E-bike proti tatrovce

13.01.2020

E-bike proti tatrovce

Exkluzivně uvolňujeme celý článek z tištěného magazínu Electric Bike Action 6/2019. Jak vznikalo akční video s e-bikem Rock Machine v hlavní roli? Na začátku byl nápad, idea anebo spíš jen snová představa. E-bike proti náklaďáku.

Dvaadvacetikilové elektrokolo Rock Machine proti desetitunovému monstru Tatra Troop Carrier 4 × 4. Dva dopravní prostředky do drsného a nevyzpytatelného terénu. A dva piloti proti sobě. Kdo je obratnější, dravější a nakonec i rychlejší? Profi endurista Vojta Bláha v sedle e-biku, anebo testovací řidič koncernu Tatra Trucks Daniel Kelnar za volantem obrovského vozu?

Vzniklo z toho jedinečné akční video, které už obletělo svět a značce Rock Machine dělá perfektní a neokoukanou reklamu. Celé to vymyslel, respektive na počátku myšlenky stál produktový manažer kopřivnické firmy BikeFun International Jaromír Spěšný, celoživotní biker, bývalý profesionální trialista a v současnosti hlavní vývojář a designér kol i elektrokol Rock Machine. Už když jsme spolu mluvili před dvěma lety při rozhovoru, vzrušeným hlasem mi popisoval atmosféru, která na něho dýchla během vstupu do historické budovy, kde společnost sídlí a montuje kola a elektrokola. Objekt je součástí areálu Tatra Kopřivnice. Zde se před více než sto lety vyráběly první automobily a rostla budoucnost motorismu. No a nizozemská korporace BFI tady už pěkných pár let vyrábí kola a elektrokola svých značek Rock Machine, Superior a Frappé.

Spaceman, jak se Jaromírovi přezdívá, už tehdy při rozhovoru s očima navrch hlavy vyprávěl nejen o geniu loci bývalé automobilové továrny, ale také o zdejším promyšleném testovacím polygonu firmy Tatra Trucks. Na extrémní trati se tu prohánějí jak nové tatrovky, tak i prototypy jiných značek a výrobců. Ti si areál pronajímají pro testy a vylepšování vozidel. Nápad na video, které trochu nastíní atmosféru areálu a také symbiózu vzniku moderních elektrokol a nákladních automobilů a jejich zátěže na testovacím okruhu, byl tedy na světě! Ovšem samotná realizace na sebe nechala ještě čekat.


ČEKÁNÍ NA VHODNOU CHVÍLI

„Tento nápad jsem měl v hlavě už několik let, ale ta správná chvíle přišla až teď,“ říká na úvod našeho povídání Jaromír Spěšný. Myšlenkové propojení Tatra a Rock Machine použil dokonce už při prezentování elektrokola e-Blizzard s první generací integrované baterie do rámu v roce 2017. „Byli jsme s tímto elektrokolem také průkopníky, stejně jako konstruktéři v Kopřivnici už v roce 1900, když dokázali postavit první elektromobil na základě požadavku pana Kolbena z Prahy. I takové skvosty ve zdejším areálu vznikaly, jak se lze dočíst v kronikách i v historii automobilky Tatra.“

Když přijel do BFI poprvé před pěti roky, v úžasu míjel testovací polygon Tatry. „Říkal jsem si, že by stálo za to nějaký souboj uskutečnit, ale v tu dobu jsem zde moc lidí neznal a nemohl jsem hned na úvod vytasit tenhle nápad. A navíc jsem nevěděl, na koho se obrátit v Tatře. Rozhodně jsem ale už tenkrát tušil, že postavit e-bike proti náklaďáku by bylo super!“

Když se později začalo o nápadu uvažovat a už šel na přetřes uvnitř firmy, nikdo prý moc nechápal, co si Spaceman představuje a jak by vlastně mělo video vyznít. „Ovšem po příchodu Magdy Klepacke (nyní už Tamajkové) na post vedoucí marketingu BFI jsem pro tuhle věc získal skvělého spojence. Magda okamžitě pochopila sílu nápadu a dala do kupy tým lidí, fotografa i kameramany.“

VĚCI SE DALY DO POHYBU

Pak už vše nabíralo obrátky. Současně s interním týmem bylo potřeba najít také spojence ve společnosti Tatra Trucks a první dobrý kontakt pro zprostředkování dalších jednání s managementem. „Potřebovali jsme pochopení u obchodního ředitele Tatry, který má pod sebou marketing. Jelikož se ale každému tento náš nápad ihned líbil, všechny další kroky už byly mnohem jednodušší,“ pochvaluje si Jaromír Spěšný. Ačkoli sám miluje i klasická kola, na kterých vyrostl, nyní je v rámci firmy tahounem celé e-bikové sekce. Takže o tom, že proti tatrovce vyjede do souboje elektrokolo, nebylo nejmenší pochybnosti. „Od začátku jsem to měl v hlavě tak, že v této reklamě musí být e-bike. To právě celému videu dodá tu správnou technicistní atmosféru.“

Čekalo se tedy na vlajkovou loď sezony 2020, nejnovější celoodpružený stroj Rock MachineBlizzard INT2 e90-29 RZ se subtilní integrovanou baterií. Tento model používají týmoví jezdci i na světových závodech e-enduro. „Kolegyně Magda strávila spoustu času technickou přípravou a nachystáním scénáře společně s kameramanem Michalem Zielinskim z Camcraft Studia z Polska. Já už jsem pak byl jen takovým dohlížečem, který dával pozor, aby ve videu bylo hlavně vidět, co dokáže e-bike pod nohama mladého kluka v závodě proti náklaďáku Tatra. Ukazujeme, že e-bike není jen dopravní prostředek pro dojíždění nebo pomůcka pro někoho, kdo má již slabší kondici, ale i skvělý sportovní nástroj a zdroj adrenalinu!“


V HLAVNÍ ROLI VOJTA

O tom, že v sedle e-Blizzardu bude Vojta Bláha, ale neměli jasno hned od počátku. „Výběr jezdce byl dlouhý a do poslední chvíle jsme nevěděli, kdo ve finále bude před kamerou. Úplně na začátku to měl být Jirka Fikejz, který se také jako první dostal na polygon, aby zkouknul, co je možné zajet a naskákat, a co už naopak možné nebude. V záloze byli další bikeři, závodníci a naši enduristé Petr Třešňák a Tom Kutin. Ovšem pak jsme si řekli, že bude nejlepší posadit na e-bike mladého dravce a továrního jezdce značky. A Vojta Bláha ukázal, že jsme se rozhodli opravdu nejlépe, jak jsme mohli.

Je složité dostat se na polygon Tatra? „Není složité se tam dostat, ale je hodně složité tam jezdit na kole. Byl jsem tam několikrát, ale nikdy ne na kole. Nakonec jsme pro elektrokolo měli vyhrazené dohromady jen dva dny a jezdil pouze Vojta během natáčení videa.“ Parametry testovací dráhy jsou úctyhodné, asi nejzásadnějšími pasážemi se zdají být úseky se stoupáními 16 %, 17 %, 22 %, 30 %, 45 % a 65 %. „Ve videu je vidět, jak Vojta vyjíždí stoupání 45 %. Moc jsme chtěli vyjet i těch 65 %, ale to se zatím nepodařilo, je to šílený sklon. Mimochodem, tatra je jediný náklaďák na světě, který umí vyjet i toto nejprudší stoupání. Ale rozhodně jsme s tímhle kopcem ještě neřekli poslední slovo a chceme to s Rock Machinem zkusit!“


STRES I ČEKÁNÍ

Jak se blížil termín natáčení, zvětšoval se tlak na celý šestičlenný tým a další zainteresované, aby všechno klaplo. „Polygon je hodně vytížen, jsou tam neustále nějací zákazníci Tatra Trucks, kteří mají zájem o koupi vozidel. A součástí předprodejní prezentace je – stejně jako u elektrokol – pochopitelně i zkušební projížďka. Ovšem ne na obyčejné silnici, ale na polygonu. Souběžně se zde neustále testují nějaké prototypy. Najít mezeru na natáčení tedy nebylo lehké a ke všemu nepřálo počasí. Vojta byl v Kopřivnici dvakrát a poprvé déšť nedovolil natočit ani vteřinu. Jestli se nepletu, tak až na třetí termín, který byl poslední možný, nám to vyšlo,“ vzpomíná už s úlevou Spaceman s tím, že natáčení trvalo dva dny a rozhodně to bylo napínavé do poslední minuty.

Aby nebylo stresu málo, menší zaváhání se týkalo dodání testovacího elektrokola. „Jak už to tak bývá, když něco moc chceš, jsou akorát komplikace. Výroba prvních rámů nabrala zpoždění a také jsme čekali na ty správné komponenty, které jsme chtěli mít na kole osazené, a ony ne a ne přijít,“ říká Jaromír Spěšný.

ČAS A POČASÍ

Souboj e-biku a vojenského nákladního speciálu byl unikátní zkušeností pro všechny, ještě nikdy předtím jej nikdo nerealizoval. „Pro kameramany to byla novinka, ale měli jasný scénář a věděli, jaké záběry je potřeba nasbírat, aby video splnilo to, co si od něho všichni slibovali.“ Nejtěžším soupeřem hned po počasí byl i nedostatek času, takže nebyl prostor na chyby, pohodlná opakování nebo vychytávání detailů. „Původně jsem myslel, že bude na vše víc času, ale ve finále díky aspoň za ty dva dny! Všechno klaplo, a snad jenom ten 65procentní výjezd byl místem, kde jsme narazili na tvrdou realitu a zákony fyziky,“ usmívá se Spaceman. Během skoků, smyků a akcelerace dostal e-Blizzard hodně zabrat, ale byla to i reálná zatěžkávací zkouška. „Elektrokolo fungovalo bez problémů a nám ve vývoji to pomohlo nahlédnout na náš produkt z trochu jiného úhlu. Pro další posun a budoucnost je to velmi důležité.“ Na otázku, jaký konkrétní poznatek z natáčení například vzešel, Spaceman se smíchem odpovídá: „Tak třeba už víme to, že vodní příkop o hloubce 1,4 metru je pro e-bike těžký oříšek, ale když je jezdec dostatečně chytrý, najde způsob, jak se přes něj dostat,“ usmívá se. (Důvod jeho úsměvu i to, jak souboj dopadl, zjistíte ve videu – poznámka redakce).

NA POLYGON SE VRÁTÍME

Od natočení videa se Jaromíru Spěšnému v hlavě urodilo pár dalších nápadů a pravděpodobně se můžeme někdy v budoucnu těšit na pokračování tohoto příběhu. „Osobně beru jako velkou výzvu stoupání 65 %, které bych s Rock Machinem rád pokořil. Zatím se to po prvních testech jeví jako fyzikální nesmysl, ale můj nápad s videem Tatra versus Rock Machine se jevil na začátku taky jako nesmysl, no a jak to dopadlo!“ tváří se tajemně. Na závěr míří jeho slova díků ke všem, kdo se na videu podíleli. A také všem, kteří od začátku tuto myšlenku podporovali a různými konkrétními kroky nebo drobnými skutky napomohli její realizaci. Jeho osobní poklona pak směřuje k aktérům videa – mladému závodníkovi Vojtovi Bláhovi a řidiči tatrovky Danielu Kelnarovi. „Čekali jsme, že Vojta bude na e-biku vypadat super, ale on doslova překonal všechna naše očekávání. Video díky němu dostalo ten správný náboj, rivalitu a závodní atmosféru. A Daniel Kelnar jako Vojtův soupeř za volantem tatry se toho vůbec nebál. A to, co s tím železným obrem předváděl, bylo neskutečné!“

Více o elektrokolech značky najdete zde: https://rockmachine.us/cz

Pro fanoušky techniky a zajímavostí přidáváme odkaz na stránky automobilky, kde jsou všechny typy testovacích povrchů vidět: https://www.tatra.cz/vas-tatra-partner/zkusebni-areal

Video najdete na YouTube na kanále značky ROCK bMACHINE: https://www.youtube.com/watch?v=lhz4bkwpqpI

Text: Ondřej Vysypal

Foto: Rock Machine
gallery  







PŘEDPLATNÉ