Dejte sbohem zpocenému oblečení, vyrazte do práce na elektrokole

3. 9. 2018

Dejte sbohem zpocenému oblečení, vyrazte do práce na elektrokole

Dojíždět do práce na kole se obzvláště v horkých letních dnech pojí s celou řadou potíží a nepříjemností. Tělo zbrocené potem, tmavé skvrny na oblečení, v horším případě také nepříjemný odér, to jednoho od cesty na kole spolehlivě odradí. Zda v takových situacích dokáže pomoci elektrokolo, na to se zaměřili výzkumníci z evropské centrály společnosti Shimano.


Vlna tropických veder, jež v uplynulých dnech a týdnech zasáhla téměř celý starý kontinent, dala mnoha lidem příležitost užít si venkovní aktivity skutečně naplno. V ulicích měst se rázem začalo objevovat o poznání více cyklistů a řada z nich využila slunných dní k tomu, aby se na kole přepravili do práce či za jinými povinnostmi všedních dní. Bohužel, dojíždět do práce na kole se obzvláště v horkých letních dnech pojí s celou řadou potíží a nepříjemností. Tělo zbrocené potem, tmavé skvrny na oblečení, v horším případě také nelibý odér, to jednoho od cesty na kole spolehlivě odradí. Dokonce i když máte možnost se v kanceláři osprchovat, věčné praní, sušení a přenášení oblečení vás brzy přestane bavit. Jelikož v posledních několika letech strmě stoupá obliba elektrokol, výzkumníci z evropské centrály společnosti Shimano se rozhodli zjistit, zda právě elektrokola mohou pomoci těm, kteří se do zaměstnání chtějí dostat pohodlně a pokud možno bez jediné kapky potu.

 

Jízdní kolo a elektrokolo na ostří nože

Jedna z prvních studií svého druhu si kladla za cíl změřit rozdíl mezi tím, jak se cyklista potí na běžném kole a jak na kole s elektrickou dopomocí, a to během obyčejné cesty do práce konané v libovolném evropském městě. Kromě objemu potu se výzkumníci zaměřili také na celou řadu dalších proměnných, jako je například výkon, tělesná teplota, srdeční frekvence či rozdíl v subjektivním vnímání zátěže. Účastníci výzkumu šlapali po dobu 30 minut v místnosti s teplotou 28 stupňů celsia nejprve na kole běžném a posléze na kole s elektrickou dopomocí. Konečné výsledky byly opravdu mimořádně zajímavé:  

  • jezdec na elektrokole se potil 3.1x méně než jezdec na běžném kole, což odpovídá přibližně 350 mililitrům potu,
  • jezdec na elektrokole měl cílovou tepovou frekvenci o 63 tepů za minutu nižší než jezdec na běžném kole,
  • jezdec na běžném kolem měl průměrnou tělesnou teplotu o 0.9 stupně celsia vyšší než jezdec na elektrokole.

 

Na oblečení jezdců na elektrokolech zanechal pot pouze malé či dokonce vůbec žádné stopy. Velmi nízká byla také úroveň jejich fyziologického stresu. Účastníci na běžných městských kolech měli oděv potem div ne promočený a míru námahy hodnotili jako spíše vysokou. Klíčové rozdíly mezi oběma skupinami tedy byly:

  • průměrná hodnota vnímání subjektivní zátěže byla u jezdců na elektrokolech označena známkou „lehké až snadné“ (1.6 bodu), u jezdců na běžných kolech pak známkou „těžké“ (4.1 bodu),
  • průměrná tělesná teplota byla u jezdců na elektrokolech 37.5 stupně celsia, u jezdců na běžných kolech pak 38.4 stupně celsia.

 

Rychleji, pohodlněji a bez jediné kapky potu

„Tato studie jednoznačně dokazuje, že elektrokola jsou skvělým dopravním prostředkem pro jízdu městem. S elektrokoly vybavenými naším systémem Shimano Steps E6100 můžete zůstat bez kapky potu dorazit na místo určení rychleji a pohodlněji než za využití mnoha jiných způsobů dopravy,“ poznamenal k výsledkům studie zástupce značky Shimano Pieter Vincent. Hlavní vědecký pracovník agentury Sports Science Jak Wilson na to konto dodává: „Zjištění této studie dokazují, že na elektrokole se mohou cyklisté dopravit do zaměstnání, aniž by se museli obávat nadměrného pocení či fyziologické námahy.“



PŘEDPLATNÉ