Podobné stroje, ale různé motory!

16. 1. 2017

Podobné stroje, ale různé motory!

Haibike nám dal do testu dva podobně vybavené trekingové modely, každý s jinou pohonnou jednotkou. Povede si tedy lépe německý Bosch, anebo japonská Yamaha? Je lepší Haibike Xduro Trekking RX, nebo Haibike Sduro Trekking RC? Ochutnávka z připravovaného testu je zde!

Zatímco v zámoří se jim dlouhodobě příliš nedaří, na starém kontinentu se trekingová kola těší mimořádné oblibě. Řeč je o dvoukolových dříčích určených na cestování a jiná dobrodružství. Spolehlivě vás dovezou, kam jen si usmyslíte. Součástí jejich výbavy bývají zpravidla blatníky, nosiče, přední a zadní světla a samozřejmě také přední odpružená vidlice. Jak využít trekingové elektrokolo, na to se můžete zeptat jednoho australského páru, který podnikl dvaadvacet tisíc kilometrů dlouhou cestu s cílem zapsat se do knihy rekordů. Vše vyšlo naprosto dokonale, dál na elektrokole v rámci jedné cesty nikdo nikdy nedojel. Rekordní výprava trvala osmnáct měsíců a celá se obešla bez jakékoli podpory zvenčí kromě dobíjení baterií a nákupů či návštěv restaurací. Ubytování ve stanu, stravování z vlastních zásob, kola obalená zavazadly a každodenní dřina s bezmála čtyřicetikilovým přívěsným vozíkem za zády. Elektrokola, která byla na cestu použita, se od těch námi testovaných příliš neliší. Dvojice strojů Haibike Xduro Trekking si i s takto vydatnou porcí kilometrů poradila bez jakýchkoli problémů. Na podobnou cestu, jakou podnikl tento mladý australský pár, se odváží vydat jen malé procento aktivních cyklistů. Na druhou stranu nutno dodat, že nemusíte být zrovna dobrodruhy tělem i duší, abyste dokázali ocenit výhody kvalitního a dobře osazeného trekingového elektrokola. Haibike, německý výrobce známý velkorysou šíří své nabídky, nám poskytl příležitost, abychom porovnali dva podobně vybavené trekingové modely, každý s jinou pohonnou jednotkou. Povede si tedy lépe německý Bosch, anebo japonská Yamaha?

Ovládání pod drobnohledem

Ačkoliv pohonnou jednotku Bosch dobře známe, její jízdní výkony nás stále nepřestávají udivovat. Šedesát newtonmetrů točivého momentu dokáže vykouzlit úsměv na našich tvářích pokaždé zas a znovu. Ocenit musíme přehledný multifunkční displej, díky němuž máte veškeré informace o jízdě jako na dlani. Displej je velmi dobře čitelný a kromě stavu baterie zobrazuje také údaje o rychlosti, dojezdu, ujeté vzdálenosti a zařazeném jízdní režimu. Volit můžete mezi čtyřmi stupni asistence s označením Eco, Tour, Sport a Turbo. Po straně displeje pak vidíte také to, do jaké míry podporu elektromotoru skutečně využíváte a jaký převod máte zařadit, abyste svou jízdu dále zefektivnili. Yamaha má neméně povedený displej a také množství zobrazovaných informací zůstává víceméně totožné. Chybí ukazatel doporučeného převodu, bonusem je naopak obrazovka s údaji o rychlosti a kadenci. K využití jsou zde jízdní režimy Eco, Standard a Power. Tlačítkové ovládání na levé straně řídítek je v porovnání s německou konkurencí znatelně menší, na první dotyk však působí o něco pevněji a odolněji. Abychom se lépe orientovali v tom, kterou pohonnou jednotkou je to které kolo vybaveno, produktoví manažeři přišli s jednoduchým řešením. Všechny modely osazené elektromotorem Bosch nesou označení Xduro. Ty ostatní, jejichž základ tvoří elektromotor Yamaha, pak dostaly jméno Sduro. Zatímco Sduro Trekking RC má k dispozici hned dvacet převodů, Xduro Trekking RX si vystačí se systémem desetirychlostním. V obou případech hovoříme o sadách Shimano shodné kvalitativní úrovně Deore XT.

Výkon až v prvé řadě

Zatímco Bosch se může pochlubit výkonem tři sta padesát wattů (varianta pro americký trh – pozn. redakce) a točivým momentem šedesát newtonmetrů, Yamaha kontruje dvěma sty padesáti watty výkonu a sedmdesáti newtonmetry točivého momentu. Jak už to tak bývá, středové elektromotory odevzdávají nejvíce svého výkonu pouze v určitém spektru otáček. Pokud šlapete příliš pomalu nebo naopak příliš rychle, může se snadno stát, že z možností silného motoru vyždímáte pouhý zlomek jeho výkonu. Yamaha pracuje nejlépe při pětašedesáti otáčkách za minutu, při osmdesáti otáčkách pak podpora motoru opadá. Bosch je v tomto ohledu velkorysejší. Rozsah využitelných otáček je o poznání širší a jeho překročení se trestá pouze mírným úbytkem výkonu.

Celý test čtěte ve vydání 1/2017, které bude v trafikách a prodejnách elektrokol k dostání v polovině února.

Chcete-li dostat nové číslo pohodlně až do schránky, objednejte si předplatné ihned zde.

gallery

PŘEDPLATNÉ

Aktuální číslo 5/2017

Číslo 5/2017 v prodeji od 26. října

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Doporučujeme...

 

 

www.bikestar.cz

www.bikeandride.cz www.bikeandride.cz

www.ebike.cz

www.kolopro.cz

www.mtbtrilogy.cz