Komplexní a vybavený univerzál

Komplexní a vybavený univerzál

V aktuální vydání našeho časopisu Electric Bike Action 1/2021 najdete mimo jiné i test sportovního elektrokola domácí značky 4EVER. Název modelu je Esword Team a je to nejvybavenější představitel řady elektrokol s pevným rámem a středovým motorem Bafang v rámci letošní kolekce 4EVER.

Firma s výrobním zázemím v moravské Studénce ročně smontuje desítky tisíc e-biků pro zahraniční odběratele, ale stranou nenechává ani vlastní značku. Pro elektrokola 4EVER nepoužívá pouze osvědčený středový motor Brose, kterým se zásadně odlišuje, ale pracuje také s Bafangem. A nová řada Esword pro pány i dámy zahrnuje několik velice kvalitních a promyšleně poskládaných strojů, které zaujmou neotřelými tvary, příjemným designem a velmi vysokým poměrem ceny a výkonu. Vzali jsme si na mušku vrcholný model této řady, a sice 4EVER Esword Team.

 

DESIGN

Jako první na člověka působí a promlouvá k němu design, a v tomto případě návrháři opravdu trefili hřebíček na hlavičku, neboť premiérové setkání s e-bikem vyvolá – alespoň v našem případě tomu tak bylo – pozitivní dojem. Není to žádná paleta divokých barev, ale spíše přehlídka technicistní krásy a čistého designu s nádechem luxusu díky lesklým metalickým plochám na černém rámu. Skutečně vypadá hodně luxusně tím, jak se blýskají nejen lesklé motivy, ale i naleštěné části komponentů. 

 

KONCEPCE

Esword je postaven na hliníkovém rámu vlastní konstrukce, má 29palcová kola, středový pohon a integrovanou baterii. Ta je vložena do spodní šikmé trubky, takže úchyty na košík jsou alternativně připraveny na spodní straně horní rámové trubky. Díky vyšší kapacitě baterie 630 Wh je potřeba v rámové trubce nad motorem více místa na bateriové články, tudíž musí být tento kus kovu signifikantně delší. Proto i spoj s hlavovou trubkou je v této oblasti typicky lehce přizvednutý, ale to není na škodu, neboť tím vzniká na rámové trubce jakýsi drobný oblouk a toto zakřivení plní i estetickou funkci a dodává celku na dynamickém vzhledu. Směrem k jezdci pak horní trubka směřuje slopingem šikmo dolů. Cílem konstruktérů bylo postavit odolné a všestranně využitelné horské elektrokolo, na kterém budete polykat kilometry v přírodě a napříč krajinou, občas se odvážíte i na rozbitější terénní cesty, případně se budete věnovat jen civilnější partnerské anebo rodinné cykloturistice. Případně dopravě z místa A do místa B. Možností, jak ho využít, je zde nekonečně mnoho a Esword je připraven na vše. Geometrie je sportovně neutrální, nevybízí k extrémům, ale naopak zklidňuje. A nabízí opravdu bezpečnou a sportovní projížďku přesně podle chuti každého.

 

KOMPONENTY

Než začneme popisem komponentů, vraťme se k na začátku deklarovanému sloganu o vysokém poměru ceny a výkonu, respektive ceny a kvality. A je to skutečně tak, sešlo se tu na jedné hromadě vybrané zboží, pomyslí si znalec, když vidí novou kompletní a moderní 12rychlostní řadicí sadu Shimano Deore, dále vidlici RockShox, pevné osy a další komponenty, které se dlouhodobě osvědčily a je na ně spolehnutí. Zkrátka na první ani na druhý pohled nelze najít nějakou slabinu. Někdo by mohl říct, že třeba zadní kotouč s průměrem 160 mm a pouze dvoupístkové brzdy jsou na e-bike málo, ale ruku na srdce: kdo na takovémto rekreačně-sportovním a pevném elektrokole jezdí z kopců takovou kudlu, že by utavil brzdy? Uvedenému klidnějšímu pojetí jízdy tyto komponenty odpovídají a úspěšně se starají o bezpečné zastavení. Z pevných dílů značka 4EVER přiznává pedály a sedlo od jiných a renomovaných dodavatelů, ovšem ostatní, jako třeba řídítka, představec a sedlovku, už má vyrobené pod vlastním logem 4EX, což dává celku čistý a jednotný vzhled. Na 29palcových kolech jsou obuty univerzální pláště Schwalbe v šíři 2,25“, což jasně definuje použití tohoto e-biku v lehčím terénu, na polňačkách a lesních cestách anebo klidně na šotolině, příležitostně i na asfaltu.

 

POHON A BATERIE

Zdrojem elektrické síly tohoto stroje je plně integrovaná baterie se zmíněnou kapacitou 630 Wh, která napájí středový pohon Bafang M500. Motor je úhledně integrován do rámu a designově už má nakročeno do „lepší společnosti“ prémiových pohonů, kterým se snaží sekundovat minimálně moderním vzhledem. Zdatně jim konkuruje i v točivém momentu, neboť papírových 95 Nm krouťáku je nadprůměrná hodnota. Čínský výrobce se snaží zapracovat i na softwaru a řídicí jednotce, aby byly dynamika, dávkování přípomoci, jemnost odstupňování a celkový projev motoru také na nejvyšší možné úrovni. V těchto parametrech zatím nepatří Bafang na úplnou špičku, neboť například při velmi pomalých rozjezdech do kopce na různé stupně asistence poměrně rychle odhalíte, co zde chybí k ideálu. To ale není chyba značky nebo výrobce, je to prostě daná vlastnost tohoto motoru, který jinak bez odmlouvání splní vše, co se po něm žádá, a je za dostupnější cenu. Pro běžného rekreačního e-bikera je projev Bafangu plně dostačující. Koneckonců jsme s ním prožili spoustu dobrodružství a příjemných chvil během testování i my v redakci.  

 

JÍZDNÍ DOJMY

Na Esword se srovnal vlastně celý tým, ačkoli škála ideálních velikostí rámů, na kterých jezdíme, je celkem velká od M přes L až po XL. Vyzkoušeli jsme ho ale ze zvědavosti všichni (pouze jezdci menších postav už pociťovali jako limitní zvýšenou rámovou trubku, kolem které již bylo dost nepříjemné, ba přímo nemožné sesednout obkročmo rychle a bez zábran, ale správnou velikost rámu si každý vybere u prodejce). Při rozjezdu funguje vše tak, jak má. Kdo má větší dlaň a delší prsty, upraví si odstup páček od gripů, jež jsou jinak velmi pohodlné. Do optimálního zorného úhlu jsme natočili malý a minimalistický displej, na kterém ale najdete vše, co k životu za řídítky elektrokola potřebujete. Model rozhodně vyniká stabilitou a pohodlím. Dobrou práci vpředu odvádí vidlice RockShox a skvěle drží stopu. Byli jsme až překvapeni, jak tento hardtail dokáže přežehlit kameny a kořeny. Proto jsme se s chutí pouštěli dokonce i na vyschlé lesní cesty, které sice zůstaly rozbité a hrbolaté po zimní těžbě dřeva, ale s trochou šikovnosti a patřičné rychlosti se dá i na pevňáku propálit ledasjaký náročnější úsek. Na hladkých cestičkách to pak byla čistá radost a zábava. Můžete se spolehnout na vedení stopy, e-bike je krásně čitelný, a je-li třeba, podrží. Ve sportovním posedu se dobře koriguje poloha trupu a umístění těžiště podle toho, zda šplháte do prudkého kopce anebo sjíždíte dolů. Zmíněné výjezdy si můžete dopřávat donekonečna, a budete to dělat s chutí, neboť sametový chod přehazovačky a škála zadní kazety s nabídkou nejlehčího převodu na pastorku s 51 zuby jsou prostě neodolatelné!

 

VERDIKT

Esword od domácí značky 4EVER nás mile překvapil jako univerzální společník. Jeho zpracování a osazení je opravdu příkladné a s důrazem na detail i vyšší úroveň estetiky. Ano, takto má vypadat komplexní, moderní a dobře fungující elektrokolo bez slabin. Výrobce ze Studénky se nikdy nesnažil šetřit na nesprávných místech anebo v rámci úspor trochu „šidit“ výbavu klasických kol či elektrokol. V tomto duchu kvality a sladění se nese i celá jeho e-biková kolekce pro letošní rok.

  

4EVER Esword Team

Cena: 64 990 Kč

Rám: Alu E7005 Boost, integrovaná baterie

Vidlice: RockShox Judy 29Boost 15 100 RLO

Motor: Bafang Drive Unit M500 (250 W, 95 Nm)

Baterie: integrovaná, 630 Wh (17,5 Ah, 36 V)

Převodník: BF Maxdrive E-bike, 38 zubů

Řazení: Shimano Deore SL-M6100, 1 × 12

Přehazovačka: Shimano Deore RD-M6100, 12 rychlostí

Kazeta: Shimano CS-M6100, 12 rychlostí (10–51 zubů)

Řetěz: Shimano CN-M6100 12SPD

Brzdy: Shimano BR-M6100 (kotouče 180/160 mm)

Náboje: Shimano HB-MT410 Boost (15 mm a 12 mm)

Ráfky: MACH1 Neo Disc 29"

Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,25"

Pedály: Union SP-600

Řídítka: 4EX sand blasted 720 mm

Představec: 4EX sand blasted

Sedlovka: 4EX sand blasted

Sedlo: Selle Royal

Hmotnost: 23,4 kg

Výrobce a distributor: www.4ever.cz

 

Text: Pavel Nekvinda, Ondřej Vysypal

Foto: Pavel Urbášek

ERV Evropská pojišťovna - Pojištění jízdních kol

gallery 

PŘEDPLATNÉ