicky ničí řidičům náladu: ucpané cesty a nemožnost zaparkovat. Erikovo auto je na dálnici jako blesk, ale koho to zajímá, když se zdaleka nejčastěji pohybuje po městě a jezdí do práce, domů, nakupovat anebo do fitka. Krátké cesty v členitém terénu, takže vyšší spotřeba, časová náročnost a také bohužel stres.

E-kolo?

Předtím, než Eric prodal své auto, tak v místním obchodě vyzkoušel elektrokolo. Obával se, že e-bike je pouze těžký vehikl a 250 wattů výkonu to nijak nevytrhne. Jak ho ale vyzkoušel a dal si testovací okruh po městě, ihned změnil názor. Byl doslova unešený z toho, jak snadno se dá jezdit do kopců a po boku dalších aut bez nějakého přílišného pocení.

Po překvapivé zkušenosti mladý automobilista tedy dospěl k názoru, že prodá svůj vůz. Jak ho to napadlo, tak to hned další den provedl. Stále byl lehce na pochybách, ale sebral síly a vypravil se do onoho obchodu. Pronajal si e-bike na celý den, aby ho otestoval na různých površích a svých oblíbených cestách a zkratkách. Byl to opravdový trhák, v městském provozu neměl konkurenci, takže si ho ihned koupil!

Takové jsou jeho dnešní poznatky:

1. Vlastnění e-kola je mnohem levnější ve srovnání s autem

Ve finále jsou jeho náklady násobně nižší než u auta!

Auto dělá zmíněných asi 5200 USD včetně pohonných hmot, registrace, pojištění a servisu. Elektrokolo jej ročně stojí včetně dobíjení a servisu necelých 300 USD ročně.

2. Méně času pro dostání se z bodu A do bodu B

Elektrokolo je ve městě opravdu nejrychlejší, zvlášť v ucpané metropoli. S ohledem na dopravní špičku jede stejně rychle jako auto a většinou má mnohem lepší akceleraci. Rychlost se dá na rozdíl od klasického kola také snadno udržet i do kopce. Mnoho času získáváte díky možnosti popojet si až k semaforu a nestát v koloně, využít cyklistické pruhy v jednosměrkách a různé zkratky.

Jaký mu vyšel rozdíl při srovnání více druhů dopravy? Eric zkusil ujet stejnou trasu 5 km různými způsoby, a zde jsou jeho zjištění:

  • auto = 20 minut

  • MHD = 48 minut

  • kolo = 27 minut

  • e-kolo = 15 minut

Jak vidíme, e-kolu stačí méně času než autu. A to ještě na trase, která je sice členitá, ale relativně stále průjezdná. V zácpě by byl rozdíl daleko větší, neboť e-biker může na rozdíl od řidiče auta prokličkovat až k semaforům.

3. Hýbete se a nepotíte se přitom

Asi každý cyklista dobře ví, že když vyjede někam na výlet, tak nazpátek se vrací kompletně propocený, lape po dechu a je unavený. S e-kolem si také užíváte pohybu a výdeji vlastní energie, ale v daleko komfortnější zóně. Zadýcháte se asi jako při rychlejší chůzi. Užijete si jízdu, relaxujete, kocháte se. A také narazíte na další elektrocyklisty a třeba se i seznámíte a můžete sdílet zkušenosti.

Je mezi vámi někdo, kdo nevěří nebo ještě pochybuje?

Petr Hájek (s využitím zahraničních zdrojů, foto archiv Electric Bike Action)

gallery

PŘEDPLATNÉ