Trek Powerfly na výletě v Alpách

4.1.2017

Trek Powerfly na výletě v Alpách

Zatímco za okny panují tuhé mrazy, dovolte nám, abych se vrátili do doby, kdy jsme ještě jezdili v krátkých dresech a slunce hřálo jako pominuté. V červnu loňského roku jsme navštívili švýcarské středisko Flims, abychom se zde blíže seznámili s e-biky Trek Powerfly 2017. Přivezli jsme spoustu dojmů a zajímavých fotek, které by bylo škoda nechat si pro sebe.

Zatímco pro některé výrobce jsou horská elektrokola pouhým doplňkem nabídky, jiní je považují za jakousi výkladní skříň a ukázku toho, co vše je v cyklistické branži možné. Lehké hliníkové rámy, chytré systémy odpružení a další technologická řešení, která změnila svět zubatých plášťů a širokých řídítek, se na jednom hřišti potkávají se stále dokonalejšími elektromotory a vším co s nimi souvisí. Do této skupiny výrobců patří také americký Trek, značka, která již od svého zrodu ve druhé polovině sedmdesátých let udávala trendy a která v letošním roce slaví čtyřicet let od svého založení.

Jedním z dárků, který si Trek pro své příznivce připravil, je zbrusu nová řada horských elektrokol jménem Powerfly. Trojice motorizovaných novinek, která do jisté míry vychází z klasických horských kol a přebírá veškeré jejich technologie, byla veřejnosti poprvé představena na konci měsíce června ve švýcarském horském středisku Flims. Místo, které ohraničuje mohutný kaňon řeky Rýna na jihu a hradba hřmotných třítisícovek na severu, nebylo zvoleno jen tak pro nic za nic. V jeho bezprostředním okolí se nachází na tři sta třicet kilometrů bikových stezek všeho druhu, kterým vévodí šest kilometrů dlouhý Runcatrail plný dřevěných lávek, klopených zatáček a větších či menších skoků.

Ochutnávka jak se patří

Než se odvážíme do terénu, v místním pivovaru nás čeká malá ochutnávka. Seznamovat se budeme nejen s výtečným pšeničným pivem, které stoupá do hlavy rychleji, než řeknete trek. Pozornost je třeba věnovat především nové řadě elektrokol Powerfly, která čítá jeden devětadvacetipalcový hardtail se zdvihem sto milimetrů vpředu a dvojici sedmadvacetipalcových celoodpružených kol se zdvihem sto třicet, respektive sto padesát milimetrů vpředu i vzadu. U vybraných specifikací se navíc můžeme těšit na široké pláště opatřené přízviskem plus.

Ačkoliv se od sebe jednotlivé modely v mnohém liší, sdílejí několik zajímavých technických řešení. Začít nemůžeme nikde jinde nežli u pohonných jednotek. Všechna kola řady Powerfly spoléhají na elektromotory Bosch Performance Line CX s výkonem dvě stě padesát wattů a maximální rychlostí podpory pětadvacet kilometrů za hodinu. Před nárazy a nečistotami je motor chráněn masivním hliníkovým krytem s integrovaným vedením bovdenů, o přísun elektrické energie se starají baterie s kapacitou pět set watthodin umístěné uvnitř předního rámového trojúhelníku.

Poznávacím znamením nových hliníkových rámů je oblast kuželovité hlavové trubky, v níž se v jeden mohutný celek sbíhají spodní a horní rámová trubka. Z dalších vychytávek nechybí přímé uchycení třmenu zadní kotoučové brzdy, vnitřní vedení bovdenů včetně ovládání teleskopické sedlovky, ani přední a zadní pevná osa standardu Boost o šíři sto deset, respektive sto čtyřicet osm milimetrů. Novinkou je systém Knock Block, jenž brání protočení řídítek, která by v případě pádu mohla nenávratně poškodit horní rámovou trubku.

Jak je u amerického výrobce dobrým zvykem, celoodpružené modely jsou vybaveny jednočepovým systémem zavěšení, který je pro dosažení co možná nejlepší funkce dodatečně přepákován hliníkovým vahadlem. Důležitým prvkem je zde takzvaný Active Braking Pivot, tedy čep umístěný přímo v ose zadního kola, díky němuž je odpružení plně aktivní za každé myslitelné situace. Součástí celého řešení jsou také na míru upravené tlumiče s rozšířenou vzduchovou komorou DRCV a technologií regresivního tlumení RE:aktiv.

Změny se dotkly také geometrie. Rámy jsou nyní delší, mají kratší zadní stavby a uvolněnější hlavové úhly. Konkrétně hovoříme o čtyři sta sedmdesát čtyři milimetrů dlouhých řetězových vzpěrách a hlavovém úhlu, jenž u nejdravějšího z celoodpružených modelů poklesl až na šedesát šest a půl stupně. U celoodpružených strojů si lze geometrii dále přizpůsobit, a to prostřednictvím otočného dílce Mino Link, který umožní snížit hlavový úhel o dalšího půl stupně. Stejným způsobem ovlivníte také výšku středového složení, v tomto případě hovoříme o rozmezí plus mínus šesti milimetrů.

Co se osazení týká, napříč všemi specifikacemi dostávají větší prostor odpružené vidlice s pětatřicetimilimetrovým průměrem vnitřních nohou a to samé můžeme říci také o řídítkách a představcích téhož průměru. Ve vyšších výbavách nalezneme osmirychlostní sadu SRAM EX1 s kazetou o rozsahu jedenáct až čtyřicet osm zubů, která je v mnoha případech doplněna o minimalistické vodítko řetězu. Setkat se můžeme také s další novinkou pro příští sezonu, kterou je teleskopická sedlovka Bontrager Drop Line se zdvihem sto pětadvacet milimetrů a dálkovým ovládáním z řídítek.

V nabídce nalezneme pětici hardtailů s označením Powerfly, čtveřici celoodpružených trailbiků Powerfly FS se zdvihem sto třicet milimetrů a konečně dvojici celoodpružených endur Powerfly FS LT se zdivem ještě o dva centimetry vyšším. Řada Powerfly FS LT bude k mání výhradně s plášti plusových rozměrů, stejné pláště budou k dostání také na vyšších modelech řady Powerfly FS. Ceny na českém trhu prozatím nejsou známy, více informací o nich přineseme již brzy na našich internetových stránkách.

Švýcarský Grand Canyon i bikeparkový Runcatrail

Poté, co jsme se s novinkami důkladně seznámili, nastala konečně chvíle, na kterou jsme všichni toužebně čekali. Osedlali jsme nablýskané celoodpružené trailbiky Powerfly 9 FS Plus, tedy stroje v nejvyšší specifikaci osazené plášti o rozměru dvacet sedm a půl plus, a co možná nejkratší cestou zamířili do terénu. První den nás čekala bezmála čtyřicet kilometrů dlouhá vyjížďka s převýšením dvou tisíc výškových metrů, která nás měla zavést do nejzajímavějších míst v okolí horního toku řeky Rýna. Oblast, která je v turistických průvodcích označována za švýcarský Grand Canyon, je prošpikována prudkými výjezdy a technickými sjezdy a jako taková se pro otestování trailbiku s elektrickou asistencí hodí přímo dokonale.

Již od prvních kilometrů náš, přibližně pětatřicet hlav čítající peloton zdolával stoupání, která bychom za řídítky běžných kol zvládli jen s vypětím všech sil. Elektromotory nám sice pomáhaly, to ano, nicméně s vědomím, co vše máme před sebou, jsme z nich nemohli vymáčknout maximum a museli si vystačit s druhým ze čtyř stupňů podpory. Prudké výjezdy střídaly strmé sjezdy, a tak to šlo po celý dlouhý den. Nestačilo je nenuceně přišlapávat a spoléhat se na sílu elektrické podpory. Člověk musel jet hlavou, jednotlivé režimy volit s náležitou rozvahou jinak hrozilo, že zůstane viset pár kilometrů před cílem. Pro ty z nás, kteří se až doteď domnívali, že se na elektrokolech šlapat nemusí, byla tato projížďka něčím naprosto novým. Díky elektromotorům jsme se dostali do míst, na která bychom se jinak na kole nepodívali, ale zadarmo to, dámy a pánové, tedy rozhodně nebylo. Všichni ti, kdož nad smyslem terénních elektrokol pochybovali, dnes dostali pořádnou lekci.

Naše kola pracovala po celou vyjížďku naprosto spolehlivě a kromě jednoho defektu nás nepostihlo nic, co by stálo za řeč. Pohonné jednotky pracovaly naprosto hladce, první záběr poskytovaly již po čtvrt otáčce klikami a výkon jim nechyběl ani v těch nejnáročnějších pasážích. Pokud chcete z podpory elektromotoru vytěžit maximum, i zde platí, že musíte především dobře řadit a správně pracovat s jednotlivými stupni asistence. Ovládání, které je v tomto případě součástí nového, výrazně zmenšeného informačního displeje umístěného na levé straně řídítek, je naštěstí stále nanejvýš intuitivní.

Pochválit musíme také kvalitně zpracovaný rám a především systém odpružení, který se se všemi nástrahami na trati vyrovnal se ctí. Při šlapání se pohupoval jen minimálně a v náročném terénu ochotně pracoval v celém rozsahu svého třinácticentimetrového zdvihu. Spokojenost panovala také s moderně pojatou geometrií, která kolu s narůstající rychlostí dodávala na jistotě. A právě ona jistota je tím, co v rychlých, neřkuli technicky záludných úsecích potřebujete především. Uřídit kolo, jehož hmotnost se limitně blíží k dvaceti kilogramům, zde vyžaduje jistou dávku zkušeností na straně jedné, případně koňskou dávkou obezřetnosti na straně druhé. Bez propracované geometrie, aktivního odpružení a silných brzd se v těchto okamžicích neobejdete, a konstruktéři Treku jsou si toho naštěstí velmi dobře vědomi.

Druhý den, těsně před tím, než jsme se definitivně rozjeli ke svým domovům, nás čekal ještě jeden malý bonbónek. Nebylo jím nic jiného, nežli výprava do místního bikeparku, kterému dominuje bezmála šest kilometrů dlouhý Runcatrail s nespočtem klopených zatáček, dřevěných lávek, terénních vln a větších či menších skoků. Nikomu nevadilo, že ve čtvrtek lanovka nejezdí. V sedlech elektrokol jsme si celou stezku mohli užít nahoru i dolů, a to vše bez špetky cizí pomoci. Jelikož před námi stálo pouhopouhých dvanáct kilometrů jízdy s převýšením okolo tisíce metrů, mohli jsme elektrické podpory využít naplno již od prvních chvil. Odměnou nám byl nevšední zážitek a přenádherný výhled do kraje, který nás čekal na konci stoupání. Co následovalo ve sjezdu, je jen velmi těžké popsat. Vězte, že dostat elektrokolo a koneckonců i jeho jezdce na samou hranici možností není v tomto terénu vůbec žádný problém, zvlášť když vám za zády supí takové hvězdy endura jako je Tracy Moseley nebo René Wildhaber, kteří se závěrečného dne taktéž účastnili. O vyhrocené okamžiky není v takovém sjezdu nouze, každou vteřinu a každý metr si však užíváte tak, jako by měl být poslední.

Dva dny strávené přímo v srdci Švýcarských Alp utekly jako voda, a tak nezbývá nic jiného, než se rozloučit. Novinky, se kterými americký Trek vyrukoval, nás ani v nejmenším nezklamaly a za jejich řídítky jsme si jak se patří užili. Jak je vidět, i v sedle elektrokola si lze parádně dobít baterky.

Více informacích o aktuálních i nových modelech značky Trek naleznete na webových stránkách českého dovozce www.trek-bikes.cz.

Text: Jakub Svoboda / Foto: Dan Milner; autor

 

gallery

PŘEDPLATNÉ

Aktuální číslo 6/2016

Číslo 6/2016 vyšlo 20. prosince.

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Doporučujeme...

 

 

www.bikestar.cz

www.bikeandride.cz www.bikeandride.cz

www.ebike.cz

www.kolopro.cz

www.mtbtrilogy.cz