Dámská volenka

Domácí výrobce kol a elektrokol 4EVER ze severomoravské Studénky nám tentokrát na test dodal dámské elektrokolo. Byli jsme zvědavi, jak si jeho konstruktéři a návrháři poradili s tak komplexním zadáním, jakým je vyrobit e-bike pro ženy. Takový e-bike, co bude nejen fungovat, ale také dobře vypadat, líbit se na první dobrou, bude decentně-luxusní a přitom stále nenápadný, pokud možno vhodně doplní ženské oblečení jakékoli barvy, nabídne pohodlí, jednoduché ovládání, jemnou dopomoc motoru, bezpečnou jízdu a veskrze příjemné svezení s kvalitními komponenty. Dát dohromady takový stroj snů, použít kvalitní součástky a udržet se v rozumném rozpočtovém limitu, to je zadání, ze kterého by se zavařila hlava snad i týmu Elona Muska! Pojďme se podívat, jak se tohoto úkolu zhostila česká značka.

PRO DÁMSKOU POSTAVU

Dámská řada elektrokol 4EVER čítá dva modely – ESWORD ELITE LADY a ESWORD SPORT LADY. Liší se od sebe výbavou a také barevností. Můžeme hned na první pohled říct, že námi testovaná varianta ELITE má v barevném podání stříbrného základu a růžovo-zlatých linek skutečně luxusnější vzezření. Rám s integrovanou baterií má výrazný sloping a zkrácený rozvor, aby umožnil pohodlné usazení a uvolněnou pozici za řídítky bez zbytečného natažení a prohnutí krční páteře. Představec je krátký, takže nenutí e-bikerku příliš natahovat paže dopředu, ale naopak mít vše příjemně pod kontrolou. Možná bychom uvítali jeho větší sklon (teď má jen nepatrný úhel), tak aby se dala pro jezdkyně buď drobnějších, anebo naopak vyšších postav otočením představce docílit jak sportovnější pozice s nízko umístěnými řídítky, tak trochu pohodlnější a s výše posazeným řízením. To je ale samozřejmě věc, která se dá doladit s prodejcem anebo později individuálně podle potřeby.

POVEDENÝ RÁM

Samotný rám je vyroben z hliníkové slitiny a nabízí líbivou siluetu na pomezí sportovní agility a současně umírněné konzervativnosti. Přední část rámu je lehce přizvednutá kvůli zástavbě integrované baterie. Toto typické přední „nahrbení“ je potom kompenzováno výrazným slopingem. Kabeláž je vedena vnitřkem rámu a perfektně utěsněna, aby nikde nic neťukalo. Baterie se odemyká ve spodní části hlavní rámové trubky, kde je i plastovým víčkem krytý vstup pro nabíjení. Skloněná horní rámová trubka elegantně přechází v zadní stavbu s pěkně tvarovanými zadními patkami (na levé straně u brzdy najdeme i přípravu pro montáž stojánku). Líbí se nám design elektrokola kombinující výrazný stříbrný lak s růžovo-zlatými prvky a také zbývajícími černými komponenty a doplňky. Černou najdeme i na krytu baterie, pochopitelně na pláštích, vidlici a tak dále – vše spolu esteticky perfektně hraje. Z praktických doplňků také zmiňme, že rám má přípravu pro montáž zadního nosiče, pokud se majitelka tohoto elektrokola rozhodne výletovat „natěžko“. A nechybí ani otvory pro uchycení držáku na lahev, byť pouze ze spodní strany horní rámové trubky (v našem případě jsme instalovali subtilní držák systému Fidlock a zvolili lahev menšího objemu – jedná se o doplňkovou výbavu).

SILNÝ SPOŘÍNEK

Z osazení a komponentové skladby začněme motorem. Máme tu poslední generaci moderně vyhlížejícího a subtilního středového pohonu Bafang. Je ideáně zapracován do rámu a natočen tak, aby nebylo nutné příliš „přifukovat“ oblast středu. Motorová jednotka vyniká vysokým točivým momentem, jemnou přípomocí a tichým chodem. Překvapila nás i jeho hospodárnost, takže baterie 630 Wh je pro běžné vyjížďky a klidně i delší výlety naprosto dostatečná. Jeho cena je o něco nižší než cena „prémiových“ motorů, což výrobce chytře využil ke skutečně kvalitnímu komponentovému osazení. Pomiňme běžné pevné díly, jako jsou řídítka nebo sedlovka – zde se sáhlo po vlastní značce 4EX. O pohon se stará luxusní sada Shimano Deore s 11 rychlostmi a možností nejlehčího převodu se zadním pastorkem s 51 zuby. To už je dostatečné zpřevodování i pro ty dámy, které se rozhodnou šplhat až do nebes… Vpředu pracuje vzduchová vidlice Suntour, která se dá příjemně nastavit a pro běžnou zátěž sportovních a klidně i intenzivních jízd bohatě stačí. Má navíc také dálkové zamykání z řídítek u pravého gripu. Na opačné levé straně najdeme drobný ovladač motoru Bafang i s displejem, na němž vidíme veškeré potřebné údaje včetně zvoleného režimu přípomoci motoru. Velmi pohodlné svým tvarem, šířkou i polstrováním je sedlo od Selle Royal s ergonomickým otvorem. Tento model má navíc nenápadné reflexní zadní a boční odrazové plochy, což považujeme za skvělý doplněk k pasivní bezpečnosti a viditelnosti cyklistek v provozu, přitom na denním světle to nijak neruší a k designu kola se hodí.

JÍZDA

Před prvním vyjetím aktivujeme baterii tlačítkem na rámu a potom motor zapneme na řídítkovém ovladači. Pro pohodlné a správné usazení je nutné předem nastavit výšku sedla, a už teď víme, že k úplné spokojenosti uživatelek by zde mohla být i teleskopická sedlovka. Je to nejen „chytrý“ komponent usnadňující sjezdy ve složitém terénu, kde je potřeba přenášet těžiště a jít za sedlo, ale dokáže také zpříjemnit nasedání a sesedání z kola. Pochopitelně by to navýšilo cenu, která je zde zkrocena do rozumných mezí vzhledem k hodnotě, kterou získáváme. Řídítka se drží dobře, gripy jsou pohodlné a díky krátkému představci je vše pod větší kontrolou. K pocitu jistoty a stability přispívají rovněž kola o průměru 29“. Jsou obuta do obyčejnějších pneumatik Schwalbe Smart Sam, u kterých je potřeba dávat si pozor zejména v lese a na pasekách na nechtěný průraz anebo chycení silnějšího trnu – dle našich zkušeností a počtu oprav k tomu tento model mírně inklinuje, na druhou stranu na asfaltu anebo polních cestách a loukách jede velmi pěkně, jemný vzorek podrží a odvalování je dobré. Šířka plášťů je akorát na to, aby nepůsobily příliš mohutně, ale současně dokázaly utlumit přenosy nerovností a vibrací do rámu. Záběr motoru je okamžitý a už od prvního stupně nejmenší přípomoci je jízda velmi příjemná až návyková. Překvapilo nás, jak je Bafang v této nejnovější podobě skutečně tichý a jenom si tak spokojeně bzučí. S vyjetím těch nejstrmějších stoupání není problém, nad e-bikem je možné pracovat s těžištěm a přizpůsobit se terénu. Sjezdy jsou bezpečné a brzdy dostatečně dimenzované, i ve vyšších rychlostech je elektrokolo stabilní a nijak vás nezradí, jen je potřeba pamatovat na to, že pevná zadní stavba má své limity a nedokáže pohltit díry ani kořeny.

VERDIKT

Jestliže jsme se v úvodu zamýšleli nad tím, zda je možné stvořit povedené dámské elektrokolo, tak odpověď je, že určitě ano. V podobě testovaného modelu ESWORD od značky 4EVER se jeden takový ideál na každodenní radovánky anebo občasné výlety dokonce zhmotnil a vidíte jej na fotkách. K dokonalosti si ho může každá uživatelka ještě doladit drobnými komponenty a doplňky, zvonkem počínaje a dětskou sedačkou konče, aby byla maximálně spokojena. Souhra, vyváženost a neošizený základ jsou pevné základy, na kterých tento e-bike stojí. Na nich se dá dále stavět…

Text: Pavel Nekvinda, Jana Vémolová, foto: Pavel Urbášek

 

SPECIFIKACE 4EVER ESWORD ELITE LADY

Cena: 69 990 Kč

Rám: Alu E7005 BOOST + integrovaná baterie

Vidlice: Suntour XCR34 29B AIR, 15 mm osa, 100 mm zdvih, dálkový lock-out

Motor: Bafang M500 (95 Nm)

Displej: Bafang DP C231, BT

Baterie: integrovaná 36 V / 630 Wh

Nabíječka: 42 V / 3 A)

Převodník: BF Maxdrive E-bike, 38 zubů

Řazení: Shimano SL-M5100, 1×11 rychlostí

Přehazovačka: Shimano Deore RD-M5100, 11 rychlostí

Kazeta: Shimano CS-M5100, 11-51 zubů

Řetěz: Shimano CN-HG600

Brzdy: Shimano BR-MT201 (180/160)

Náboje: Shimano, BOOST 15 a 12 mm

Ráfky: Mach1 Neo Disc 29″

Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,25“

Pedály: Union SP-600

Řídítka: 4EX sand blasted 720 mm

Představec: 4EX sand blasted

Sedlovka: 4EX sand blasted

Sedlo: Selle Royal ST5 Flow

Hmotnost: 23,5 kg

Velikost: 17“

Výrobce a distributor: www.4ever.cz

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one