Bezduše bezpečně a spolehlivě s vložkou Pepi‘s Tyre Noodle

2. 1. 2019

Bezduše bezpečně a spolehlivě s vložkou Pepi‘s Tyre Noodle

Bezdušové systémy, moderní způsob, kterak dát navždy sbohem běžným cyklistickým duším, se v současné době těší mimořádné oblibě. Důvodů existuje hned několik, za všechny zmiňme vyšší odolnost vůči defektům, nižší valivý odpor a v neposlední řadě také vyšší přilnavost danou možností vozit o trochu nižší tlak.


Z výhod bezdušových systémů mohou přirozeně těžit také uživatelé horských elektrokol. Problémem je v tomto případě vyšší hmotnost elektrokol, která při použití opravdu nízkých tlaků zvyšuje riziko úniku vzduchu či vysvléknutí pláště. S vyšší hmotností roste také nebezpečí poškození ráfku, typicky při nešetrném přejezdu ostrých nerovností. Jak tedy postupovat?

Řešení naštěstí není nijak složité. Vše spočívá v instalaci pružné pěnové vložky, která ráfek spolehlivě ochrání před poškozením a která také výrazně snižuje riziko vysvléknutí pláště při ostrém průjezdu zatáčkami. Výrobců, kteří podobná řešení nabízejí, je dnes na trhu celá dlouhá řada. My jsme si na zkoušku vybrali vložku Pepi’s Tyre Noodle z portfolia značek společnosti Schindler.

O co se jedná

Ráfková vložka Pepi’s Tyre Noodle je vyrobena z pružného pěnového materiálu. Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že se jedná o běžnou pěnovou izolační trubku, skutečnost je o poznání složitější. Výrobce vyzkoušel mnoho různých variant, se složením a hustotou materiálu laboroval tak dlouho, dokud s výsledkem nebyl stoprocentně spokojený. Každý nový nápad ihned vyzkoušel v terénu, a to jak na běžných trailech, tak i na nejnáročnějších sjezdových tratích. Povrch vložky pak výrobce opatřil ochrannou igelitovou vrstvou, která zaručí, že pěna nenasákne těsnící tmel, zbytečně  neztěžkne a uchová si požadované vlastnosti po celou dobu své životnosti.

Součástí základního balení je kromě vložky pro přední a zadní kolo také pár bezdušových ventilků se speciální drážkou pro bezproblémové nahuštění pláště. Vložka Pepi’s Tyre Noodle je k dostání pro všechny tři nejrozšířenější průměry zapletených kol, a to vždy v několika různých velikostech odstupňovaných podle vnitřní šířky ráfku. Jednotná maloobchodní cena byla českým dovozcem nastavena na velice zajímavých 1299 korun. Více na www.mojekolo.cz.

Instalace

Zatímco u konkurence při instalaci pravděpodobně narazíte na tuhý odpor, v případě námi testované varianty nejde o nic, co byste nezvládli za použití běžných plastových montpák. Ti šikovnější se pak dokonce obejdou i bez použití nářadí. Při montáži postupujeme stejně, jako bychom pracovali s běžnou duší s tím podstatným rozdílem, že místo duše použijeme právě pružnou pěnovou vložku. Díky igelitovému povrchu vložka snadno vklouzne do ráfku a stejně nekomplikované je také finální usazení pláště do patek ráfku. Nespornou výhodou je také to, že i u plášťů s volnými patkami si při použití ráfkové vložky místo kompresoru vystačíte s běžnou dílenskou pumpou.

Panikařit nemusíte ani v případě, že v terénu přece jen prorazíte a vložku potřebujete vyndat z ráfku ven. Vazký těsnící tmel je v tomto případě váš nejlepší pomocník a především jeho zásluhou jde vše doslova jako po másle. Díky nenasákavému materiálu z vložky jednoduše setřete zbytky těsnícího tmelu a uložíte ji do batohu pro další použití. Jak jsme se sami přesvědčili, krátkodobé přehnutí materiálu nijak zásadně neublíží.

V terénu

Za jízdy si přitom přítomnosti ráfkové vložky nejspíš vůbec nevšimnete. Nečekejte razantní změnu jízdních vlastností  ani nic podobného. Občas je možné zaslechnout, jak se vložka v ráfku pootočí, například při prudkém brzdění nebo jiném ostrém manévru. V tomto případě se však nejedná o nic, co by vás mělo jakkoliv znepokojovat. V čem tedy spočívá její kouzlo?

S vložkou uvnitř ráfku získáte jistotu, že v případě nešetrného přejezdu nerovností neprocvaknete plášť, ani nepoškodíte či rovnou nezničíte ráfek. V ostrých zatáčkách se již více nebudete stresovat možného vysvleknutí pláště a budete si naplno užívat každičký milimetr trailu. Rázem můžete jezdit ostřeji, a případně i maličko ubrat na tlaku vzduchu, abyste získali o trochu přilnavosti navíc.

Pokud plášť v náročném terénu přece jen prorazíte, s vložkou můžete pokračovat v jízdě i několik set metrů bez nejmenších obav z poškození ráfku. Opravu tak můžete řešit na místě k tomu vhodném, a ne přímo na trailu, kde byste mohli ostatní cyklisty nemile překvapit. V nouzi nejvyšší pak s prázdným pláštěm můžete absolvovat i několik kilometrů jízdy, typicky pokud zůstanete trčet uprostřed ničeho bez jakéhokoliv nářadí. Přestože taková jízda není kdovíjak příjemná, zadní kolo v náklonu nepříjemně plave, do cíle s trochou štěstí dorazíte, aniž byste museli drahý plášť či ještě dražší ráfek definitivně odepsat.

Závěrečný verdikt

Pokud si i na elektrokole chcete užívat výhod bezdušových plášťů, ráfková vložka Pepi’s Tyre Noodle představuje dokonalé řešení, kterak předejít všemožným problémům spojeným s jejich provozem. Ať už hovoříme o vysvléknutí pláště v zatáčce, nebo o poškození ráfku vlivem až příliš agresivní jízdy, ve všech těchto případech vám ráfková vložka dokáže doslova zachránit krk. Do povinné výbavy by Pepi’s Tyre Noodle měla patřit zejména u těch jezdců, kteří si v terénu neberou servítky a pro které není žádná výzva dostatečně šílená.


 

PRO

  • široký výběr velikostí
  • snadná a rychlá instalace
  • přívětivá cena v porovnání s konkurencí
  • spolehlivá funkce bez zásadních vlivů na jízdní vlastnosti

  

PROTI

  • mírně vyšší hmotnost porovnání s běžnými bezdušovými systémy

 


gallery

PŘEDPLATNÉ