Elektrizující svezení

30.04.2020

Elektrizující svezení

Francouzská značka Lapierre je odvážným inovátorem na všech frontách, tedy nejen u klasických kol, ale v posledních letech zejména u elektrokol.

Extravagantně tvarované rámy, perfektní geometrie, neobvyklé materiály, neokoukané designy, neustálý vývoj a – jak se říká – prst přiložený na tepu doby. A že v Lapierru nahmatali tlukot nynějších trendů správně, dokládá i řada silničních elektrokol E-Sensium.

SÍLA JE VZADU

Zmíněná kolekce e-road biků je odvozena a geometrii i další funkční vlastnosti čerpá z řady osvědčených silničních kol se shodným názvem (pouze bez elektrického E na začátku). A protože hovoříme o silničních elektrokolech, je tedy doplněna o moderní a mnoha špičkovými výrobci osazovaný zadní nábojový pohon Ebikemotion španělské provenience (ano, vzpomínáte správně, že nejprve byl tento motor montován na silniční elektrokola španělské značky Orbea a později jej začali používat další výrobci včetně Lapierru i jiných zvučných brandů). Ono se řekne „zadní pohon“ a laik nebo nezasvěcený pozorovatel si může okamžitě jen pohoršeně odfrknout, ovšem tady pozor! Co nefunguje dobře v terénní e-cyklistice (kde už hrají prim jen a pouze středové motory), to může velmi dobře ladit u silničních elektrokol. Ať už jsou zaměřena na špičkové výkony, rychlost a trénink, případně na pohodové toulání krajinou ve stylu gravel či bikepackingu, anebo na „obyčejné“ krátké jízdy (v cyklistické hantýrce „švihy“) či dojíždění do práce. Ano, právě lehký zadní pohon o hmotnosti něco přes 2000 gramů (jeho technické parametry jsou 36 V/250 W a krouticí moment 40 Nm), jenž je spojený s rovněž lehkou, 1500 gramů vážící baterií (o kapacitě 250 Wh), je přesně to, co ze silničního elektrokola udělá v kopcích houževnatého kamzíka s chutí neustále stoupat. A při dlouhých přejezdech po rovině nebo šotolinových či lesních cestách zase zajistí setrvalý tah s potřebnou podporou a pro jezdce spokojený a šťastný úsměv na tváři.

SPORTOVNÍ GENY

Základem každého elektrokola je rám. Jak jsme již zmínili, tak vzorem pro řadu E-Sensium je klasická kolekce silničních sportovních kol Lapierre Sensium – tedy sportovní stroje s nezáludnou geometrií snoubící v sobě lehkost, tuhost a agilitu závodních silničních kol a současně nabízející jistou dávku pohodlí a uvolněnosti při delších jízdách, maratonech nebo výletech. Není to tedy na jedné straně ani krátká a nabroušená závodní žiletka s extrémně živým řízením, která by vyžadovala bič a pevnou ruku, ani to není na straně druhé žádné líný a tupý stroj bez pořádné odezvy na povely jezdce. Francouzští vývojáři prostě přišli s ideálním kompromisem a rám z koncernové slitiny Supreme 5 nabízí klid i hravost a pohodlí i tuhost v jednom balení. Najdeme zde výrazný slopping horní rámové trubky, což nás přiblížuje terénu a pohodlí. A současně nechybí subtilní a krátká zadní stavba i perfektní kokpit a karbonová vidlice, což zase dodává pocit jistoty a uspokojení z akcelerace i z jistého vedení a precizní volby stopy ve vyšších rychlostech. V Lapierru udělali vše pro to, aby toto elektrokolo padlo perfektně do ruky. Nejen laikům, kteří třeba přicházejí z jiného sportu, z horských nebo krosových strojů a chtějí si „čuchnout“ k něčemu lepšímu. E-Sensium velmi dobře obstojí i před kritickým pohledem zkušenějšího jezdce, kterému pod rukama prošlo za celý život už pár silničních kol a nyní chce díky elektrické dopomoci dát svým jízdám novou šťávu a mírné postrčení směrem vpřed.

ESTETIKA A ERGONOMIE

Zmíněný zkušenější uživatel, či chcete-li „poučený laik“, bude jistě kvitovat perfektně vyvedený kokpit a dobře padnoucí řídítka, integraci veškeré kabeláže, sportovně tuhé, ale stále pohodlné výplety DT Swiss a rozumné osazení, tedy kvalitní kompletní řazení a brzdy Shimano 105 bez jediného slabšího místa. Také zapínací tlačítko pohonu iWoc ON zaujme – nachází se na vrchní straně horní rámové trubky a v její přední části – tak aby bylo v zorném poli jezdce a dalo se pohodlně obsluhovat. Baterie je pochopitelně integrovaná, nabíjí se pes vstup v blízkosti středového složení, je krytý funkční plastovou krytkou.

Jistou normou už jsou i u silničních elektrokol kotoučové brzdy (jež jsou na klasických silničních kolech čím dál rozšířenější i mezi profijezdci). Esteticky vypadají skvěle a v našem případě je to u modelu E-Sensium podpořeno skutečně precizní integrací brzdových hadiček – zadní jde z řídítek do představce a dále mizí uvnitř rámu, přední jde zase od řídítek k vidlici, zmizí v ní a o něco níže zase vykoukne a již vede nejkratší cestou k brzdovému třmenu. Pochválit můžeme sedlo Selle Italia i další komponenty jako řídítka a sedlovku z hliníkové slitiny a vlastní produkce Lapierre. Za zmínku stojí chytrá proměnlivá délka klik, šířka řídítek a délka představce u jednotlivých velikostí rámu, tak aby bylo kolo dokonale ergonomicky přizpůsobeno proporcím jezdcovy postavy. Z dalšího osazení zbývá jmenovat dobře zvolené a odolné pláště Schwalbe Grand Sport Race v „macatější“ a téměř gravelové šíři 28 mm. Jistě, pro milovníky horských kol to je pořád úzká „žiletka“, jež má v terénu své logické limity, na druhou stranu v rukou zkušenějších pilotů prokazuje téměř cyklokrosovou všestrannost a osvědčuje se v mnoha terénech. Na hladkém asfaltu perfektně odvaluje, ale není nejmenší problém prohánět se také po polních nebo lesních cestách, valit plnou parou po šiškách, kořenech, kamení nebo hliněných pěšinách. Sice na hranici adheze a s notnou dávkou adrenalinu, ale jde to. Na běžné silnici je pak tento stroj díky zvolenému obutí mimořádně pohodlný a dovolí použít nižší tlak a tím také docílit patřičného komfortu a schopnosti tlumit rázy a vibrace od silnice.

DEFEKTU JSME SE NEVYHNULI

Jeden poznatek k plášťům přímo z testování: Defektu zadního kola jsme se nevyhnuli, a to bohužel podceněním správného tlaku v plášti. Ten si říkal o dohuštění již několik dní, ale současně při testovacích jízdách po asfaltu nabízel vrchovatou měrou perfektní přilnavost a pohodlí. Stačilo však nenafoukat správný tlak a vyrazit lesním sjezdem na rozbitou štěrkovou cestu, a typické procvaknutí duše o volný kámen na sebe nenechalo dlouho čekat. A jak už bývá zvykem u procvaknutí tenké silniční duše o ráfek: dvě díry v duši byly příliš daleko od sebe na jednu záplatu a současně nešikovně blízko jedna druhé na pohodlné umístění dvou záplat. Takže nakonec bylo nutné nainstalovat duši zcela novou. A to nemluvíme o složitějším vyjímání zadního kola (matky náboje je možné povolit stranovým klíčem anebo imbusem 8 mm – pamatujte na to při výběru nářadí a vhodného multiklíče právě s tímto větším a na cestách zřídka používaným rozměrem!) a odpojení pohonu a vycvaknutí kabelu z uchycení. Pokud máte správné nářadí a nenecháte si prázdnou zadní pneumatikou zkazit den, dá se zvládnout vše.

KDYŽ TO SVIŠTÍ

Jaké je svezení na tomto elektrokole? Vpravdě elektrizující. Jak jsme naznačili již na začátku, každý jednotlivý uživatel a budoucí majitel tohoto stroje má jiná očekávání, jiné ambice a také jiné záměry. Pokud jste tedy zvyklí na klasické horské elektrokolo se standardním středovým pohonem a krouticím momentem mezi 70 a 90 Nm, pak v sedle silničního elektrokola s motorem Ebikemotion přijde změna a zcela jiný přístup. Síla zadního pohonu je poloviční (40 Nm) a ve třech různých režimech si můžete nadávkovat konstantní přísun dopomoci až do zákonem stanovených 25 kilometrů za hodinu, kdy se přípomoc vypíná. Jestliže máte stačit uhánějícímu kamarádovi na klasickém e-biku, pak se připravte na pořádný trénink! Sice využijete tuhého rámu a dobré akcelerace modelu E-Sensium, ovšem ani po aktivaci červeného světla na integrovaném rámovém ovladači iWoc ONE vám nemusí tento nejvyšší režim stačit k udržení tempa. Chcete-li konkurovat klasickému e-biku.

VÝHODA I ZÁTĚŽ

Jestliže hodláte jezdit kondičně, máte určitou průpravu ze silničních tréninků a také svou skupinu kamarádů nebo spolujezdců na pravidelných vyjížďkách, tak vězte, že s motorem budete čerpat znatelnou výhodu. Ovšem pouze ve stoupání, které se zvolna utahuje a rychlost skupiny klesá pod zmíněný limit anebo ještě níž. To pak s díky využijete každý watt navíc a budete rázem králem vrchařů (a v cíli možná obléknete pomyslný puntíkatý dres jako na slavné Tour de France). Mezi tempaři a sprintery na rovinách ovšem kralovat nebudete. Váš stroj má téměř dvojnásobek hmotnosti špičkové závodní silničky, takže akcelerovat ve vyšších rychlostech už bez podpory motoru není tak jednoduché. Stejně tak může být problematické vůbec se skupiny udržet, když zvýší tempo hodně nad 30 km/h a ještě vás pár spolujezdců nechá vyvětrat na bočním větru. To se pak méně trénovanému jezdci mohou začít dělat mžitky před očima, protože se jen stěží dokáže udržet na chvostu skupiny a stačit tempu celého balíku, který stupňuje rychlost. Stejně krušný může být pozvolný nájezd do kopce, který začíná dlouhou a lehce falešnou rovinou. Sklon stoupá neznatelně, ale jistě – stejně jako tep jezdce, jestliže je pohon deaktivovaný a šlape se stále svižně nad 25 km/h. Elektrokolo s vypnutým motorem je zkrátka línější, jako by se svou hmotností lepilo k podkladu. Z tohoto trápení pak jezdce vysvobodí opět zmírnění tempa vlivem většího sklonu kopce. Rychlost klesne, motor se zase jemně aktivuje a takřka neslyšně bzučí a jezdec ihned ožije a užívá si podpory. Jak kdyby hrál karty a náhle se mu v ruce objevilo pár žolíků a es navíc. Obsluha tohoto elektrokola pomocí jednoho tlačítka je jednoduchá a intuitivní, je to vlastně takový iPhone… Klikáním a proměnou barevného podsvícení zjistíte jak stav baterie, tak zapnutí pohonu a také jeden ze tří zvolených režimů. Než se nám z plného nabití červeně rozsvítila dioda signalizující méně než 50% zbývající energie, ujeli jsme zpravidla více než 30 nebo 40 kilometrů a nutno říct, že jsme si dopomoci užívali i v nejvyšších režimech a brázdili po okolí samé kopce. Při úspornější jízdě a maximálním zapojení vlastní síly a setrvačnosti na rovinách se dá s energií solidně hospodařit a užít si klidně stokilometrovou nebo delší vyjížďku. Vždy záleží na síle jezdce, jeho hmotnosti a profilu trasy.

VERDIKT

S elektrosilničkou Lapierre E-Sensium jsme zažili mnoho příjemných a euforických momentů a rádi jsme si ji v redakci střídali, protože v jarním období je to právě elektrokolo, které dokáže cyklistu pořádně nakopnout, vrátit po zimě zase do hry a usnadnit mu trénink a přípravu na sezonu. Díky elektromotoru může být jízda rychlejší, dravější a současně méně namáhavá ve stoupání. Z tréninku se stává zábava. Zejména pokud dáte tomuto stroji a jeho 28milimetrovým plášťům šanci i na lesních a polních cestách. To pak zjistíte, že mnohé pasáže zvládne svižněji a snadněji než horské elektrokolo. Ne tak ale rozbité sjezdy – tam je třeba držet pevně řídítka a přesně vést e-bike ve správné stopě. Zadní kolo je kvůli motoru hodně zatížené a tím posunuje těžiště více dozadu, musíte si zvyknout na občasný silný náraz do kamene nebo kořenu. Občas je obtěžkaná zadní část trochu tupější a méně akční a pohotová, ale na to se dá zvyknout a počítat s touto vlastností.

MAXIMÁLNÍ ZNÁMKA

Z pohledu designu, konstrukce, osazení a ergonomie hodnotíme tento stroj maximální známkou! Ano, vyšší level by představoval celokarbonový rám a možná o stupínek kvalitnější řadicí a brzdová sada (Shimano Ultegra), ale na druhou stranu Francouzi záměrně upekli tento perfektní, vyvážený a komplexní dezert, na kterém si pochutná začátečník, laik i zkušenější silničář. A ten nejspíš nejvíc ocení zachování sportovního až závodního ducha modelu E-Sensium, jenž se dá probudit jak tlakem na pedál, tak stiskem kouzelného tlačítka se světýlkem na rámové trubce. Je to elektrokolo, ale uděláte si na něm program přesně podle chuti a ve finále ten motor ani zapnout nemusíte. Přesto se parádně svezete.


Text: Pavel Nekvinda, Ondřej Vysypal

Foto: Pavel Urbášek

SPECIFIKACE:

Lapierre E-Sensium 500

Dovozce:             www.lapierre-bike.cz

Cena:                   80 990 Kč

Rám:                    E-Sensium Supreme 5 Alloy

Vidlice:                 E-Sensium karbonová s hliníkovým sloupkem

Pohon:

Ebikemotion X35 System (36 V/250 W, 40 Nm)

Baterie:

Li-Ion 250 Wh

Přehazovačka:

Shimano 105 RD-R7000GS, 11s

Přesmykač:

Shimano 105 FD-R7000L

Střed:  

Shimano 105 FC-R7000, 50X34T 170 mm(S) 172,5mm (M), 175 mm (L, XL)

Kazeta:

Shimano 105 HG700 11s 11-34T

Brzdy:

Shimano RT66SS 160 mm

Přehazovačka:

Shimano 105 BR7020 2x11s

Řídítka:

Lapierre Alu 40 cm (u velikostí S a M), 42 cm (u L a XL)

Představec:

Lapierre Alu 31,8 mm a délky od 80 do 110 mm podle velikosti rámu

Sedlo:

Selle Italia X3 BOOST

Zapletená kola:

DT R470 / FAST ACE HUB 28 T

Pláště:

Continental GRAND SPORT RACE SL 700X28

Hmotnost:

14,3 kg podle velikosti

Velikosti:

 XS, S, M, L

gallery  



PŘEDPLATNÉ