Koronavirus a situace v oboru

25.03.2020

Koronavirus a situace v oboru

Průšvih s epidemií koranaviru přišel v mimořádně nevhodnou dobu a zdramatizoval situaci pro celý průmysl jízdních kol a elektrokol. V první fázi v lednu a v únoru ochromil výrobu v Číně, kde se stále vyrábí více než 80% všech cyklo komponent, baterií, motorů, atd. V posledních 14 dnech, kdy nákaza začala kosit pacienty a také byznys v Evropě, je na místě udělat rychlý přehled: kdo a jakým způsobem na problém reaguje.

Prezentace výstavy a veletrhy

Zákazy shromažďování nejdříve 100, pak 30 a následně 0 osob u nás (a aktuálně zákaz shromažďování více než dvou osob třeba v Německu) logicky vedou ke rušení všech veletržních akcí a prezentací. Poslední akce, která ještě proběhla v Utrechtu 28.2.-1.3., měla o 80 procent nižší návštěvnost, než bylo očekáváno. Druhý největší globální veletrh kol Taipei Cycle nejdříve změnil termín ze začátku března na polovinu května, ale ani ne po týdnu byl i tento termín organizátory zrušen, a veletrh se proto letos pořádat nebude.  

Nás samozřejmě nejvíce mrzí zrušení tradičního veletrhu FOR BIKES, který se měl odehrát o předposledním březnovém víkendu, na začátku kalendářního jara. Z hlediska novinek se jednalo o skvěle nabitý veletrh, kde byla plánována dvojnásobně velká Venkovní testovací dráha elektrokol a v Hale číslo 5 dosud největší vnitřní testovací dráha pro elektrokola sponzorovaná značkou Bafang, a to za účasti více než 20 výrobců (a také s expozicí magazínu Electric Bike Action). Právě na ploše stánku značky Bafang byl plánován ojedinělý test různých typů motorů osazených v elektrokolech značek Leader Fox, Crussis a Agogs, který měl mnoha zájemcům usnadnit detailní výběr nového elektrokola. 

EBIKE FEST bude!

V rámci FOR BIKES 2020 měl také letos poprvé proběhnout nový koncept věnovaný nákladním kolům a elektrokolům CARGO Hall ve Foyer letňanského výstaviště. Akce měla být zahájena mezinárodní konferenci o problematice městské logistiky a nákladních elektrokol a návštěvníkům měly být k dispozici i k reálnému otestování dvě desítky velmi různých strojů. O tématu nákladních elektrokol pro vás chystáme materiál v dalším vydání magazínu Electric Bike Action. 

Například třetí ročník akce, specializované pouze na testování elektrokol, a sice pražský Ebike Fest, byl operativně přesunut na víkend 13.-14. června (http://www.ebikefest.cz/). Organizátoři slibují více než 30 různých značek a k dispozici 350 testovacích modelů elektrokol a také speciální testovací okruh pro celoodpružené e-biky. Electric Bike Action je mediálním partnerem tohoto „elektrokolového festivalu“, a proto vám přineseme brzy více informací.

Významní hráči a jejich reakce 

Evropský magazín zabývající se průmyslem jízdních kol BIKE EUROPE provedl ve druhé polovině března anketu mezi nejdůležitějšími evropskými výrobci kol. Zde jsou nejzajímavější názory a řešení:

Accell Group - Na 15 dnů od pondělí pozastavil veškerou expedici ve Francii a v Německu, takže lze očekávat výrazné zpoždění dodávek všech značek této skupiny. U nás se jedná především o značky Haibike, Winora, Ghost nebo Lapierre. Výroba v závodech v Nizozemí i v Maďarsku v současné době pokračuje, ale se zpřísněnými bezpečnostními opatřeními.

Pon Bike Group, druhá největší skupina, která dodává na náš trh kola Kalkhoff, Focus, Raleigh a další, zastavila produkci jak v továrně Gazelle v Nizozemsku, tak i ve všech továrnách Derby Cycle v Německu. Očekává se, že opatření bude trvat do poloviny dubna. 

Pochopitelně ani cyklistickým firmám které jsou kotované na burze, se nevyhnul dramatický pokles cen akcií. K dnešnímu dni od začátku roku ztratily akcie Accell Group 54 %, kanadský výrobce kol Dorel Industries 66 % a akcie prodejní sítě Halfords UK klesly o 63 %! Tchaj-wanský obr Giant zatím odepsal 24 % v uplynulém měsíci, a tak jediným relativně stabilním hráčem je obr Shimano, který ztratil k dnešku pouhých 6 % hodnoty akcií. 

Jde to i jinak

Švýcarská značka BMC musela zrušit svoji interní prezentaci nových modelů 2021 pro globální distributory, ale nahradila ji videokonferencí via BMC TV „Spíše než vystavovat naše lidi a obchodních partnery riziku, jsme se rozhodli udělat exkluzivní digitální přehlídku a uvedení kolekce BMC 2021,“ uvedl CEO David Zürcher.

Mnoho firem, které k tomu byly přístrojové vybaveny, se také rychle rozhodlo převést svoji výrobu na pomoc postiženým. Například výrobce cyklodresů Santini z Bergama v Itálii vytvořil opakovaně použitelnou obličejovou masku z polyesterové tkaniny. Denně jich vyrobí 5000 a stále pracují! 

Velmi překvapivě zareagoval i čínský výrobce elektromobilů a aktuálně významný hráč na poli baterií pro elektrokola, společnost BYD. Během velmi krátké doby zahájil ve své továrně na baterie v Shenzhenu výrobu roušek a respirátorů s denní kapacitou 5 milionů kusů. 

Jaro, krize a servisy jízdních kol 

Ve společném prohlášení v pondělí Konfederace evropského cyklistického průmyslu CONEBI a Evropská cyklistická federace ECF vyzývají všechny členské státy EU, aby povolily pokračování opravárenských služeb po celou krizi COVID-19 za předpokladu, že budou dodržena všechna nezbytná zdravotní opatření.

Diskuze ohledně možnosti otevření servisů probíhá od začátku minulého týdne i u nás.  Problematice se věnuje detailně server www.prahounakole.cz a dotazy na krizový štáb vyslala též Asociace výrobců a dovozců kol ČR (AVDK). Většina zúčastněných se shoduje v názoru, že jízdním kolem je myšleno vozidlo, a tím pádem se na servisy kol a elektrokol vztahuje stejná výjimka, jako na servisy osobních automobilů. 

Z toho důvodu je například Servis elektrokol v ekolo.cz (a v mnoha dalších prodejnách) v normálním provozu, pouze přebírání a výdej kol probíhá mimo provozovnu a s použitím ochranných pomůcek. Velmi se doporučuje on-line registrace. 

Situace nahrává novým maloobchodním konceptům 

Vzhledem k uzavření maloobchodních prodejen prakticky na začátku hlavní sezony začali větší hráči vymýšlet alternativní cesty k zákazníkům.

Velmi podstatnou roli v tom samozřejmě hraje nakupování on-line a jako naprosto zásadní se ukazuje možnost přímé komunikace prodavače se zákazníkem prostřednictvím chatu nebo video-konference. Dalším pilířem je pak rychlé doručení kola k zákazníkovi domů. Plánují se další pro-zákaznické nabídky: například doručení až tří různých typů e-kol k zákazníkovi, aby si je mohl v místě svého bydliště vyzkoušet a vybrat to pravé. 

Podle aktuální statistiky z čítačů instalovaných na hlavních cyklotrasách v hlavním městě Praze došlo k asi 20% nárůstu počtu přeprav na kole, a to i navzdory aktuálnímu chladnému počasí. Pro většinu lidí, kteří se obávají používat veřejnou dopravu a nemohou nebo nechtějí používat automobil, se stalo mechanické kolo nebo elektrokolo denním dopravním prostředkem. Takže současná krize vlastně může mít i mnoho pozitivních efektů.  

Jakub Ditrich, odborník na elektrokola, majitel firmy ekolo.cz

Foto: archiv

gallery  

 



PŘEDPLATNÉ

Číslo 1/2020

Vychází 11. března

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Pojištění elektrokol

Naše videa...

Doporučujeme...