Magnetická vášeň jménem Fidlock

Exkluzivní rozhovor s Joachimem Fiedlerem, autorem patentů a zakladatelem firmy Fidlock.

Vychytané a uživatelsky přívětivé a perfektně fungující drobnosti, které jednou vyzkoušíte, a natolik si je oblíbíte, že už bez nich nemůžete být. No, i tak by se dalo popsat portfolio produktů německé značky Fidlock, která od roku 2007 zaplavuje nejen cyklistické odvětví svými magnetickými vynálezy. Jedná se například o uzávěry a spony pro zapnutí přileb nebo treter, o patenty pro rychlé a pohodlné uchycení lahví do držáku v rámu, světel pod sedlo nebo na řídítka, mobilních telefonů do speciálních držáků na kokpitu a o další a další vychytávky. Na to, kde se vzala tato magnetická vášeň a jak se moderní a stále rostoucí firmě daří, jsme se zeptali Joachima Fiedlera, majitele a zakladatele společnosti Fidlock.

Elektrokola udávají trend a směr v celém veloprůmyslu. Je tedy cyklistika nejdůležitějším odvětvím také pro vaši značku Fidlock? Anebo se soustředíte také na další obory?

Cyklistika je pro Fidlock důležitá ze dvou důvodů. Zaprvé magnetické přezky u přileb jsou jedním z našich nejstarších a nejsilnějších segmentů v celé „přezkové divizi“ naší firmy, neboť tato řešení jednotliví výrobci aplikují na své produkty. Máme patent na magnetickou přezku přilby s různým použitím a určením – od dětí po dospělé a od horského kola přes silniční kola, elektrokola, lyžování až po motosport. Posledních čtrnáct let dennodenně dokazujeme všem, že naše produkty fungují, jsou jednoduché na obsluhu, trvalé a bezpečné. Nejrychleji rostoucím oddělením v rámci firmy je potom náš B2C tým, který přišel s kolekcí magnetického uchycení lahví Twist Bottle Series. Tento vynález, který zcela eliminuje košík na lahev a dokáže magneticky přicvaknout bidon do držáku přímo na rámu, získal už mnoho ocenění a jeho popularita stále roste. Vedlejším efektem tohoto skvělého vynálezu je to, že nechceme vymýšlet věci pouze pro velké výrobce, ale baví nás přicházet s vynálezy určenými přímo pro lidi, pro koncové uživatele. Takže kombinujeme naše magnetické inovace a patenty a přemýšlíme, co dalšího by naši zákazníci mohli ještě tak potřebovat.

Patentovaná řešení magnetických držáků Fidlock a vodotěsných suchých vaků mohou zjednodušit používání různých předmětů. A v rámci opatření proti nákaze covid-19 po celém světě nabízejí také jednoduchá a hygienicky čistá řešení. Je tedy epidemie covidu-19 novou (i když asi nechtěnou) příležitostí pro vaši společnost?

Zahájili jsme kampaň Umyj si ruce, umyj si telefon…, protože mobilní telefony jsou jedním z nejvíce kontaminovaných povrchů v našem moderním světě, ačkoli si to málokdo uvědomuje. Na mobil saháme neustále, pokládáme ho na různé povrchy, občas nám někam spadne nebo nám ho někdo jiný třeba podá. Upřímně řečeno, povědomí na trhu o této věci zatím moc není. Řada našich vodotěsných tašek Hermetic se prodává mnohem lépe v oblasti vodních sportů a módního průmyslu, než aby si je někdo vybral čistě z hygienických důvodů.

Kdy a jak začala vaše profesní kariéra vynálezce a výrobce magnetických držáků? Prý jste první chytré pouzdro vynalezl v úplně jiném oboru, v hudbě.

Ano, hudba ve mně rezonuje a zvoní velmi zvláštním „zvonkem“ celý život. Jsem profesionální muzikant a vystudoval jsem hru na violoncello. Dříve jsem cestoval s komorními soubory a orchestry po celém světě a věnoval se klasické hudbě. Měl jsem dokonce možnost zahrát si na několika koncertech s Berlínskou filharmonií a na to dodnes vzpomínám jako na jedny z nejhlubších okamžiků svého života. Ovšem souběžně s hudebníkem Joachimem začal být kolem roku 2000 aktivní i vývojář produktů a podnikatel Joachim. A ten vymyslel nejen batoh na záda Fiedler pro violoncella, jenž je v tomto oboru dodnes standardem. Takže tehdy přišel můj první magnetický výrobek: smyčcová svorka Fiedler pro uchycení violoncella v pouzdře. Tato smyčcová svorka znamenala přelom a také jsme si s tímto vynálezem užili hodně zábavy. Ve finále se ukázala být dokonalým funkčním řešením dlouholeté muzikantské výzvy pro otevírání pouzdra jednou rukou a zavírání jednou rukou, prostě to fungovalo! A pak už to jelo jako lavina. Přátelé přicházeli s novými nápady na aplikace a výzvy pro magneticko-mechanické uzávěry. Nakonec to vedlo k založení společnosti Fidlock. Takže to je ve stručnosti náš příběh.

Vybavujete si, kolik patentů jste za svůj život vynalezl? A které výrobky Fidlock nejraději používáte?

Řekl bych, že letos přivítáme už stého člena naší velké patentové rodiny. Říkám my, protože už mnoho let nejsem já sám ani jediným, ani nejsilnějším zdrojem inovací ve firmě Fidlock. Je to celý náš fantastický vývojový tým více než 20 produktových designérů a inženýrů. Kolegové skoro každý týden předkládají nové výtvory. Mým současným horkým favoritem je naše technologie Vacuum. Je to kombinace dvou neviditelných sil tlaku vzduchu (nebo chcete-li jakési vakuové přísavky) a magnetů. Nejúžasnější na tom je nejen kombinace těchto dvou sil, ale také to, že přísavku můžete úplně jednoduše zrušit nebo vypnout jemným pohybem a otevřením malého ventilu. Díky tomuto vynálezu vyrábíme jedno z nejtenčích pouzder na telefon na trhu v kombinaci s robustním připojením k držáku na řídítkách kola nebo v autě, na stole, stativu či kdekoli jinde.

Jaké jsou vaše další největší koníčky a zájmy, pochopitelně kromě cyklistiky a hudby?

Miluji jízdu na našem cargo kole, protože dcera je na to ještě stále tak akorát malá, jezdíme na výlety a oba si jízdu užíváme. Potom je to také zahradničení a vaření. Nic nechutná lépe než jídlo ze surovin čerstvě utržených nebo nasbíraných na zahrádce. A při zahradničení miluji experimentování s výrobou zeminy terra preta. Jedná se o uměle vytvořenou černou půdu z dřevěného uhlí, kompostu a hlíny, ze které vyrostou nejen obří cukety a brambory, ale možná je to také jeden ze způsobů, jak lidstvo může snížit svou uhlíkovou stopu na planetě a u toho si zajistit dostatek udržitelné a úrodné zeminy pro pěstování rostlinné potravy.

Prozradíte typ kola, které osobně preferujete pro vyjížďku? A jak, kde a s kým nejraději jezdíte?

V současné době je pro mě volbou číslo jedna skutečně cargobike, ale na Vánoce si možná s dětmi pořídíme horská kola. Miluji kopce a lesy svého rodného Hesenska a mimo jiné jsou mojí vášní také houby, které tu rostou!

Když si promítnete svou cyklistickou výbavu, tak jaká řešení Fidlock používáte vy osobně a jaká patří k vašim oblíbeným?

Pochopitelně asi jako první mě napadne uchycení lahve Twist Bottle. A osobně mám takovou specialitu – nedám dopustit na svou starou nerezovou lahev, ovšem připevněnou ke kolu pomocí univerzálního konektoru Fidlock. Také mám samozřejmě držák na telefon Vacuum, to je už součást mého života. Dále používám držák ML-BordoMount od značky Abus (vyrábí se v rámci naší licence) pro upevnění zámku Abus Bordo. Pro uchycení doplňkových světel pro zimní mám zase zadní magnetický konektor od našeho partnerského projektu Monkey Link. S tímto uchycením se setkáte například na kolech a elektrokolech Bulls. Další věci, které testuji na dennodenní bázi, jsou zatím přísně tajné a nemohu ani naznačovat, o co se jedná…

Je vaším cílem také uplatnění řešení Fidlock v automobilovém segmentu nebo třeba v leteckém průmyslu?

Pravdou je, že Fidlock a naše magnetické konektory jsou už pět let součástí výrobního programu jedné jihoněmecké automobilové značky, konkrétně se to týká zajištění odložených klobouků a pokrývek hlavy v zadní části automobilu. Zatím nás najdete pouze na části bezpečnostního pásu ve SpaceX, ale vesmírný program si necháváme stranou jako velký cíl při navrhování nových přezek, uzávěrů a dalších patentů.

Jak velká je vaše společnost a jaké je její zázemí v Německu?

V současné době pracuje v naší centrále v Hannoveru 85 lidí. Zde provádíme veškerý vývoj výrobků, nákup pro jejich výrobu a také je zde naše obchodní oddělení. V roce 2020 jsme navíc založili naši první dceřinou společnost v Číně s 10 lidmi pro obchodování s našimi komponenty a výrobky pro koncové spotřebitele v rámci Číny a také pro čínské značky a výrobce. Již od založení společnosti Fidlock jsme navázali úzké vztahy s firmami v Číně nebo Vietnamu, ale v posledních letech se hodně daří prémiovým čínským značkám pro čínské zákazníky. Měli jsme obrovské štěstí, že jsme těsně před epidemií covid-19 našli Jesseho, našeho generálního ředitele pro Fidlock China. Funguje to skvěle, firma se rozvíjí, a dokonce i bez vzájemných návštěv se všichni cítíme jako kolegové.

Jsou hudba a sport součástí firemní identity anebo desatera pro zaměstnance?

Sport, zejména jízda na horském a silničním kole, jsou v týmu poměrně oblíbené aktivity, ale nejsou povinné. Klasická hudba už bohužel v týmu tolik populární není a zatím také není povinná… Však já je nenutím, aby se mnou chodili do Hannoverské opery! Ale pokaždé, když některý z kolegů slaví výročí deseti let ve firmě a sejdeme se k tomu, musí si vždy ode mě poslechnout krátkou skladbu na violoncello. (směje se)

Kolik máte distributorů ve světě a jak si stojí Česká republika v žebříčku vašeho zahraničního obchodu?

Máme distributory ve 37 zemích po celém světě a Česká republika je v současné době na 8. místě. Je to velice pozitivní výsledek našich partnerů a přátel od vás, jmenovitě Marka Petroviče a jeho týmu Bikeaction. Marek má tah na branku a byl jedním z prvních zájemců o kolekci Fidlock bike, dělá našim produktům dobré jméno a má skvělé výsledky, zejména s přihlédnutím k velikosti vašeho trhu, HDP a ve srovnání s jinými zeměmi.

Produkty Fidlock vyrábíte pouze v Číně, nebo i v jiných zemích? Uvažujete do budoucna o soustředění výroby do Evropy kvůli eliminaci dopravy a možného prodlení dodávek?

V roce 2008 jsme se vydali do Číny a našli tam velmi důvěryhodného a spolehlivého partnera pro výrobu komponentů, jako jsou například magnetické uzávěry přileb a základna a konektor systému Twist. Je to pro výrobu to nejlepší místo, protože většina továren, které dále nakupují naše komponenty, je také v Číně. Naopak u spotřebních výrobků, jako jsou lahve, je to zcela jinak: potřebujeme je hlavně v Evropě. Takže v současné době co nejvíce těchto produktů vyrábíme v Evropě, montujeme je zde a skladujeme u nás v Hannoveru. V případě lahví jsme během vrcholu poptávky v roce 2020 na vlastní kůži zakusili, že Tchaj-wan pro nás opravdu není tím nejlepším místem pro výrobu lahví určených na evropský trh. Nechtějte vidět náš loňský účet za transport zboží leteckou přepravou… Mezitím jsme společně s partnerem pro výrobu lahví v Evropě investovali do nejmodernější technologie vyfukování a nyní máme nejen dostatečnou výrobní kapacitu na příští léto, ale také přispíváme svou troškou k nutné eliminaci zbytečných emisí CO₂ při globální přepravě. Slíbil jsem svým uvědomělým dětem, které problémy klimatu trápí, že nebudu pálit letecký benzín jenom proto, abychom dostali naše lahve z druhého konce světa k nám, když existuje jiné a šetrnější řešení. V rámci celé naší firmy plánujeme mnohem víc opatření, tak abychom se podíleli na ochraně životního prostředí. Budeme kompenzovat emise CO₂ všech našich společností prostřednictvím programů soustředěných na platformě www.atmosfair.de. Kromě toho máme v běhu několik projektů, jejichž cílem je zamezit emisím, kdekoli je to možné.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů!

Text: Ondřej Vysypal, foto: archiv

Kontakt na českého dovozce produktů Fidlock zde.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one