Jako hvězda na obloze

Jako hvězda na obloze se v květnu 2021 objevila na scéně nová prodejna elektrokol v Zábřehu na Moravě. Za projektem Šlapka sport stojí Martina Urbášková, mladá a energická dáma, která žije sportem, fotografováním, natáčením a její vášní je zkrátka pohyb. Nezastavit se a jít stále kupředu, objevovat a zkoušet nové věci. A když je čas na změnu, tak s elánem přijímat nové výzvy.

Povídáme si s majitelkou prodejny jedno všední odpoledne na začátku prosince, kdy je pochopitelně již znát pokles prodejů ve srovnání s hlavní sezonou. Nicméně pro uspokojení zájmu zákazníků, zejména před Vánocemi a zkraje nového roku, je na prodejní ploše vystaven dostatek elektrokol z kolekce 2021 a nové modely se postupně naskladňují. Sortimentu dominují elektrokola Crussis. Martina Urbášková vyřizuje administrativu v prodejně, zadává úkoly mechanikovi a krátce telefonuje se zákazníkem. „Snad bude na fotky dostatek světla, na dokončení stropního osvětlení stále čekáme,“ říká omluvně, když servíruje kávu a začíná vyprávět svůj příběh. V krátkosti rekapituluje svůj vztah ke kolu a ke sportu a vzpomíná, jak dříve aktivně jezdila maratony na horském kole a jak vlastně miluje všechny sporty. Není důvod jí nevěřit, neboť je oblečena ve sportovním outfitu a na nohou má pořádné zimní boty, jaké prostě v zimních plískanicích v podhůří Jeseníků potřebujete.

TĚCH TISÍC MIL…

Dostáváme se k přelomovému momentu v jejím životě, kdy na jaře roku 2019 vyrazila na několikaměsíční putování Po Pacifické hřebenovce v USA (Pacific Crest Trail). Tato ikona pěší turistiky je každoroční výzvou a velkým testem fyzické i psychické odolnosti účastníků z celého světa. Je třeba mít nejprve štěstí a zvládnout se na tento přechod zaregistrovat, neboť permity jsou během pár minut rozebrány. A potom pěšky zdolat trasu o délce 4270 kilometrů, přežít, srovnat myšlenky v hlavě, dostat tělo do harmonie a být buď hlavně sám se sebou, anebo putovat s kumpány – to záleží na každém. Když se Martina Urbášková vrátila po šesti měsících na extrémním trailu, byla po tomto hlubokém zážitku jiná. Měla problém zase zapadnout a začít fungovat v běžném životě. Souhra náhod a také její schopnost během túry plnit sociální sítě pěknými fotografiemi a krátkými video záběry, z ní de facto udělaly známou tvář a jakousi influencerku mezi zájemci o sport a aktivní život. Ale co bude dál, říkala si po návratu… Jednoho dne přišla nabídka od firmy Crussis, která měla zájem o zviditelnění svých elektrokol a koloběžek. Tato spolupráce trvala vlastně celý rok, v němž navíc začala platit první omezení v souvislosti s pandemií covid-19. I tak to byl pro Martinu Urbáškovou rok úspěšný. S elektrokoly stále pracovala, tvořila pro značku obsah a příspěvky na sociální sítě a lidé se jí začali také ptát na technické detaily a produktové věci. Zájem rostl, a když zprostředkovala nákup prvního elektrokola příbuznému do rodiny, začala si pohrávat s myšlenkou, jaké by to bylo otevřít si svůj vlastní obchod.

JAK DOSTAT ZELENOU

Musela v Crussisu zjistit, zda by takováto aktivita nebyla kontraproduktivní. Nicméně její nápad mít vlastní prodejnu dostal zelenou a mohla začít hledat vhodné prostory. Aby byly dostatečně velké, reprezentativní a současně na místě vhodném pro pohodlné zaparkování aut a bezpečné vyzkoušení elektrokola před obchodem a v jeho okolí. Nakonec se jí povedlo vyhovující místo najít v centru Zábřehu a na začátku roku 2021 začala teprve s konkrétní přípravou. „Bylo potřeba provést rekonstrukci budovy a předělat prostor tak, aby se v něm líbilo nejenom mně, ale hlavně zákazníkům.“ Každý si umí představit, že otevření obchodu a jeho zútulnění a vychytávání much je neustálým procesem. Ještě nějaký čas to podle všeho potrvá také ve Šlapka sportu. Ještě je čeká například dokončení prezentace prodávaných značek v podobě bannerů a také doladění stropního osvětlení.

Oporou sortimentu je od začátku značka Crussis a nově k ní přibudou kola a elektrokola značky Rock Machine. „Není cílem mít hodně značek, ale chceme se soustředit na lepší vystavení prodávaného zboží a lépe pracovat s tím, co máme.“ Dát všemu řád je těžké, zvlášť když v oboru začínáte jako nový. Jak správně poskládat sortiment, zajistit plynulou logistiku a také logický pohyb zboží a zakázek. Vybudovat servis, najít spolupracovníky a zařídit mnoho dalších věcí.

Ještě na Pacifické hřebenovce měla Martina Urbášková představu, že si po návratu otevře krámek s outdoorovým vybavením na traily, navíc specificky zaměřený na ultralight vybavení. „Řada lidí to teď řeší a rozhoduje se, jaké vybavení si pořídit a v čem chodit na dlouhé cesty a přechody hor. Tento speciální sortiment nepořídíte v supermarketu, neboť je určen opravdu nejnáročnější klientele a sportovcům, kteří přesně vyžadují konkrétní parametry takové výstroje,“ odbočuje Martina Urbášková od elektrokol a odhaluje svého velkého koníčka. Jak přiznává, tak zatím je to spíše sen a myšlenka schovaná v hlavě, ale čas ukáže, zda elektrokola, kola a koloběžky budou vyžadovat ještě více prostoru, anebo opravdu jednou na takový outdoorový koutek v rámci stávající prodejny dojde. Dokonce má šéfka Šlapka sportu také záložní plán: „Máme od majitele příslib možného rozšíření a přenechání i druhé poloviny objektu. Tam zatím funguje obchod s použitým zbožím, ale třeba jednou raději uvítají pravidelný nájem než každodenní makačku v obchodě,“ plánuje si expanzi podnikatelka.

SKOK DO HLUBOKÉ VODY

Je desátého května, dveře prodejny se otevírají dokořán a celý tým nově otevřeného obchodu skáče s rozběhem do hluboké vody a snaží se plavat. „První den tu stála fronta už od rána a zákazníci byli na prodejnu a sortiment Crussis zvědavi. Dokonce už předem telefonovali, měli konkrétní dotazy a zajímala je právě tato domácí značka a vystavená elektrokola ve výloze, neboť televizní reklama s Jaromírem Jágrem a celý marketing značky na tyto zájemce o elektrokola funguje.“ Přišli také lidé, kteří znají Martinu Urbáškovou ze sociálních sítí a dlouhodobě sledují její práci. „První dny to byl neskutečný fičák a poprvé jsme tu čelili tváří v tvář konkrétním technickým dotazům zákazníků, kteří čtou recenze a doporučení na internetu a mají už jasnou představu. Takoví zájemci o elektrokola jsou velmi často dobře informováni a je potřeba jim fundovaně odpovědět.“ Majitelka prodejny na vlastní kůži zjistila, že je dobré být připraven a mít dokonalý přehled o prodávaném sortimentu včetně rozdílů v motorech a kapacitách baterií.  „Dnes už jsme já i kolegové s úrovní našich znalostí a schopností odpovídat na různé dotazy úplně někde jinde, také jsme na sobě museli zapracovat a získat takovou tu klasickou rutinu. Na naše začátky vzpomínáme jako na velký křest ohněm a současně důležitou lekci.“

Hned od prvního dne začal fungovat servis, do kterého bylo nutné také významně investovat. Základem je otevřený pracovní kout a elektrický stojan Park Tool na dvě elektrokola. Pracoviště mechanika čeká ještě na doladění a doplnění světel, ale jinak již funguje naplno. Nyní plánují posílit reklamu, a protože fungují také jako e-shop, tak může být propagace celostátní. Ačkoli tým preferuje osobní kontakt se zákazníkem a prodej elektrokola spolu s podrobným vysvětlením jeho obsluhy a možností vyzkoušení, tak prodeji přes internet se v žádném případě nebrání, naopak. „Všechno se dá vyčíst z návodu, ale já si vážím každé osobní komunikace se zákazníkem. Myslím, že i pro druhou stranu je dobré, když služba není anonymní a prodej je spojen s konkrétní tváří. Zákazník je pro nás na prvním místě, a proto preferuji komunikovat osobně.“ Podle Martiny Urbáškové má zázemí prodejny u klientů daleko větší váhu, než když se jedná pouze o virtuální e-shop s elektrokoly bez výdejny, servisu a jiného kontaktního místa.

KLASIKA ŽIJE

Jak jsme uvedli, tak Šlapka sport nezůstane monobrandovou prodejnou elektrokol Crussis, ale počítá se s doplněním sortimentu také o další značky. Kromě již předobjednaných kol od značky Rock Machine majitelka jedná o spolupráci s opavským výrobcem značky Head, od kterého bude mít také dětská kola. „Právě sortiment dětských kol potřebuji doplnit už na novou sezonu 2022, ale pochopitelně v současné situaci s nejistými dodacími termíny a nedostatkem kol obecně to pro nově vzniklý obchod není vůbec jednoduché,“ popisuje Martina Urbášková. Neelektrickému sortimentu se však ani trochu nebrání, ať už to jsou koloběžky anebo bicykly. „Každý pátý zákazník přijde pro normální kolo, tak ho nechci nechat odejít s prázdnou. Sama mám doma horské kolo i silničku v karbonu, ale přiznávám, že za poslední rok se na ně kvůli nedostatku času a pracovní vytíženosti spíš práší. Protože když už vyjedu, tak je to spíše na elektrokole.“

Další část sortimentu prodejny Šlapka sport představují koloběžky a elektrokoloběžky. Nejenže se zde prodávají, ale v nabídce je i jejich servis. A to dokonce vyhlášený, neboť sem míří koloběžkáři i ze vzdálenějších míst. „Opravám koloběžek se klasické prodejny moc nevěnují, nemají na to prostor ani zkušenosti. Takže my si naopak zakládáme na tom, že žádného zájemce o servis neodmítneme. Ať už to jsou běžnější mechanické opravy a výměny, tak třeba složitější zákroky související s elektronikou nebo baterií.“

ELEKTROKOLA PRO DOPRAVU

Původně čekala, že největší zájem bude o horská elektrokola, ale preference zákazníků ji překvapily. Jako nejžhavější zboží se ukázala být trekkingová a krosová elektrokola, případně městské e-biky. Znamená to, že lidé používají elektrokola nejen na výlety, ale třeba i na nákupy, dojíždění do práce a jsou díky nim mobilní na kratší vzdálenosti, bez nutnosti startovat auta. Šlapka sport už se v centru města etabloval jako prodejna s širokým sortimentem, navíc dobře viditelným díky čtyřem velkým výlohám. Snaží se pořádat pravidelné vyjížďky na koloběžkách a v plánu jsou také společné vyjížďky na elektrokolech do terénu. Ať už pro nové zájemce, anebo již stálé a spokojené zákazníky, kteří se rádi připojí.

Velký potenciál pro rozvoj obchodu má také oslovení návštěvníků hor, kteří přes Zábřeh míří do Jeseníků a okolí. Tento segment zákazníků prodejna osloví v nové sezoně 2022, mimo jiné i formou venkovní reklamy. „Zatím jsme v souvislosti s horskou cykloturistikou cílili na návštěvníky hor s naší půjčovnou elektrokol, která byla velmi vytížená a oblíbená. Budeme v tom určitě pokračovat, protože ne každý chce elektrokolo vlastnit a někdy mu stačí využít služeb půjčovny, kde mají kvalitní elektrokola třeba i pro celou rodinu.“

STUDIUM JE ZÁKLAD

Pro dokonalé zvládnutí problematiky bylo nutné, aby celý tým prošel vzděláváním a školením, a to se týká jak elektrokol, tak koloběžek. V sortimentu jsou kromě koloběžek Crussis také modely českého výrobce Kostka a potom škála elektrických, freestyle a street koloběžek od jihočeského dovozce a distributora Epic Sport. Pro něj obchod funguje jako servisní centrum, což mnoho lidí uvítá namísto toho, aby koloběžky balili a odesílali na opravu. Jako doklad toho, že Martina Urbášková studium a přípravu rozhodně nepodceňuje, na závěr našeho povídání omluvně konstatuje, že času má opravdu málo a musí se vrhnout do další práce a povinností. Pokračuje totiž v doktorském studiu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde se zabývá problematikou plastů. Zatím netuší, zda nabyté vědomosti využije přímo při prodeji elektrokol, nicméně jedno ví jistě – až studium zvládne a dokončí, uvolní se jí ruce na realizaci dalších plánů.

Děkujeme za povídání a přejeme prodejně Šlapka sport mnoho spokojených zákazníků. Více informací najdete na www.slapkasport.cz.

Text: Ondřej Vysypal, foto: autor, archiv Martiny Urbáškové

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one