Když řazení funguje...

1. 1. 2017

Když řazení funguje...

Chceme-li se vydat po stopách českého produktu Gearsensor.com, tedy malé černé krabičky, kterou najdeme na bezpočtu elektrokol od desítek značek z celého světa, začneme v letohradské kanceláři Radima Mráze, šéfa prodeje a marketingu a společníka ve firmě Agentura Repro.

Tato společnost v oboru cyklistiky a elektrokol působí již déle než dvě desítky let. Počátky podnikání na poli cyklistiky spadají do začátku devadesátých let, kdy byla v tehdejším Československu vyráběna kola pod značkou FORT. Po povodních v roce 1997 tato značka skončila a aktivity ve stejném oboru pokračovaly pod hlavičkou firmy FORT FRAMES Ústí nad Orlicí, legendárního výrobce špičkových rámů jízdních kol, jehož rámy používal první plně profesionální český silniční tým ZVVZ – HUSQVARNA. Na přelomu tisíciletí se firma věnovala prodeji kol na teritoriu střední Evropy. Komponenty byly dováženy z Číny, a kola se na zakázku montovala ve slovenské firmě DEMA. V roce 2009 se tým Agentury REPRO přeorientoval na trh elektrokol, a to pod značkou e-totem. Souběžně s elektrokoly byl v roce 2012 zahájen vývoj řadicího senzoru, což vyústilo až do oddělení těchto aktivit v roce 2015. Od té doby se firma věnuje pouze vývoji a prodeji elektroniky pro elektrokola. Aktuálně je hlavním produktem stále rostoucí, inovativní brand Gearsensor.com, který dokáže svými chytrými krabičkami umístěnými na řadicích bovdenech elektrokol vyřešit problém s nežádoucím napětím řetězu a jeho nadměrným opotřebením nebo poškozením během řazení.

Píše se rok 2016 a v kanceláři Radima Mráze vzpomínáme na dobu minulou.

Jak se vlastně stalo, že Agentura Repro upřela svou pozornost na segment elektrokol?

Z rostoucích kontaktů vzniklých obchodováním s čínskými továrnami postupně vyrostla značka elektrokol e-totem. Příchod nového trendu visel ve vzduchu a my jsme na to zareagovali. A někdy v roce 2009, když jsem u firmy začínal, jsme přišli s prvním elektrokolem. Začali jsme s jedním modelem, rok na to bylo šest modelů a postupně jsme rostli. Zlomový byl rok 2012, kdy jsme měli asi 15 modelů a poprvé jsme zkoušeli elektrokola se středovými pohony a začali jsme o nich uvažovat jako o standardním modelu pro český trh.

Byli jste tedy velcí vizionáři…

Ano, to je pravda. Tenkrát středový pohon neexistoval téměř na žádné značce u nás, možná leda u elektrokol Apache. V našem případě se jednalo o motor Bofeili od čínského výrobce, se kterým mimochodem v současnosti čile obchodujeme opačným směrem a dodáváme k jejich středovým pohonům náš Gearsensor.  

A proč byl právě rok 2012 pro Gearsensor.com zlomový?

Jak jsme se více a více seznamovali se světovou produkcí elektrokol, tak jsme byli nespokojeni s tím, jak středové pohony řadí. Takže přicházely první nápady a myšlenky. Nejdříve jsme uvažovali o jednoduchých spínačích a primitivních zařízeních dodatečně integrovaných do brzdových pák. Současně nám ale docházelo, že je to sice varianta individuální úpravy, ale nedá se to realizovat pro sériovou výrobu, protože žádná továrna na světě si nenamontuje nějaký spínač z Letohradu do brzdových pák Shimano v desetitisícových sériích a nepřijde kvůli tomu o záruku. Přemýšleli jsme dál a hledali něco lepšího a současně jednoduššího, co by nezáviselo na různých druzích a typech řazení, ale bylo skutečně univerzálním řešením. A právě na podzim roku 2012 přišel nápad udělat univerzální zařízení na řadicí lanko, tak aby bylo použitelné pro různé systémy.

Díváme se na první prototyp s kovovým pouzdrem, který ani nebyl vyroben ve formě, ale manuálně, a je vidět, jak velký kus cesty jste ušli až k současnému kompaktnímu tvaru a základním modelům.

To je pravda. Vývoj našich senzorů šel postupně. Dříve jsme měli dva modely, a to typ GS-I (pro nábové řazení) a typ GS-D (pro přehazovačky). Pro naše zákazníky ale bylo složité objednávat dva různé modely, a to především z důvodu logistiky a plánování. Na základě tohoto podnětu od zákazníků jsme vyvinuli model GS, který je univerzálním řešením pro nábové řazení i přehazovačky. Pro náš trh to – upřímně – zase tak převratná věc není, protože tady jsou takřka všechno přehazovačky. Ale pro zahraniční klientelu je to dobrá zpráva. Dále jsme nově vyvinuli model GSFD, který je určen pro přesmykač. Tento model je speciálně programován, má rozdílné parametry pro restart pohonu pro oba směry řazení.

Dá se pro představu přiblížit, kolik lidí ve vašem týmu se podílí přímo na testování a zkoušení a jak tato terénní práce vypadá?

Konkrétně na vývoji modelu GS se podílely dvě osoby. Jelikož je to úprava především softwarového rázu, tak nejprve náš inženýr připravil vzorky s mnoha různými parametry. Poté byly vzorky předány našemu testovacímu jezdci, který je namontoval na testovací kola. Následně probíhalo testování všech vzorků a hned v počátku došlo k vyřazení těch z nich, které měly evidentně nevyhovující parametry. V dalším kole se opět testovaly ty zbylé vzorky, ale testování bylo již za účasti více kolegů. Nakonec se vybral jeden konkrétní vzorek a ten byl vyroben pro několik vybraných zákazníků, někteří z nich byli z ČR. Po obdržení pozitivní vazby od zákazníků se začala chystat výroba. Toto je ale pouze proces vývoje nového modelu GS, který byl založen na hardwaru předchozích modelů (GS-I a GS-D). Počáteční vývoj našeho senzoru v letech 2012 a 2013 byl samozřejmě výrazně složitější.

Jak jste po vyrobení prvních prototypů před čtyřmi lety dále postupovali, abyste značce vdechli život a představili ji na trhu?

Úplně nejdřív jsme museli udělat rozhodnutí, že do toho opravdu chceme jít. Po tomto počátečním vyhodnocení, které proběhlo na základě mnoha parametrů (například testování prototypů, vyhodnocení byznys plánu atd.) jsme začali chystat sériovou výrobu, což zahrnovalo například přípravu vstřikovací formy pro výrobu plastových pouzder senzoru. Dále jsme museli nachystat a vybrat veškeré komponenty, provést testy těchto součástek a také prověřit dodavatele. Rozhodně nejvíce náročný byl vývoj PCB, tedy plošného spoje, a také přichystání sériové výroby. První představení světu proběhlo na jaře 2013 na Taipei Show, což je jedna z nejvýznamnějších výstav na světě v oboru cyklistiky. Zde jsme postupně sbírali nové kontakty a byl to skutečně začátek od nuly. Dnes již mohu říci, že mimo samotného vývoje byly právě kontakty největší oříšek. Další komplikací pro nás bylo, že gearsensor.com byl opravdu přelomový produkt, takže jsme museli potencionálním zákazníkům vysvětlovat, jaké jsou důvody k použití našeho senzoru. Vlastně jsme dělali osvětu k řadicím senzorům pro elektrokola se středovým pohonem. Toto byl opravdu těžký proces, během let 2013 a 2014 jsme navštěvovali většinu významných světových výstav. Postupně se nám dařilo získávat cenné kontakty a také budovat jméno našemu produktu.

Byl o váš produkt okamžitě zájem?

Nejprve jsme museli sondovat situaci a osobně jsme zjistili, že jednotliví výrobci vnímají problémy, které se středovými pohony mají. Řazení v zadním náboji nefunguje kvůli enormně napnutému řetězu, řetěz se opotřebuje anebo trhá u řazení přehazovačkou v tahu a záběru a tak dále. I zákazníci to registrovali a nespokojenost spotřebitelů a potažmo výrobců v tu dobu de facto kulminovala. Všichni to věděli, ale bylo nemožné to začít nějak operativně řešit s každým jednotlivě, jelikož v té době neexistoval pohon, ke kterému se dal náš senzor připojit. Hledali jsme možnosti, jak se dostat přímo do výroby a na montážní linky výrobců. Až na konci roku 2013 a během roku 2014 jsme se reálně dostali do jednání o možné spolupráci. Prvním motorem, který fungoval s naším senzorem, byl tchajwanský pohon MPF, se kterým jsme náš produkt uvedli s plnou parádou. Propojení fungovalo a my netrpělivě čekali na první zákazníky MPF, kteří by měli zájem použít náš senzor. Byla to složitá situace, ale podařilo se nám to prolomit a postupnými kroky vejít ve známost. Na konci roku 2014 pak přišly první velké objednávky od nizozemského výrobce elektrokol Qwic, který právě používal pohony MPF. Dnes je to náš velký zákazník a současně významný hráč na holandském trhu. V mezidobí jsme zkoušeli různé věci, někteří výrobci objednávali zkušebně Gearsensor bez konektorů a objevovali se další zájemci, například velmi kvalitní výrobce středových pohonů TQ Systems z Německa a potažmo značka rychlých elektrokol M1 Sporttechnik, která používala právě pohon od TQ Systems. S nimi to byla důležitá zkušenost jak z pohledu techniky, tak byznysu, kdy jsme se vzájemně obohatili a posunuli se dál.

A potom už se dobrá pověst Gearsensoru šířila trhem?

Hned po MPF a TQ Systems došlo k důležitému propojení s Bafangem, kdy Bafang nachystal konektor pro propojení s naším zařízením k jejich pohonům BBS a také MAX drive. Potom následoval také vstup na americký trh se značkou Lectric Cycles, která se zabývá stavbami elektrokol s BBS kity. V Americe se trh s elektrokoly pohybuje na úrovni zhruba 80 tisíc elektrokol ročně a významný podíl na trhu mají motory typu BBS od Bafangu. Ještě větším subjektem je v zámoří dovozce pohonů Bafang BBS, firma Luna Cycle, která od nás bere ročně také tisíce Gearsensorů. Přeci jen obchodování s Amerikou je trochu náročnější kvůli vzdálenosti a ceně dopravy, je potřeba to ekonomizovat cestou velkých distributorů, a ti v uvozovkách menší, i když prestižní zákazníci, jako je třeba High-Power Cycles, si pak Gearsensor kupují od nich.

Celý rozhovor najdete v aktuálním vydání ELectric Bike Action 6/2016, které koupíte v trafikách, prodejnách elektrokol anebo ihned zde: http://www.electricbikeaction.cz/predplatne

Text a foto: Ondřej Vysypal, archiv

gallery

 

 

 

PŘEDPLATNÉ

Aktuální číslo 1/2017

Číslo 1/2017 vyšlo 15. února.

Co je elektrokolo?

Kde koupit elektrokolo?

Doporučujeme...

 

 

www.bikestar.cz

www.bikeandride.cz www.bikeandride.cz

www.ebike.cz

www.kolopro.cz

www.mtbtrilogy.cz