Dvojnásobek prostoru

Dvojnásobek prostoru

Největší novinkou pro uherskobrodskou firmu Azub je v letošním roce přestěhování do nového sídla. Jak se přemístění firmy povedlo a jak jsou velcí propagátoři alternativní cyklistiky, kultovních doplňků a také stoupenci elektrických pohonů na nové adrese spokojeni?

Zeptali jsme se přímo u zdroje. Na naše dotazy odpovídal Honza Galla, manažer prodeje a marketingu firmy AZUB.

Jak velká byla investice do nové haly a jak dlouho jste tuto akci připravovali?

Cena nové haly plus pozemků a všech věcí kolem se pohybovala v řádů nízkých desítek milionů korun. Od prvotního rozhodnutí po samotné přestěhování to trvalo zhruba dva a půl roku. 

Znamená nové sídlo více prostoru pro všechny divize firmy?

U nás se ještě o divizích mluvit nedá. Máme firmu rozdělenou na velkoobchod, respektive oficiální zastupování vybraných značek na českém trhu, a na výrobu ležatých kol a tříkolek. A ano, obě tyto části dostaly více prostoru. Celkem dvojnásobek, ale výroba dostala větší porci. Hodně jsme přidali na skladech rozpracované výroby, obrovský prostor získala expedice, která se dříve tlačila úplně v koutě. Máme také více stojanů pro montáž. Tuto část jsme dimenzovali s vidinou montáže dvojnásobného počtu kol, než která jsme dělali v době přípravy projektu. 

Umožní přestěhování také případný vznik nových činností a oborů?

Vznik nových činností to neumožní, respektive momentálně s tím nepočítáme. Stále tady nemáme žádnou opravdovou výrobu ve smyslu CNC strojů, svařování nebo lakování. To vše si necháváme dělat u našich dodavatelů po celé ČR, případně na Slovensku, a v některých spíše výjimečných případech v Asii. Nicméně plány, nebo možná spíše sny, se tímto směrem rozhodně ubírají. K tomu máme však k dispozici další 4000 m² pozemku, který zatím leží ladem hned vedle haly. 

Můžete uvést nějaká čísla velikosti showroomu, kanceláří, výroby a skladu pro srovnání s minulým stavem?

Jak jsem již zmínil. Nárůst plochy je zhruba dvojnásobný. A to napříč segmenty. Samotný sklad zase až tolik nenarostl na úkor dalších prostor, jako je třeba ono balení kol. Ale zrovna tato část je v našem případě úzce propojena s expedičním skladem, který dříve vlastně ani neexistoval, takže jsme stále na dvojnásobku. Showroom by si zasloužil více místa. Máme pro něj jen 84 m², ale celkově jsme byli omezeni rozpočtem a také velikostí samotné jedné parcely, na které se v té chvíli mohlo stavět. Dohromady má nová hala 1800 m² podlahové plochy.

Z fotografií je vidět, že v novém sídle využíváte alternativní zdroje energie…

Snažili jsme se, aby budova byla v rámci finančních možností co nejvíce přátelská k naší přírodě. Starali jsme se o dobrou izolaci, máme venkovní žaluzie zabraňující přehřívání kanceláří v létě a na střeše jsou instalovány solární panely, které dokáží plně pokrýt spotřebu klimatizace v letních vedrech. Pomáhá nám také fakt, že budova je z velké části zakopána v zemi, takže nás zahřívá, respektive ochlazuje sama matička Země. Má to pro nás ještě jeden velký přínos. Obě patra máme totiž přístupná auty. To dolní je tudíž vyhrazeno především pro velkoobchod a expedici zásilek do ČR a SR a v horním pak najdete kanceláře, montáž a expedici lehokol, která směřují z 95% do zahraničí. 

Plánujete oficiální otevření anebo křest nového sídla třeba pro vaše partnery v segmentu lehokol, kteří jsou z celého světa?

Vzhledem k tomu, že jsme se stěhovali v průběhu největší sezóny, tak na nějakou oficiální akci nebyl čas. Teď to vidíme spíše tak, že přestěhování oslavíme s našimi českými partnery během setkání obchodníků na přelomu února a března. A s těmi zahraničními pak až v roce 2020, kdy budeme slavit dvacetiny a organizovat velké setkání lehokol, na které se těší už mnoho našich kamarádů a obchodníků ze zahraničí. Prodáváme do celého světa a pro mnohé z nich by byly dvě cesty do Evropy během dvou let zkrátka příliš, tak se je snažíme směřovat spíše až na ten sraz.

Změnil se nějak počet zaměstnanců a narostly i skladové zásoby?

Počet lidí v týmu se nezměnil a sklady nijak zásadně nenarostly. Rozhodně ne co se týče objemu. My jsme se ve starém sídle už dost tlačili a měli využitý každičký prostor, takže teď si tu tak pohodlně žijeme. Sklady narostly a narostou spíše finančně. S neustálým rozvojem elektrokol roste také ocenění skladu při každé inventuře. 

Na jaký směr se především zaměřujete v elektrokolech – na doplňky, anebo celá elektrokola?

Ve velkoobchodě to hodně závisí na samotných značkách, které zastupujeme. S jakými přijdou novinkami a jakým směrem kráčejí. Velkou radost nám dělá Tern, který nejenže neustále inovuje své bezmotorové skládačky, ale v posledních dvou letech předvedl dvě velmi povedené elektrické verze s motorem Bafang a Bosch a na letošní rok připravil bombastické kompaktní semi-skládací nákladní elektrokolo Tern GSD, ze kterého jsem naprosto unešen. Českému trhu ještě asi bude chvíli trvat, než toto kolo pochopí, ale reakce odborníků jsou výborné a my z toho máme radost. I do budoucna chystá Tern novinky na poli elektro cyklistiky, takže to u nás už teď vypadá, že se budeme zaměřovat především na elektrokola, ale ve specifickém segmentu. A to nám sedí. To umíme a lidé to od nás čekají. V lehokolech jsme se na poli elektrokol usadili velmi dobře. Již dva roky montujeme elektropohony Shimano STEPS, které jsou v této kategorii kol standardem, a kombinujeme je nejen s řadícími systémy od Shimana, ale také se čtrnáctirychlostní převodovkou Rohloff, plynulým řazením Enviolo (dříve NuVinci) atd. Tím jsme unikátní a zákazníci to umí ocenit.

Jaké možnosti růstu jsou pro vás nejen v segmentu elektrických lehokol, ale i dalších alternativních dopravních (případně cargo) prostředků s elektrickými pohony?

Na českém trhu pro nás bude nosnou značkou právě Tern. Ten do budoucna připravuje novinky, které se budou zaměřovat na praktické využití kola a elektrokola především ve městech, což více než dobře zapadá do našeho portfolia a moc se na to těšíme. U lehokol je možností mnohem více. Rozvoj nákladních elektrokol nám určitě dává prostor k realizaci některých našich nápadů, ale posunout bychom se mohli také někam do prostoru mezi klasická elektrokola a motorové čtyřkolky. Náš model celoodpružené tříkolky se třemi 26” koly Ti-FLY X má ve světě úspěch a my si dokážeme představit jeho evoluci do čtyřkolové verze a případně i se silnějším motorem. Lákavá je i představa velmi lehkých elektrických autíček, která by byla poháněna částečně lidskou a částečně elektrickou silou a byla případně doplněná solárními panely. Právě s napájením baterií elektrokol prostřednictvím solárních panelů máme zkušenosti a i těch bychom v budoucnu chtěli využít. 

Před dvěma lety jste měli kromě značky Tern v portfoliu také francouzské e-biky Moustache, které jste pak předali jinému distributorovi. Uvažujete o přivedení nějaké nové značky na český trh?

Momentálně ne. Moustache byla dobrá zkušenost a vzhledem k tomu, že Tern pokračuje směrem, který se nám hodně líbí, neuvažujeme momentálně o ničem takovém. Zůstaneme raději na poli netradičních, ne úplně mainstreamových kol. Tam jsme doma. 

Předpokládáte, že do budoucna u vás bude převažovat sortiment týkající se elektrokol anebo elektrifikovaných dopravních prostředků, anebo spíše chcete váš segment lehokol zachovat převážně v klasické šlapací podobě?

Zde bych použil citát Jana Nerudy: „Kdo chvíli stál, již stojí opodál.“ V oboru lehokol už jsme to jednou zažili. Dříve byla lehokola převážně jednostopá a pak náhle přišly tříkolky. Firmy, které je do svých modelových řad nezařadily, už dnes nejsou mezi námi. My jsme to tenkrát zvládli a chtěli bychom to zvládnout i dnes. Takže se rozhodně držíme trendu, pracujeme na elektrifikacích našich lehokol a v těchto intencích přemýšlíme i do budoucna. Spíše se snažíme ukazovat rovněž nové možnosti, což je například ona terénní celoodpružená elektrotříkolka. Ta je ve světě lehokol unikátem. 

Děkuji za rozhovor!

gallery

Autor: Ondřej Vysypal, foto: AZUB

Více na www.azub.cz

PŘEDPLATNÉ