E-biky jsou pro Stevens jasnou prioritou

14.01.2021

E-biky jsou pro Stevens jasnou prioritou

Rok 2020 dokázal zamíchat kartami jednotlivých odvětví jako málokdy předtím, cyklistika utrpěla újmu paradoxně obrovskou poptávkou, která byla kvůli situaci skoková a šla jen těžko pokrýt.

To se třeba v případě německé značky Stevens promítlo v totálním vyprodání zásob celé produkce ještě před sezonou. Najednou chtěl každý jezdit na novém kole a drtivá většina navíc chtěla elektrokola. Nástup elektrických kol se tak ještě znásobil a některé kategorie, kde byla doposud klasika trpěna, vzaly za své. U Stevensu 2021 si celkem překvapivě celoodpružená kola koupíte již pouze s motorem a vznikla k těmto účelům zbrusu nová modelová řada, u níž se nebojíme použít přívlastku high-end. Pevné terénní e-biky se dočkaly významnějšího upgradu ve výbavě a motorizaci a rámy až na design zůstávají beze změn.

Kategorie městských, turistických a crossových elektrokol jedou i nadále na své vlně kvalitních, plně vybavených strojů, i zde se inovovalo, avšak některé úspěšné modely zůstaly ještě v nabídce, jelikož u Stevensu se obvykle obnovuje ve dvouletém cyklu a nadále lze předpokládat nasazování populárních modelů beze změny i během několika sezon. Zatím se trh stále vzpamatovává z nekončící covidové vlny, která dokázala velmi rychle vyprodat celou produkci většiny značek, tak i ovlivnit rok následující. Asijští dodavatelé dílů již nyní nejsou schopni uspokojit zvýšenou poptávku, vlastně ani tu standardní. Kola tak obecně bude teď lepší kupovat hned, jakmile se objeví na pultech nové modely. Další už třeba nebudou anebo až po pár měsících.

Pro Stevens připadá v úvahu pro nákup leden, únor a březen, kdy nabíhají do prodeje novinky v největším počtu.

E-MTB full suspension

Přišel čas změn, dnešní vlajkové lodě velkých značek už jsou téměř vždy hybridní. Horská cyklistika je prostě stále více elektrická. Stevens byl ještě nedávno v celoodpružených kolech mezi světovou elitou, tedy v těch klasických, proto bylo pro mnohé překvapením, že modely 2021 jsou již výhradně elektro. U Stevensu si spočítali, že se jim to vyplatí, jelikož poptávka po elektrických fullech začala být v poslední době oproti klasice ve velké převaze. Zapojili tedy své vývojáře do projektu nového celoodpruženého elektrokola E-Inception. Jedná se o zcela nový typ rámu, nepřipomíná nic, na co jsme byli doposud u značky Stevens zvyklí. E-Inception zaplnil hned tři kategorie, a to e-enduro, e-allmountain a e-crossover, konkrétně se zdvihy 180/170, 150 a 120 mm. Můžete si vybrat dle libosti od endura až po trailový univerzál, dokonce i zmíněný crossover, tedy full e-bike s blatníky, světly a dalšími vymoženostmi. Vrcholné trailové modely disponují karbonovými rámy a koly 29“, kdežto ostatní využívají kombinaci 29/ 27.5“. Motorizace je u těchto terénních strojů až na jednu výjimku s Boschem výhradně v režii nového středového motoru Shimano EP8. Baterie jsou použity dle systému, Shimano má kapacitu 726 Wh a jediný model s Boschem disponuje 625 Wh. Bosch najdeme také na dvojici e-crossoverů. Je to celkem fikané nabídnout současně motory Bosch i Shimano na shodném rámu, Stevens jistě v budoucnu počítá s tím, že se paleta modelů E-Inception rozroste. Vrcholné verze jsou postaveny na karbonovém rámu, ty levnější na hliníku, vzhledově na první pohled ani nepoznáte mezi oběma materiály rozdíl. Technickou dokonalostí překypují zejména karbonové rámy, ohromující nejsou pouze hodnotami tuhosti, ale i svou nízkou hmotností díky hi-modulus karbonu SL HMF s designem optimálně upraveným pro danou zátěž.

 

Top modelem trailové řady E-Inception AM (AM-all mountain) čítající čtyři modifikace je typ 9.7 GTF. Byl navržen pro „absolutní“ radost z jízdy nahoru i dolů – nikdy dříve nespojili inženýři značky dohromady takový vznešený a zároveň schopný celek jako v případě tohoto modelu. Takhle asi vypadá trailový e-bike snů, má zcela nový inovativní karbonový rám v kombinaci s nejlepšími komponenty, ultralehkým motorem Shimano EP8 (pouze 2,5 kg) spolu s 726Wh baterií a exkluzívním odpružením od značky Fox. Tenhle zázrak má co nejjemnější karbonový vzhled a pouhých 21,9 kg opravdu v plné polní! Jestli si pamatujete na špičkové závodní maratonské fully Stevens, tak tohle all mountain elektrokolo je jejich důstojným nástupcem. Tento typ má 29“ kolo vpředu (pro spolehlivější průjezd terénem, hladké řízení a snazší překonání překážky) a 27,5“ kolo vzadu (které zajistí hbitost a robustnost). Tato motokrosová neboli mullet kombinace je využívána často i u jiných značek e-biků. Mezi další důležité detaily patří použití stabilních měničů převodů rozhraní UDM, integrované montážní body pro stojan, inovativní provedení vnitřního vedení lanek a bovdenů, stejně tak jako unikátní, do horní rámové trubky zabudovaná zdířka USB C pro nabíjení mobilních zařízení – v tuto chvíli exkluzivně pouze pro Stevens model s Shimano motorem. Maloobchodní cena tohoto skvostu je stanovena na 215 990 Kč. Jen tak mimochodem, tento stroj se stal vítězem testu novinek v renomovaném německém časopise EMTB 6/2020, kde vyzdvihovali jeho vyvážené jízdní vlastnosti pro sjezd a výjezd, skladbu komponentů i jeho dobrou cenu vzhledem ke špičkové výbavě a rámu.

Enduro řada celoodpružených ebiků E-Inception zastřešuje zatím jen dva modely a oba jsou postaveny na karbonových rámech s koncepcí 27.5/29. Každý má ovšem trochu jinou kvalifikaci, to nám prozradí dvě písmenka v názvu. Zatímco E-Inception ED 8.7 GTF se drží endura, proto to ED, tak FR 9.7 GTF už je čistokrevný freeride – písmena FR. Stevens příjemně překvapil, že šel i do těchto těžkých kalibrů. Obě varianty jsou si hodně podobné, ale když porovnáme geometrie těchto rámů, najdeme dost podstatné rozdíly například v úhlech. Představme si krátce verzi FR. Je to opravdové monstrum, překvapením pak je velice slušná hmotnost 23,1 kg, to váží kdejaké elektrokolo na nákupy, ovšem tohle je drtič terénu v pravém slova smyslu. Disponuje výkonným odpružením RockShox, vepředu vidlicí ZEB Ultimate se zdvihem 180 mm, tlumič zvládne 170 mm a jde o typ RockShox Super DeLuxe Ultimate. Ultimátní je i další výbavička, třeba zapletená kola, řídítka a představec Race Face, kliky e*thirteen e*spec Plus atd. Motor je mega silné Shimano EP8 a integrovaná baterie má kapacitu 726 Wh. Páčky řazení, přehazovačka, kazeta atd, vše je Shimano XT, dvanáctipastorková kazeta má rozsah 10-51, převodník 36. Pláště mají šířku 2.6“, Schwalbe Magic Mary | Eddy Current Evolution. Doporučená cena je u toho ebiku 188 990 Kč.

 

 

E-MTB hardtail

Pevná horská elektrokola nyní tvoří u Stevense hvězdnou čtyřku. Nenajdeme žádný model, na kterém by se realizovaly kompromisy ve výbavě. Jedná se již o třetí generaci dobře známých jmen, Stevens si zakládá na dvouletém životním cyklu, poté přichází nové rámy a samozřejmě obměna komponentů, pokud již neproběhla napřesrok. Do bodu proměn se letos dostala velká část elektrifikovaných hardtailů. V nové kolekci se již neobjevuje vstupní model E-Wave, nyní roli nejlevnějšího hardtailu přebírá E-Tremalzo. U Stevensu usoudili, že e-bike musí být vyvážený, co se výbavy týká. Nestačí mít vše perfektní a šetřit třeba na vidlici, která u každého biku do terénu hraje dost podstatnou roli, proto tento model již značka vypouští a rovnou začíná s typem E-Tremalzo, který má kromě motoru Bosch G3 Performance Line Cruise také kvalitní odpruženou vidlici SR Suntour s pevnou osou a přehazovačku Shimano Deore. Model 2021 má nově převody 1x10. Je k dispozici ve dvou barvách, z nichž atraktivní je především tyrkysový odstín Arctic Petrol, kterým je E-Tremalzo vzhledově nepřehlédnutelný. Pořídíte ho za 70 190 Kč. Nové Stevensy mají vskutku luxusní barevné odstíny, které jsme dříve tolik nevídali.

Dalším v pořadí je E-Cayolle. Má podobný rám jako E-Tremalzo, tj klasickou baterii Bosch zapuštěnou napůl do rámu s plastovým krytem. Výhodou je celkově lehčí rám a snadné vyjmutí baterie, pokud ji potřebujeme třeba na dlouhých cestách měnit, případně dobíjet v interiéru, jelikož ne vždy je po ruce elektrická zásuvka. Disponuje nejsilnější verzí pohonu Bosch, G4 Performance CX, kde letos Bosch zvýšil maximální točivý moment na 85 Nm. Baterie má kapacitu 500 Wh. Řadicí komponenty Shimano Deore doplňuje 11rychlostní kazeta XT s rozsahem pastorků 11-46 zubů. Odpružená vidlice je samozřejmě vzduchová, v tomto případě Suntour. Z celé skupiny horských elektrokol s přední odpruženou vidlicí je tento typ nejlehčí, váží 21,8 kg. To je vzhledem k robustnosti rámu na devětadvacítkových kolech slušné číslo, polointegrovaná baterie ušetří dost materiálu na rámu a na celkové hmotnosti je to znát. Doporučená cena tohoto stroje 80 190 Kč.

Stevens E-Juke stojící na pomezí XC a trailového hardtailu ve verzi 2021 na sobě hodně zapracoval, ačkoli má s předchůdcem shodný rám a některé komponenty, vůbec si ho s předchozím modelem nemusíte spojovat, je prostě jiný, lepší. Reflexní zelenou nyní nahrazuje barva s názvem Python, jedná se o temně zelený lesklý lak, který mění odstín podle toho, pod jakým úhlem na něj dopadá světlo. Ovšem změny se udály i v komponentech, a to dost podstatné. Vidlici Suntour nahradil vzduchový RockShox 35 Silver TK s pevnou osou, přibyla docela důležitá teleskopická sedlovka Oxygen E-Scorpio ovládaná z řídítek. Nové je 12rychlostní řazení s kazetou Shimano Deore o rozsahu 10-51 zubů, předchozí jedenáctka byla jen 11-46 zubů. Brzdový systém nyní využívá nové čtyřpískové kotoučovky Shimano Deore s kotouči 210/180 mm. Motor je i letos Bosch Performance CX G4, ovšem s vyšším maximálním točivým momentem 85 Nm. A to nejlepší na konec, uvnitř spodní rámové trubky je integrovaná baterie Bosch Power Tube s kapacitou 625 Wh, předchozí generace disponovala pětistovkou. Upgradovaný E-Juke se prodává za 97 190 Kč.

Topmodel elektrických pevňáků, Stevens E-Agnello, je stejně jako E-Juke komfortním a odolným elektrokolem na pomezí XC a trailu. Taková elektrokola dneska prostě frčí díky spojení příkladné stability a zároveň ochoty měnit směr v zábavných pasážích, když na to přijde. E-Agnello 2021 vypadá na rozdíl od jeho kolegů na první pohled podobně jak předchozí model. Má totiž shodný design a barvy rámu, které dobře zapadají do současných moderních odstínů této značky. Ovšem změny tu nějaké přeci jenom jsou. Motor je i letos Bosch Performance CX G4, ale s vyšším maximálním točivým momentem 85 Nm. Integrovaná baterie Bosch si ponechala z minulé sezony kapacitu 625. Zajímavá změna nastala u vidlice, kde původní Fox nahradila špičkově odladěná Marzocchi Bomber Z2 eMTB+. Většina Shimano komponentů je Deore, které se nyní objevuje v poslední verzi a se čtyřpístkovými kotoučovkami a s kotouči 203/180 mm. Přibyla nově i teleskopická sedlovka Oxygen E-Scorpio. Minulý model byl osazen komponenty XT, nový více sází na progresivní Deore. Cenovka je tak o čtyři tisícovky níže i při situaci, že ceny Stevensů šly nahoru. E-Agnello 2021 pořídíte za 107 990 Kč.

 

E-Tour

Turistická elektrokola jsou pevně zakořeněna v nabídce značky Stevens už mnoho let. I zde se můžeme setkat s opravdovými lahůdkami vyšperkovanými těmi nejušlechtilejšími díly. Společným znakem pro celou kategorii je systém řazení, jsou to výhradně klasické přehazovačky, naopak převodovky jsou zase doménou městských kol Stevens. Ovšem zde bychom se měli bavit hlavně o novinkách 2021 a jednou z nich je nová modifikace elektrokola E-Triton z turistické řady E-Tour. Ta čítá šest variant, nejnovější nese označení PT6. Jedná se o bytelný, sportovně střižený křižník s integrovanou baterií a motorem Bosch (jako většina současných elektrokol Stevens této kategorie), výbava je zde v režii Shimano Deore/XT 1x11 včetně kotoučovek. Pohon obstarává motor Bosch Performance G3, hlavním tahákem je nová integrovaná baterie Bosch s kapacitou 625 Wh. Cena je 107 990 Kč. Krom tohoto stroje zde najdeme dalších devět podobně koncipovaných turistických elektrokol v plné výbavě, vždy v pánském i dámském provedení rámu

E-City

Ryze městská elektrokola značka Stevens vnímá jako stroje pro denní ježdění, které musí být maximálně spolehlivé. Proto jsou u všech využívány převodovky v zadním náboji spojené se středovými motory Bosch. I zde se můžeme setkat s opravdovými lahůdkami, například se strojem do města s elektronicky ovládanou 14rychlostní převodovkou Rohloff. Ovšem většina modelů využívá nábojové převodovky Shimano, obvykle 8rychlostní Nexus, často s převodníkem spojeným s řemenem. Zcela novým modelem v této kategorii je Stevens E-EXEC, u kterého je použito elektronické řazení Shimano Nexus Di2, s motorem Bosch Performance G3 spojené řemenem Gates Carbon Drive. Baterie je integrovaná do rámu, jedná se o typ Bosch PowerTube 625. Do města patří i dobré osvětlení, a to od značky Busch+Müller se svítivostí 70 luxů a zdá se být více jak dostačující. Brzdy Deore jsou namontovány se 180mm kotouči, samozřejmostí je vzduchová vidlice. Částka 121 490 Kč, za kterou tento šestadvacetikilogramový monolit pohybující se s lehkostí peříčka pořídíte, se nezdá být ani nijak přemrštěná. Zejména s přihlédnutím k tomu, jakou v souvislosti s tím získáte užitnou hodnotu. K dispozici je pánské i dámské provedení rámu v elegantní barvě Dark Cyan, což je tmavý odstín zelené, který se vám mění před očima podle toho, jak na něj dopadne světlo. Použitý je na více modelech Stevens 2021.

Více informací o jednotlivých modelech najdete na webu dovozce www.cyklosvec.cz, konkrétně na doméně www.stevens-bikes.cz.

Text: Mike Koukal, foto: autor, Stevens CZ

 gallery  

PŘEDPLATNÉ