Focus představil sériové provedení silničního elektrokola Paralane

18.06.2018

Focus představil sériové provedení silničního elektrokola Paralane

Německý Focus, jeden z největších výrobců jízdních kol na starém kontinentu, představil sériové provedení svého vůbec prvního silničního elektrokola. Ačkoliv jsme si stroj velmi podobných proporcí mohli poprvé prohlédnout již před rokem, teprve nyní konstruktéři dotáhli vše do konce a novinku se rozhodli oficiálně uvést do prodeje.


Možná si vzpomenete: psal se červen minulého roku, když Focus ukázal jedny z první silničních elektrokol vůbec. Trojice prototypů vystupující pod společným označením Project Y sklízela pozitivní ohlasy na všech frontách, aby koncem léta téhož roku získala zlatou medaili na veletrhu Eurobike a byla vyhlášena za jeden z nejlepších exponátů výstavy. Stroje určené pro silniční cyklistiku, gravel a cyklokros učarovaly také nám, a věnovali jsme jim nejednu stránka na našem webu a koneckonců také v tištěném vydání. Málokdo tehdy tušil, že si  na sériové provedení silničního elektrobiku značky Focus počkáme ještě dlouhých dvanáct měsíců.

Paralene na druhou

Dnes je ten slavný den, chtělo by se parafrázovat text zlidovělé svěrákovské písně, jež pojednává o zavádění střídavého elektrického proudu do českých měst a vesnic. První elektrická silnička s nápisem Focus na rámu je skutečně tady, a od bezmála rok starého prototypu se na první pohled téměř v ničem neliší. Nyní si říká Paralane 2, a ačkoliv na trh přichází v čistě silničním osazení, v rámu a vidlici má místo i na pětatřicet milimetrů široké pláště tolik typické pro dnešní gravel speciály.

Základem je v tomto případě karbonový rám spletený z vysokopevnostních uhlíkových vláken zaručujících co možná nejvyšší tuhost a jízdní stabilitu. Díky použitému materiálu mohl být pohonný systém vestavěn téměř neviditelně při zachování skvělých jízdních vlastností a stále velmi zajímavé celkové hmotnosti. Nemalý důraz byl kladen také na jízdní pohodlí, o čemž svědčí kupříkladu výrazně zploštělé sedlové a řetězové vzpěry a také spodní partie trubky sedlové. Systém takzvaných Comfort Improving Areas má zaručit komfort na rozbitých silnicích a v případě nasazení vhodných plášťů také na štěrkových a šotolinových cestách.

Zajímavostí je pevná přední a zadní osa nově nastupujícího standardu Road Boost o šíři 110, respektive 148 milimetrů. Důvodem tohoto řešení je kromě dalšího nárůstu tuhosti především zajištění ideální řetězové linky, která je u silničních elektrokol se středovými motory naprosto klíčová pro rychlou a přesnou změnu převodů. Mechanismus přední i zadní osy je uzpůsoben pro rychlou výměnu zapletených kol, což oceníte například při defektu či převozu kola autem.

Vstříc náročným stoupáním i silnému protivětru

S celkovou hmotností pod třináct kilogramů Paralane 2 svými jízdními vlastnostmi připomíná běžné silniční kolo, avšak s tím podstatným rozdílem, že vám v klíčových momentech dokáže pomoci silou svého elektromotoru. Ať už je řeč o prudkých stoupáních, jízdě v protivětru, či návratu domů po těžkém vysilujícím tréninku, Paralane 2 podá pomocnou ruku kdykoliv potřebujete.

Pohonná jednotka pochází stejně jako u konceptu Project Y z nabídky německé společnosti Fazua Evation. Konkrétně hovoříme o kompaktním středovém motoru s šedesáti newtonmetry točivého momentu, dvěma sty padesáti watty jmenovitého a čtyřmi sty watty maximálního výkonu. Baterie pak našla místo uvnitř spodní rámové trubky, přičemž její kapacita činí vzhledem ke způsobu použití zcela dostatečných dvě stě padesát dva watthodin. Zkušenosti ukazují, že pokud budete výhod motoru využívat jen ve chvílích, kdy je tomu skutečně zapotřebí, s kolem bez problému absolvujete i opravdu dlouhé vyjížďky.

Mezi další výhody pohonných jednotek Fazua patří zejména nulový odpor při šlapání a možnost kdykoliv vyjmout jak baterii, tak vlastní elektromotor. Pokud tak učiníte, u nejlépe vybavených modelů klesne hmotnost hluboko pod deset kilogramů, tedy do sfér, které náleží klasickým silničním kolům či moderním gravel bikům.

Pro každého něco

Focus nabízí Paralane 2 hned ve čtyřech verzích s různým komponentovým osazením. U nejvýše postaveného Paralane 2 9.9 tak například nalezneme elektronickou sadu Shimano Dura Ace Di2 s hydraulickými kotoučovými brzdami, karbonová zapletená kola DT Swiss ERC 1450 DB nebo karbonová řídítka a sedlovku Easton EC90. Nejsnáze dostupné provedení Paralane 9.6 naopak přijíždí s mechanickou sadou Shimano 105, hydraulickými kotoučovými brzdami a hliníkovými zapletenými koly DT Swiss RR521 Spline DB. Všechna modely Paralane 2 pochopitelně sdílí tentýž technologický v podobě rámů, vidlic a pohonných jednotek. Více informací hledejte na stránce výrobce www.focus-bikes.com.


gallery

PŘEDPLATNÉ