EuroBico jako ochutnávka z Eurobike

EuroBico jako ochutnávka z Eurobike

Němečtí organizátoři včas oznámili, že největší světový veletrh elektrokol (a také ještě zbytku mechanických jízdních kol) se od roku 2022 přesouvá do Frankfurtu nad Mohanem.

Na konci července se však v tomto veletržním areálu pořádala akce s názvem EUROBICO, primárně určena pro německé obchodníky, která s předstihem ukázala novinky pro další měsíce. A korespondent Electric Bike Action u toho nemohl chybět. 

Bosch, Kiox a embargo

Komunikační embargo na technologii, která už je dávno venku, používají většinou výrobci automobilů k tomu, aby vyvolali zájem médií. To se nyní povedlo i společnosti Bosch, která již několik měsíců dodává výrobcům svůj nový systém označený SMART, ti jej instalují na elektrokola, která vystavují, ale obratem zakazují jakoukoliv zmínku o tomto systému pod embargem až do konce srpna. Nicméně, protože autor tohoto článku žádnou mlčenlivost nepodepsal, informujeme vás jako první, co se na elektrokolech s novým systémem Bosch e-bike chystá (a co se celý svět dozví právě posledního července při globální on-line prezentaci). 

Čekal se nový motor Performance CX, nicméně ten dle našich informací doznal pouze velmi kosmetických změn a jeho velikost i výkon jsou totožné jako ve 4. generaci. Nová bude pouze komunikace všech e-bike komponent mezi sebou. Hlavní inovací je proto nový LED ovládací prvek, který buď funguje ve spolupráci s displejem Kiox, anebo může ovládat elektrokolo samostatně. LED diody ukazují stav kapacity baterie (jak to známe třeba od modelů Giant). Změnou barvy největší diody je jezdec informován o aktuálně zvoleném asistenčním módu (barvy přibližně odpovídají změně barev displeje Kiox 300). K tomuto ovládacímu prvku by mělo být možné se připojit i prostřednictvím bezdrátového připojení Bluetooth s aplikací Bosch. 

Nový systém je doplněn o zcela nový typ baterie s kapacitou 750 Wh (dosavadní maximální kapacita rámové baterie byla 625 Wh). Vzhledem k inovované komunikaci jednotlivých komponent dochází po šesti letech i ke změně nabíjecího konektoru, takže stávající nabíječky nebudou s novým systémem kompatibilní. Nejenže se výrobci elektrokol nemohou dohodnout na jednotném nabíjecím konektoru, ale i relativně standardizovaný nabíjecí konektor Bosch bude mít již 3. historickou variantu.  

Relativní novinkou, která již však byla představena, je větší dotykový displej KIOX s funkcionalitou původní navigace Nyon. Aktuálně tedy můžete na elektrokolech s pohonem Bosch potkat 6 různých typů displejů/ovládání. 

Naopak jsem vůbec nezaznamenal jediný model elektrokola s velmi intenzivně marketingově podporovaným ABS brzdovým systémem. 

Monotube – budoucnost je ve snadném nástupu

Ještě donedávna, pokud zákazník požadoval snížený nástup, musel se spokojit s elektrokolem, které bylo označeno jako městské, eventuálně dámské. Díky masivnímu rozšíření rámové, zcela integrované baterie mají designéři daleko více možností. Objevila se tudíž nová kategorie „jednotrubkových“ elektrokol, která jsou určena pro trekingovou, ale dokonce i terénní jízdu. Je potěšitelné že tento trend sleduje i česká značka Rock Machine, která byla na akci EuroBico (jako jediný tuzemský brand) zastoupena. Nabízí v tomto segmentu více než 10 nových modelů s motory Bosch, Shimano, případně vlastní pohonnou jednotkou SportDrive. 

Tato kola rozhodně nejsou určena jen penzistům anebo dámám v sukni, i když právě tyto skupiny uživatelů nejvíce ocení snadný nástup a ovladatelnost. Není výjimkou použití aktuálně nejvýkonnějšího středového motoru Shimano EP8 nebo Bosch Performance CX. Ukázky modelů od různých výrobců najdete v galerii. 

Novinky má i Shimano a Yamaha, ale nepotěším vás

Také si myslíte, že když je něco hezké a funkční, že je škoda to zrušit a začít to dělat ošklivé a méně funkční? To je příběh aktuálně připravovaných ovládacích panelů pro elektrokola s pohony Shimano a Yamaha.  

Shimano exceluje se svým novým motorem EP8, který byl aktuálně osazen snad ve všech veletržních modelech a rozhodně se nejedná pouze o modely eMTB, kam tento motor výkonově primárně spadá.  

Bohužel je systém doplněn novým monochromatickým displejem, který není hezký a jehož ovládání je značně neergonomické. Původní OLED panel s dálkovým ovládáním „pádly“ zcela vymizel. 

Ještě dál zašla značka Yamaha, která už v minulosti přinesla dost kontroverzní designy, nicméně posuďte sami z fotografií, jak se vypořádali s letošními novinkami zaznamenanými na elektrokolech značky Haibike.

Když jsme u přehledu systému a ovládání, musíme pochválit Brose. Jejich nový OLED displej je velmi sympatický svou německou strohostí. 

Pokud by vás zajímalo, zda byly na veletrhu k vidění i další systémy, tak v podstatě zcela minoritně či vůbec. Čínskému Bafangu se zatím nepovedlo přesvědčit startupy německých firem, takže Bosch stále dominuje největšímu světovému trhu s elektrokoly u našich západních sousedů a zřejmě tomu tak bude i nadále. 

Levnější to nebude a Cargo už vůbec ne

Přestože se jednalo o akci určenou pouze pro obchodníky, u většiny modelů byly samozřejmě cenovky s doporučenými maloobchodními cenami, za které se elektrokola poslední rok a půl běžně prodávají. 

Průměrná cena elektrokola na německém trhu v loňském roce narostla asi o 20 % a z novinek je cítit, že se výrobci a obchodníci nebojí za novinky žádat i prémiové ceny. Nejvíce je tento trend vidět u palety nákladních elektrokol, kde se cenovka jenom výjimečně podívá pod 4000 EUR a za nákladní novinku od CA-GO s automatickou nábojovou převodovkou a dvojitou Bosch baterií s kapacitou 1250 Wh je žádán dokonce dvojnásobek této sumy.   

Ve většině evropských států je možné na nákladní elektrokolo čerpat dotaci ve výši 1-2 tisíc EUR a někteří výrobci s tím počítají. Nicméně je jasné, že se jedná o podstatě nejrychleji rostoucí segment v bajkovém průmyslu, který se komplexností začíná podobat segmentu automotive. 

Velmi zajímavé koncepty představila německá značka Johansson, a sice tříkolku s přední kyvnou vidlicí a bakfiets s převodem na přední kolo přes bowdenová lanka, podívejte se na foto. S takovým e-kolem se i s plným nákladem otočíte skutečně „na pětníku“.

Speciality, které ještě nikde nebyly

Poprvé bylo představeno elektrokolo, které bylo vylisováno z karbonového odpadu. Firma, jež má tuto technologii patentovánu, se nachází v německém Duryňsku, nedaleko od českých hranic. Bohužel moje představy o tom, že takto vyrobená kola budou velmi lehká a zároveň – díky technologii a rychlosti výroby – také cenově dostupná, se nepotvrdily. Jinak fádní model s pohonem Bosch má cenovku přes 4000 EUR a hmotnost 25 kg. Jau, to bolelo! 

Svěží vítr do stojatých vod pohonu a konceptu elektrokol přináší španělská značka BH, ačkoli v minulosti jsme se setkali s tím, že dost jejích nápadů nebylo technologicky zcela dotažených a funkčních. Hravý karbonový a lehoučký e-bike se zabudovanou baterkou 500 Wh a možností extenderu 180 Wh na motoru Fazua se společným ovládáním předního a zadního zdvihu mě opravdu bavil, i když testovací dráha nebyla zrovna horskou pěšinou. A na bezdrátově ovládané elektronické řazení SRAM a kazetu s 12 rychlostmi bych si také zvyknul. Škoda jen, že kvůli chaosu na straně výrobce u nás žádný prodejce této značky moc dlouho nevydrží a BH u nás prostě nemá na růžích ustláno. 

Jakýkoli standard z říše snů

Je jasně cítit, jakou konjunkturou celý obor prochází. Výrobci si diktují podmínky a určují standardy, bez ohledu na to, co by pro trh bylo bývalo pozitivní. Obchodníci jednotlivých značek neznají do detailů ani technologii využívanou u svých modelů a většinou nebyli schopni reagovat na jednoduché otázky ohledně napětí, kapacit, výkonů atd.

Protože se již delší dobu zajímám o nabíjení elektrokol, samozřejmě jsem sledoval, jaké typy nabíjecích konektorů jsou u nových modelů elektrokol integrovány. Vystavovatelé většinou neměli k dispozici s modelem i konkrétní nabízenou nabíječku, kterou považuji za velmi důležitý artefakt pro praktický život s elektrokolem. Pokud třeba zjistíte, že pro každé nabití musíte baterii elektrokola složitě vyjmout, případně že má nabíječka kovový obal a hmotnost přes 1,5 kg, nebudete z toho jistě nijak nadšeni.  

Vedle již zmíněného nového konektoru pro nabíjení systému Bosch se objevilo ještě mnoho dalších typů konektorů. Za nejvíce tragikomický považuji bezejmenný nabíjecí konektor, který má celkem 11 pozic PINů, z čehož jsou reálně zapojeny jsou pouze 2: plus a minus. Asi není třeba dodat, že při běžném používání elektrokola dojde dříve či později k ohnutí jednoho pinu a tím pádem k nemožnosti použití konektoru pro nabíjení. A už se ani nebudete divit, že výrobci náhradní konektory nemají, a proto vám doporučí nákup celé nové nabíječky. 

Text a foto: Jakub Ditrich, ekolo.cz

 gallery 

PŘEDPLATNÉ