Další hráč na trhu

Další hráč na trhu

Nový ambiciózní hráč na trhu s elektrokoly hodlá výrazně promluvit do prodejů v Česku i na Slovensku. Odstartoval kampaň a současně prodej nového sortimentu koncem listopadu ve všech svých 56 prodejnách na českém území a v 18 na Slovensku. Tím hráčem je společnost Mountfield, která uvedla na trh novou značku e-biků MTF.

Ačkoli elektrokola od prodejců autodílů anebo zahradního nábytku, bazénů a sekaček narážejí na předsudky a nedůvěru těch zákazníků, kteří jsou zvyklí nakupovat v cykloprodejnách, nelze zavírat oči a dělat, že tu s námi nejsou. Plánovaný cíl 20 tisíc prodaných kusů elektrokol MTF v příštím roce je ambiciózní, ale nejspíš nikoli nereálný. Toto číslo může znamenat asi čtvrtinu celkového objemu trhu v roce 2019 (odhad), což rozhodně není málo.

Na jedné straně mohou být současní prodejci elektrokol klidní – Mountfield jim nevysaje jejich tradiční zákazníky, ale je předpoklad, že zaujme spíše masu svých stávajících spotřebitelů, kteří primárně v bike shopech a prodejnách elektrokol ani nenakupují. Na druhou stranu je dobré připustit si, že nový konkurent trochu ubere každé značce a každému obchodu. Takže konkurence opět naroste a těžit z toho může zákazník. Že budou ceny nasazeny hodně nízko, s tím se musí ostatní obchodníci smířit.

Abychom o plánech firmy a její strategii pouze neteoretizovali a nedohadovali se, vypravili jsme se zjistit podrobnosti přímo do centrály Mountfieldu na jižním okraji Prahy. Jakub Danačík, šéf e-bikové sekce a autor celé kolekce, nám ochotně odpovídal.

Kolik modelů elektrokol má nová kolekce Mountfield, v jakých kategoriích a v jakém cenovém rozpětí?

Celkem má 45 modelů – 23 modelů ve dvou rámových velikostech a k tomu jedno skládací elektrokolo. Nabídkou jsme obsáhli všechny kategorie: horská, krosová, trekingová, městská a skládací elektrokola. Ceny startují na 19 990 Kč a top modely vyjdou na 42 990 Kč. Od jara 2019 navíc přibydou do sortimentu také elektrokola s prémiovými motory Bosch Performance CX Line s PowerTube baterií. Jejich ceny budou zveřejněny v lednu. Již nyní však můžeme prozradit, že se naši zákazníci – ve srovnání s konkurencí – mají na co těšit.

Jaké pohony a baterie jsou použity?

Používáme zadní nábojové motory Bafang a středové motory Bafang MAX Drive, jejichž špičková kvalita je českým a slovenským zákazníkům dobře známa. U všech modelů máme výhradně značkové baterie Samsung.

Pod jakou značkou elektrokola prodáváte?

Pro elektrokola jsme v Mountfieldu zaregistrovali značku MTF. Všechna elektrokola jsou vyvedena v moderním designu a postavena na rámech, které si sami navrhujeme. Pod značkou MTF prodáváme také kompletní nabídku cyklopříslušenství, včetně dresů a dalšího oblečení od renomované české firmy KALAS.

Kde realizujete montáž elektrokol, případně odkud je dovážíte?

Všechna jsou kompletována výhradně v zemích EU, konkrétně v Itálii a České republice. Na kvalitu montáže osobně dohlížíme a před zavedením do prodeje jsme všechny modely pečlivě testovali, a to i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Co bylo hlavním impulsem pro zařazení elektrokol do nabídky Mountfieldu?

Jízdní kola nejsou v Mountfieldu úplnou novinkou. Společnost se této komoditě v minulosti věnovala již 10 let a po několik roků byla s 30 000 prodanými koly ročně lídrem trhu. Nyní se po krátké odmlce vracíme, a to s elektrokoly. Vnímáme je jako velkou výzvu, protože registrujeme jejich masivní rozmach po celém světě. A věříme, že jsme na českém i slovenském trhu schopni prorazit díky špičkové kvalitě za opravdu výjimečné ceny.

Věnovala se firma vlastnímu vývoji a najala nové lidi, anebo si vytvoření a vyrobení kolekce zadala u nějakého externího subjektu?

Všechna elektrokola jsme si navrhovali sami. Jejich výroba probíhá pod dohledem bývalých profesionálních cyklistů i předních odborníků ze světa elektrokol, takže jsou ve vynikajícím stavu jak po stránce funkčnosti cyklistických komponentů, tak po stránce sladění pohonu, baterie a ovládání.

Jedná se o jednorázový pokus, anebo už nyní víte, že elektrokola budou mít v nabídce Mountfieldu stabilní místo?

Elektrokola rozhodně vnímáme jako dlouhodobý projekt a tento segment plánujeme neustále rozvíjet. Již nyní usilovně pracujeme na kolekci 2020, což je asi jasný důkaz. Chceme být vnímáni jako standardní cykloznačka, jako výrobce elektrokol.

Můžete prozradit objem výroby, respektive počet elektrokol mířících do prodeje a váš obchodní cíl?

Protože jsou ceny elektrokol MTF výrazně nižší než u kvalitativně srovnatelných modelů na trhu, věříme, že cíl prodat 20 000 elektrokol ročně je rozhodně splnitelný.

Připravovali jste na tento nový artikl vaše prodejní místa a personál?

Všechny naše prodejny (56 v Česku a 18 na Slovensku) jsme přizpůsobili expozici elektrokol. Ve všech je vystavena kompletní nabídka elektrokol MTF. Snažili jsme se vytvořit jakýsi ostrov cyklistiky, de facto shop in shop, mezi zahradní technikou nebo bazény. Co se týče kvalifikovaného personálu, prodejní technici prošli v uplynulých měsících několika školeními. Řada z nich navíc v Mountfieldu pamatuje prodej klasických jízdních kol a netají se tím, že na elektrokola se vyloženě těší a jsou pro to zapáleni. 

Budou tedy dostatečně erudovaní i v oboru elektrokol?

Ano, protože naši technici detailně znají všechny modely, měli možnost je také testovat a jsou připraveni pomoci vybrat zákazníkovi elektrokolo přesně podle jeho představ a požadavků. V rámci prodejen bude vždy určen pracovník, který bude mít na starosti segment elektrokol, a zpravidla se bude střídat ještě s druhým kolegou, aby si mohli vyměnit role a jeden být v servisu a druhý mezi lidmi na prodejní ploše a potom zase naopak. Je to pro ně novinka, ale jsou dobře připraveni. Budeme jejich práci kontrolovat, a to i pomocí mystery shoppingu.

Zajišťujete kompletní prodejní i poprodejní servis přímo v prodejnách, anebo na to máte smluvní partnery?

Ve všech našich servisních centrech v ČR i na Slovensku poskytujeme garanční servis zdarma. Všechny servisy disponují nejmodernějším vybavením na komplexní servis elektrokol včetně diagnostiky elektromotorů a baterií – jen do vybavení těchto servisních koutků šlo asi 15 milionů korun. Rovněž všichni zaměstnanci servisu prošli rozsáhlým odborným školením. Takže na elektrokolech MTF není nic, co bychom neuměli opravit.

Plánujete elektrokola MTF nabízet pouze ve vašich prodejnách, anebo uvažujete ještě o nějakém dalším distribučním a prodejním kanálu?

Kromě prodejen Mountfield je možné všechna elektrokola zakoupit i v našem e-shopu (www.mountfield.cz a www.mountfield.sk). Na naše elektrokola už také registrujeme řadu poptávek z obchodní sítě od běžných cykloprodejen, ale zatím plánujeme prodávat pouze prostřednictvím naší distribuční sítě a starat se o naši značku sami.

Máte obavy, aby se značka MTF uchytila a byla zajímavá pro dostatečný počet lidí?

Obavy tohoto typu nemám, protože jsem přesvědčen, že máme nejlepší produkt v poměru ceny a výkonu na trhu. Chápu, že spousta lidí má svého preferovaného prodejce anebo oblíbenou značku, takže to náš zákazník nebude. Ale to nevadí, protože těch dalších potenciálních zákazníků je opravdu dost. Míříme především na věkovou kategorii 50+. A snažili jsme se vytvořit takové prodejní a servisní zázemí, aby byli zákazníci spokojeni a prodej elektrokol v Mountfieldu byl na vysoké úrovni.

Děkuji za rozhovor.

gallery

Autor: Ondřej Vysypal, foto: Mountfield

PŘEDPLATNÉ