Cargo šílenství ve Frankfurtu

Malé ohlédnutí za novinkami v segmentu nákladních elektrokol a výběr ze zajímavých cargo strojů na letošním ročníku veletrhu Eurobike ve Frankfurtu.

Na rozpálené půdě červencového Eurobiku se potkali snad všichni, kdo mají co říct při budoucím vývoji dopravy na malé vzdálenosti. Velmi se mi líbilo heslo, které v podstatě prostupovalo celou akci, jakkoli s tím někdo nemusí souhlasit. Konkrétně „From Bicycles to Mobility“. Ano, tento veletrh už není a nebude výhradní přehlídkou pro nadšence do jízdních kol. Ve stále větší míře se tu prezentují řešení budoucí dopravy primární části populace ve městech. Pojďme se podívat na zásadní trendy, které budeme, jak pevně doufám, zanedlouho potkávat také v ulicích našich měst a na cyklostezkách po celé zemi.

 

Více je více. Svět nákladních kol se rozděluje na ta, která jsou určena pro osobní dopravu (tedy na přepravu dětí nebo i dospělých a jejich nákupů), a pak také velkou skupinu kol určených pro podnikání. Logistické firmy, které chápou obrovské úspory nákladů a času vzniklé využitím nákladních chtějí větší kapacity a více prostoru! Takže jsme svědky zvětšování už tak velkých rozměrů některých cargo kol – až se někdy zamýšlíme nad tím, jestli se to ještě vůbec vleze na ulici. Tomuto trendu jde naproti jeden z nejznámějších zástupců kategorie, značka Urban Arrow, a to konkrétně se svým novým modelem Tender Post & Parcel 800 s rozměry 1,62 x 95 x 1,9 metru, objemem 800 litrů a nosností 300 kg. Ten největší model pak má objem až 1200 litrů. Bude to stačit?

 

Opravdu to má maximálně 250 W jmenovitého výkonu? Zaznamenal jsem zahájení opatrné diskuze o tom, že nákladní elektrokola pravděpodobně nesplňují tuto výjimku z – podle mě nesmyslného – Nařízení EU o schvalování dvou a tříkolových vozidel č. 168/2013. (více k tomu najdete na www.ekolo.cz/legislativa). To je markantní především u Heavy tříkolek nad 130 kg nákladu, pro které se již delší dobu chystá specifická legislativa, která by měla vycházet z německé normy DIN 79010 řešící Požadavky a zkušební metody pro jednostopá a vícestopá přepravní kola a nákladní kola. Nebo si fakt myslíte že vám v Karlíně Rohlík veze váš nákup na klasickém elektrokole? Nový MovR3 od německé firmy Rytle uveze až 180 kg a asi dva kubíky nákladu, a přesto výrobce prohlašuje, že jeho dva nábojové motory disponují celkovým výkonem 250 W. Vtipné.

Budoucnost má dvě, tři nebo snad čtyři kola? I když se tomu trochu podvědomě bráníme, tak čtyřkolová elektrokola, která mohou někomu asociovat malé automobily, právě startují. Zakladatel norské firmy Podbike a kamarád Per získal na 7 let dostatek financí, aby připravil model Frikar do sériové výroby. Aktuálně mají přes 3200 předobjedávek a první „městská kola“ by se měla začít dodávat v Německu a Belgii na začátku příštího roku. Samozřejmě, že v tom taky musíte šlapat, ale je to příjemné, jednoduché a nečekaně mrštné vozítko.

Stromek se musí ohýbat, dokud je mladý, a to samozřejmě platí i o dopravě na kole. Clamber je již zavedený dodavatel osobních nákladních e-tříkolek (k dostání například na www.cargobike.cz). V nabídce má především elektrokola, která jsou montována pro EU v nové polské továrně. Na výstavu s sebou vzali i dva pěkné juniorské a pouze šlapací modely a po celou dobu veletrhu jich bylo všude plno. Když jsem s majiteli řešil, jestli je to jenom propagační záležitost, tak odpověděli že nikoliv. Vzhledem k obrovské popularitě plánují tyto dětské mikro-cargo tříkoly začít nabízet na několika evropských trzích.

 

Součástí Eurobiku bylo také svolání prvního oficiálního mezinárodního mistrovství cargo kol. Vše bylo dokonale zorganizované, byly vyhlášeny kategorie mechanických i elektrických kol a slušně obsazeny byly i dámské rozjížďky. Závod spočíval jednak v rychlosti projetí relativně technicky náročné dráhy plné zatáček, ale též v naložení přepravky, basy s lahvemi vody a skládací židle a opětovné vyložení z kola. A zde samozřejmě měly navrch cargo modely s velkým ložným prostorem. Já bohužel sedlám nejmenší model typu bakfiets s relativně miniaturní korbou, takže jsem měl s nakládáním problémy a nutné jištění nákladu gumicukem mě nepustilo do soutěžního finále. I tak to byl skvělý a divácky velmi atraktivní zážitek. Více se dočtete zde.

 

Protože jsou nákladní elektrokola docela těžká, a ještě navíc vozí náklad, tak spotřebují logicky více energie než běžné e-biky. A proto byli majitelé nákladních elektrokol nejčastějšími uživateli nabíjecí stanice umístěné v rámci velkého cyklo parkingu u hlavní brány veletrhu. Tento nabíjecí hub byl pro Eurobike sponzorsky realizován českým start-upem Powerbox.one a nabízel kapacitu až pro osm desítek najednou nabíjených elektrokol.

Pokud vás téma nákladních elektrokol a obecně elektromobility zajímá, přijměte pozvánku na specializovanou akci International Cargo Bike Festival (ICBF), která se bude konat na konci října (27.–29.10.) v areálu EXPO Haarlemmermeer, což je mezi Amsterdamem a Haarlemem v Nizozemí, jako součást WeM www.worldofemobility.com.  Jestliže tuto akci nebudete sledovat, nevadí – můžete se těšit na naše zpravodajství!

Text a foto: Jakub Ditrich

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Kategorie článků

E-bike od a do z

Aktuální číslo

Sledujte nás

Doporučujeme

roadcycling.cz

electricbikers.cz

www.akumo.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

www.powerbox.one