Brno se připojí k projektu Hyperloop

18.01.2017

Brno se připojí k projektu Hyperloop

Už koncem října 2016 rada města Brna vzala na vědomí záměr navázat spolupráci se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT) a hlavním městem Prahou ve snaze ověřit proveditelnost výstavby technologie Hyperloop mezi městy. V nejbližších dnech brněnský primátor a jihomoravský kraj podepíší s HTT smlouvu o spolupráci.

Vedení města absolvovalo již minulý rok schůzku ohledně možné spolupráce na vývoji technologie Hyperloop na území města Brna a Jihomoravského kraje. Impulzem k jednání byla potřeba urychlit spojení mezi Brnem a třemi klíčovými nejbližšími evropskými metropolemi – Vídní, Bratislavou a Prahou.

„Hyperloop není pouze novým způsobem přepravy, který v ideálním případě umožňuje cestování rychlostí kolem tisíce kilometrů v hodině. Důležité pro Brno je hlavně zapojení místních talentů, vědců a začínajících podnikatelů do vědecko-průmyslové komunity okolo Hyperloopu, ta je už nyní celosvětově poměrně velká,“ uvedl náměstek pro Smart City Jaroslav Kacer.

Studie proveditelnosti, která by měla odpovědět na základní otázky týkající se vybudování a provozu Hyperloopu, by byla financována napůl společností HTT a napůl oběma městy. Na leden 2017 je v Brně naplánována odborná konference k vysokorychlostním tratím a Hyperloopu, které by se měli zúčastnit zástupci města, centrálních národních institucí, univerzit, start-upové komunity i společnosti Hyperloop Transportation Technologies.

Koncept vysokorychlostní přepravy Hyperloop představil v roce 2013 podnikatel Elon Musk. Spočívá v pohybu dopravních kapslí v podtlakových tubusech, které mohou být umístěny na pylonech, případně v podzemních tunelech.

Muskův návrh počítá s přepravou malých kapslí pro několik pasažérů, popřípadě i pro osobní vozy či náklad, které by se na vzduchovém polštáři pohybovaly rychlostí max. 1200 km/h uzavřeným tubusem. Samotný pohyb zajistí řada lineárních urychlovačů umístěných na stěnách tubusu.

Spojení dvou největších měst ČR by se zkrátilo ze současných dvou a půl hodiny na přibližně čtvrthodinu. Prioritou v rámci spolupráce se společností HTT bude aktivně zapojit zdejší univerzitní i podnikatelské kapacity.

Cílem je propojení místních brněnských firem, startupů, univerzit či vědeckých center, které mohou pro tuto technologii dále vytvářet nová chytrá řešení. I v případě, že by se projekt vyvinul jinak, město Brno by mohlo uplatnit nové technologie v jiných oblastech.

Očekávané náklady na stavbu 1 km dopravního systému Hyperloop činí 300 mil. Kč. Podobnou dohodu jako plánuje Brno už dříve uzavřelo Slovensko. Teoreticky tak bude připravena půda pro spojení Brno-Bratislava a do budoucna i Praha-Bratislava, případně dál.

Vzhledem k tomu, jak v ČR pokračuje plánování vysokorychlostní železnice, ale nelze očekávat rapidní postup ani v oblasti systémů Hyperloop. Jejich vývojem se navíc ve světě zabývá několik společností, kromě HTT také například Hyperloop One, která už u Las Vegas staví testovací dráhu.

Článek dodal server www.hybrid.cz. HYBRID.CZ

gallery

PŘEDPLATNÉ