Bývalý silniční profesionál Sean Yates pokračuje na elektrokole

20.03.2019

Bývalý silniční profesionál Sean Yates pokračuje na elektrokole

Důvodů, proč si pořídit elektrokolo, jsme vám v našem magazínu předložili desítky možná i stovky. I přesto si dnes znovu připomeňme, v čem třeba právě vám může elektrokolo pomoci. Inspirací budiž příběh Seana Yatese, někdejší britského silničního profesionála a účastníka slovutné Tour de France, který se díky elektrokolu mohl vrátit zpět do víru pelotonu.


Sean Yates začal svou kariéru v první polovině osmdesátých let a v dresu několik různých týmů absolvoval ty nejslavnější závody světa včetně notoricky známé Tour de France. Po dlouhých čtrnáct let patřil k nejlepším domestikům v pelotonu a za tu dobu pomohl svým kolegům hned k několika cenným vítězstvím. Ačkoliv cyklistiku vždy pokládal za čistě týmový sport a pro své kolegy neváhal obětovat své vlastní ambice,  i on sám se několikrát dokázal vyškrábat na pomyslný cyklistický vrchol. Na konci osmdesátých let ovládl časovku na Tour de France, zvítězil v jedné z etap Vuelta a España, kraloval dvěma dějstvím Tour de Belgium a ze stejného podniku si odvezl cenu pro vítěze celkového bodování. V polovině devadesátých let se stal teprve třetím britským jezdcem, který přes hlavu přetáhl žlutý dres vedoucího závodníka Tour de France. Po dlouhém úniku se do čela závodu dostal o pouhou jednu vteřinu.

Po konci kariéry se věnoval práci zahradního architekta a ve volných chvílích nadále závodil na amatérské úrovni. Po třech letech se k profesionální cyklistice vrátil, tentokrát však ne v roli aktivního závodníka, ale v pozici manažerské. Jako sportovní ředitel ve stáji Tinkoff Saxo vedl a řídil taková jména jako Peter Sagan nebo Alberto Contador. V tu dobu už jeho život ovlivňovala akutní srdeční porucha, zčásti způsobená roky strávenými v cyklistickém balíku. Kvůli defektu atrioventrikulárního kanálu, jenž vyvolává poruchu srdečního rytmu, takzvanou fibrilaci síní, již na kole nemohl jezdit tak jako dřív. Ztráta čerpací schopnosti síní vedla v tomto případě ke zpomalenému toku krve, což se významně projevovalo právě při sportovním výkonu. Typickým projevem je zde nevýkonnost, zadýchávání se či nadměrné pocení. Sean ze svých nohou nedokázal vymáčknout víc než sto pětasedmdesát wattů, což v porovnání s jeho obvyklou výkonností znamenalo opravdu razantní pokles.



S ohledem na stav svého srdce a s ním spojenou omezenou výkonnost Sean zcela přehodnotil svůj pohled na cyklistiku. Třebaže se jen stěží dokázal přehoupnout i přes opravdu mírná stoupání, stále snil o tom, že se jednou vrátí na dohled alpským či pyrenejským průsmykům, které coby aktivní cyklista tolik miloval. Právě tato touha jej přivedla na stopu silničním elektrokolům, a konkrétně pak ke spolupráci s britskou značkou Ribble. V současné době Sean jezdí na modelu Endurance SLe s karbonovým rámem a vidlicí, zadním nábojovým elektromotorem a téměř dokonale integrovanou baterií. S tímto strojem se v loňském roce dokázal bez potíží vyvézt do vrcholových partií Pyrenejí, aby spolu se svou ženou a pětiletou dcerou sledoval dojezd jedné z horských etap Staré dámy. Od návratu do sedla ho nezrazovali ani lékaři, ti ho naopak v jeho boji naplno podpořili. Při zapojení zdravého selského rozumu jízda na elektrokole rozhodně neškodí, ujišťovali ho.

Sean dnes patří k největším zastáncům a propagátorům elektrokol a na poznámky o podvodnících reaguje prostým mávnutím ruky. „Ne, není to jako jízda na motocyklu. Elektrokolo poskytuje pouze nepatrnou, a co víc, naprosto kontrolovanou dopomoc převážně pro jízdu do kopce. Díky tomu mohou ke sportu přičichnout i lidé, kteří by jinak nemohli,“ vzkazuje všem odpůrcům. „Pokud žijete v kopcovatém terénu, vážíte sto kilo a cyklistiku jste nikdy nedělali, díky elektrokolu můžete vyrazit ven, shodit nějaké to kilo a po pár měsících klidně přesednout na běžné silniční kolo.“ Sám Yates je ostatně zářným příkladem toho, jak může elektrokolo pomoci změnit život k lepšímu či jej alespoň vrátit do zajetých kolejí. Bez elektrokola by mohl v osmapadesáti letech na cyklistiku zapomenout. Místo toho jezdí na kole každý den a i nadále se může naplno věnovat se tomu, co bylo tolik let jeho zaměstnáním, vášní a současně i největším koníčkem.



PŘEDPLATNÉ